C-130J Hercules på kortbanenettet

joorgenda

Newcomer
C-130J Hercules på kortbanenettet

Hei! Om denne er postet på feil plass, så beklager jeg dette!
I disse krisetider for luftambulansetjenesten, så lurte jeg bare sånn rent hypotetisk på om noen sitter med kunnskap på om forsvarets hercules fly, i MEDEVAC config med minimal payload vil være i stand til, og ift sivilt regelverk og sertifiseringer, vil kunne lande på kortbanenettet i nord, på flyplasser med rullebane på +/- 1000m.
Ser at maximum effort landing distanse required ifg LM er 3000ft, men vil de kunne lande på 1000m rullebane i litt mer rufsete vintervær i nord i den konfigurasjonen som nevnt over? :)
 
Re: C-130J Hercules på kortbanenettet

Jeg vet ikke om C-130J, men under en militærøvelse i 1999 (Battle Griffin 1999) hadde vi ofte besøk av USAF MC-130E Combat Talon. De designerte Stokka som forward operating base under øvelsen.

Vi hadde også besøk av C-130H fra Royal Air Force, en gang kom det en ens ærend for å droppe av en flaske Famous Grouse med spørsmål om de fikk lov å komme om natten med noen Chinook og fuele? Jeg brukte omtrent ett mikrosekund på å bestemme meg for svaret, det var et klart og rungende YES!! (Den berømte rypa gikk med (ned) under en personalfest etter øvelsen var over......)

Underveis i øvelsen fikk vi telefon fra 335 Skv om det var sant at vi hadde Hercules hos oss? De ga veldig klart uttrykk for at de hadde lyst til å komme de også, men at folk med eggerøre på lueskyggen hadde nixet det ønsket. Men USAF og RAF fløy og koste seg de.

Mvh,
 
Last edited:
Re: C-130J Hercules på kortbanenettet

Eggerøre. Første gang jeg har hørt gullgrisene referert til det :colgate: :colgate: :colgate:
 
Re: C-130J Hercules på kortbanenettet

Eggerøre. Første gang jeg har hørt gullgrisene referert til det :colgate: :colgate: :colgate:

Direkte oversatt fra USAsk. Hat with scrambled eggs = kaptein.

I gamle dager var det jo gull. Litt usikker på hva man skal bruke i dag. Sølvrøre høres ikke bra ut.
 
Re: C-130J Hercules på kortbanenettet

Har sett noen landinger (trolig tom) med C130J på Kjeller, og den er bare 1300m.
Touchdown ca midt på stripa, full stopp med mange hundre meter igjen av stripa... De har jo reverserbar propeller på militær utgave.

Takeoff bruker de kanskje 500meter maks (langt under halve stripa) og med en sinnsykt climb til 1000ft ut av flyplassen.

Og dette er sikkert ikke å pushe maskinen engang.... Spreke maskiner.
 
Back
Top