C-17 meeeget sporty take-off

Eller er den egentlig litt høyere enn det ser ut som? Ved første øyekast ser det ut som halen er nesten i asfalten, men når jeg ser nøyere så kan det virke som flyet er over gresset. Ser ut som fotografen står en del høyere enn bakken og at det er brukt litt zoom - bildet lyver litt på avstander og sånn tror jeg. Er vel noen som er litt mer eksperter på dette en meg her. Uansett et bra bilde!

Ser ut som om det er skygge fra flyet på rullebanen iallefall. Jeg ble gjort oppmerksom på bildet av en på et annet forum som hadde sett avgangen og han hadde visst sett det som bildet viser.

Synes det hele ser litt montasje-aktig ut...burde ikke maskinen kastet mer skygge? C-17'en ser litt "plassert" ut i forhold til omgivelsene, men det er mulig det er zoom som gjør det for alt jeg vet.

Kan berefte at C17 roterer noe inni h....... når de gjør short field take off. Trodde også de skulle få tailstrike første gangen jeg så det.
Mistenker at de har en AOA avlesning i HUD som de følger. (a-la noen kampfly)

(Take off med kun fuel, ikke noe last til EGVN på RWY10 på ENDU. Var airborne på ca 600m......)

Med mindre noen her kan utelukke det, så skal vi ikke se bort ifra at det finnes datamaskiner ombord som bl.a. ikke tillater at flyet tiltes mer opp enn akkurat hva man kan uten å få tailstrike. Det ville jo kanskje være mer nøyaktig enn et menneske som tar det på gefülen og erfaring...

Bare en tanke! Jeg aner ikke selv!

Flyet er like mye i fokus som banen etter min bedømmelse...
Uskarpheten likner veldig på uskarphet grunnet bevegelse (panorering).
Skyggen faller utvilsomt på RWY, og jeg antar at rullebanens tverrsnitt har en kurve for at vannet skal renne av; slik at der vi ser skyggen er omtrent midt på eller litt til høyre for midten av rullebanen (sett i fartsretningen til flyet).

Dette ser jo rimelig heftig ut, men de har nok bedre kontroll enn det virker som. Er ikke verre enn at man har stålkontroll på pitch i rotasjonen. Hvis de i tillegg har HUD som noen nevnte her, så blir det enda "enklere".
Halen tar nedi på en kjent pitch-verdi dersom hovedhjulene fortsatt er på banen. Med litt is i magen og lånt fly, så kan man jo tillate seg å briefe litt:D

Antagelig innbygd en ryggesensor fra bil i haleseksjonen... biiiiip, biiiip, biip, kan trekke litt til.. bip, stopp!

Bra sammenligning :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

En fatal crash som tok 4 menneskeliv og en potenisell tail strike er kanskje litt forskjellig?????

Stakkar.. Har du stått opp fra feil seng i dag? :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Mitt innlegg var et svar til bruken av ordet "stålkontroll", noe jeg trodde kom ganske tydelig frem da jeg siterte det innlegget hvor ordet ble brukt, fremfor innlegget som linket til bildet.

Back