C-130, IL96, 737 ++

LN-EBA

ScanFlyer Blue
God aften,

Her kommer litt forskjellig fra den siste måneden. Det meste fra OSL/MIL. Håper de faller i smak!

Vi starter med en tur i CP på SAS sin LN-TUL
DSC_0198.jpg


DSC_0185.jpg




Så til dagens statsbesøk fra Russland

En liten GS500 om jeg ikke tar feil, korriger meg gjerne.
DSC_1131.jpg


IL-96 parked
DSC_1077.jpg


Presidenten setter kursen mot CPH
DSC_1172.jpg




Denne karen tok turen innom
DSC_0775.jpg



Så noen bilder fra et oppdrag forrige uke med vår C-130J

Her befinner vi oss i TRD området
DSC_0748.jpg


Climbout fra TOS, fantastisk natur med utsikt fra det jeg kategoriserer som en av de bedre arbeidsplassene
DSC_0725.jpg


Her er vi på approach ved OSL by night
DSC_0769.jpg



Avslutter med et stemningsbilde fra 19R aka Vollen på OSL
DSC_0154.jpg
 
Der kan man se ja, er ingen kløpper på disse små Jetsene, men godt noen kan bekrefte/avkrefte det, takker for hyggelige tilbakemeldinger. Skal prøve å få til noen gode inside bilder etterhvert :)
 
God aften,

Her kommer litt forskjellig fra den siste måneden. Det meste fra OSL/MIL. Håper de faller i smak!

Vi starter med en tur i CP på SAS sin LN-TUL
DSC_0198.jpg

Nå er jeg ikke helt inne på flyterminologi, så det er mulig din referanse til "tur i CP" oppklarer dette for resten av folket: men hva er dealen med at den der bittelille runde artificial horizon / attitude / what-it's-called viser at dere ligger og banker i lufta mens dere har en dyrisk høy snute? Ser liksom ut som alt annet av systemer er av, så jeg fikk inntrykket av at dette er på bakken :p

(Og ja, fine bilder!)
 
Nå er jeg ikke helt inne på flyterminologi, så det er mulig din referanse til "tur i CP" oppklarer dette for resten av folket: men hva er dealen med at den der bittelille runde artificial horizon / attitude / what-it's-called viser at dere ligger og banker i lufta mens dere har en dyrisk høy snute? Ser liksom ut som alt annet av systemer er av, så jeg fikk inntrykket av at dette er på bakken :p

(Og ja, fine bilder!)

Dette er tatt under tauing på bakken ja, men vi er fortsatt en tur i CP på LN-TUL :)
 
Det er nok på bakken i og med at det meste er skrudd av, inkludert motorer, og "Tur i CP" betyr vel så mye som tur i cockpit
 
Det forklarer ikke hvorfor den horisontdingsen viser til en annen holdning enn det flyet har.

Når flyet ikke har på strøm/er "avslått" er også pumpen eller elektrisiteten (avhengig av flytype) også av. Med andre ord er dette instrumentet avhengig av strøm.

"horisontdingsen" heter forøverig horyzontal gyro.
 
Enda ikke helt fornøyd :p Så den kan bevege seg fritt så lenge strømmen er av? Hvor ligger mekanismene/sensorene for dette i flyet, og er det elektriske impulser som får det til å bevege seg da? Er det det samme som altimeter på http://www.b737.org.uk/flightinsts.htm#Standby Flight Instruments ?

Jenter :p Den stand-by horisonten er helt separat fra andre systemer i flyet og har sin egen lille gyro som spinner rundt inni der og har sin egen lille strømforsyning slik at når alt annet går galt skal den (og de andre stand-by instrumentene) fortsatt virke. Nå er det nå en gang slik med disse analoge instrumentene at gyroen har lett for å få en tilstand so refereres til "toppled", d.v.s. at den ikke lenger er i riktig stilling.

Alt opphenget inni boksen er helt løst og skulle du føle for det kan du ta den ut og riste den hardt så kan du høre og føle at det skrangler i vei inni der (og så kan du bla opp noe kronasje og kjøpe et nytt instrument :) ) Det eneste som holder gyroen i riktig stilling er enkelt fortalt faktisk gyroen selv, og for å klare det må den spinne i riktig hastighet. Hvordan den vil ende når den spoler ned etter at den er slått av er tilfeldig (akkurat som om hvordan en snurrebass ender opp når hastigheten reduseres nok).

Og nei, det er ikke det samme som høydemåleren. Med analoge stand-by instrumenter er der tre "klokker", horisonten, høydemåler og hastighetsmåler og alle er separate. Hvis der er et digitalt multiinstrument (ISIS) er alle vist på en og samme lille skjerm, men det er fortsatt separate sensorer.

Kanskje dette hjalp litt?? :)

Og det var nå fine bilder da!!
 
Last edited:
Med andre ord så trenger den strøm fra strømforsyningen for å fungere som nevnt tidligere? En strømforsyning som er helt uavhengig av de andre systemene. :) Takker forøverig for info:)
 
Med andre ord så trenger den strøm fra strømforsyningen for å fungere som nevnt tidligere? En strømforsyning som er helt uavhengig av de andre systemene.

Vel, de er direkte koblet til batteriene (i A320 heter koblingspunktene "essential DC" og "hot bus") og så lenge der er noe futt igjen i batteriene vil disse instrumentene virke. Der er nok en form for logikk som kobler dem ut på bakken for å spare batteriene hvis ikke bestemte systemer startes opp tror jeg, da de ikke har noen funksjon f.eks. når flyet taues som i ditt tilfelle. Der er jo strøm på siden skjermene er slått på men jeg kjenner ikke B737, og A320 FCOM (brukermanual) sier ingenting om det. :)
 
Jenter :p Den stand-by horisonten er helt separat fra andre systemer i flyet og har sin egen lille gyro som spinner rundt inni der og har sin egen lille strømforsyning slik at når alt annet går galt skal den (og de andre stand-by instrumentene) fortsatt virke. Nå er det nå en gang slik med disse analoge instrumentene at gyroen har lett for å få en tilstand so refereres til "toppled", d.v.s. at den ikke lenger er i riktig stilling.

...

Kanskje dette hjalp litt?? :)

Det gjorde det, takker og bukker så meget! Vet ikke hvor jentete det er, men jeg gir meg ikke før jeg forstår ting vb-:o
 
Back
Top