• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Bye-bye Trans-Wing??

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
i følge en tråd på airpics skal Trans-Wing ha "opphørt". Noen som vet??

Dok.dato: 15012006
I Fra: Trans Wing AS
Sak: Trans Wing - Opphør av selskap
Dok: Trans Wing - Melding om opphør av selskap

Replying to Topic 'Bye-bye Trans-Wing??'

Trans Wings eneste fly de siste 6 årene er solgt (?) til Bergen Air Transport, så ting tyder i allefall på at det stemmer.

No'n som vet hva Per Marius har by'nt med da da?

Og no'n som vet noe om hangaren dem's på GM?

Var det de som fløy post og aviser med Cessna Caravan, hvor 2P fikk betale for å samlet flytimer ?

er vel Ben Air det da.. Trans-Wing hadde en Beech King (LN-TWL)

Trans Wing fløy vel for mange år siden post og aviser med Caravan før H5 Air Service og så Benair hvis jeg ikke husker veldig feil.

Mellom 93 og 99 opererte de med Caravan, LN-TWD, E, F og G. Det sies at 2P betalte for å fly ja. Har også hørt rykter om litt snuskete kombinering av skoling/utsjekk/kommersiell flyging på noen twin-maskiner... men, I donnow.

Svært vrient å finne bilder av disse Caravanene syntes jeg, hvor var flyfotografene på denne tida? :)

Jeg husker forresten at Trans Wing fløy Caravan på ruta Gardermoen-Evenes-Framnes-Gardermoen med aviser på lørdagene tidlig på 90-tallet. Callsign var "Perfin" eller noe liknende. Men det var dessverre før jeg kom på tanken at det faktisk gikk an å ta bilder av fly :)

Marius.
Jeg mener Marius var utdannet ingeniør og jobbet i lederfunksjon i et større entrepenørselskap, hele tiden med et ønske om å begynne å fly som levevei. Etter å ha tatt de nødvendige sertifikater og samlet timer, fikk han jobb i Widerøe, hvor jeg fikk ham som styrmann. Hans styrmannstid i WF varte bare kort tid, han fant det vanskelig å finne seg tilrette, sannsynligvis både fordi han var ganske voksen når han kom inn, hadde lagt seg til vaner og holdninger han ikke fant gjennklang i ellers i korpset og hadde vært "selvstendig" i for lang tid. I stedet for å la seg "standardisere", ble det heller konflikt, og han valgte å fratre. Siden ble det, som bi vet, Transwing, og det forbauset ingen som kjente litt til Marius, at dette forble et enmanns/ettflys selskap. Han var dyktig til en ting, det var å tjene penger på det han holdt på med, ikke alltid på det man kunne "se" han holdt på med. A true loner.
Harald

Hørte dette fra frokostklubben i Bergen Aero Klubb, men eg har desverre ikke kjennskap til hvilke fraktruter de hadde/har kontrakt på. Dette har vel muligens LN-TAL info om?

Så vidt jeg vet har ikke Trans Wing hatt faste ruter på flere år. I dag (eller, fram til for noen dager siden evt.) fløy de charter med pax eller cargo.

Transwing har et par faste charterflyginger, men man kan vel ikke akuratt kalle en tur / retur i uka for rute.

Hvordan disse har vært løst i de 6 ukene transwing ikke har flydd vet jeg ikke. Og ikke vet jeg egentlig når vi skal starte å fly dem heller.

Back