bye-bye Braathens...

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Nja... Hvorfor ikke bare få tilbake dragehodet - det symboliserte jo vikingtiden og Skandinavia?

Originally posted by EB
Nja... Hvorfor ikke bare få tilbake dragehodet - det symboliserte jo vikingtiden og Skandinavia?
Kunne ikke sagt det bedre selv....

Originally posted by EB

Skal være enig der! I det minste på en jubileumsmaskin...., er det ikke et eller annet slags jubileum neste år da...?

På 80-tallet så hadde SAS en konkurranse blant skolebarn i Skandinavia om å tegen et felles skandinavisk flagg. Vi har et stående på jobben - som is stdet for et "normalt" kryss på flagget som vi ser i dag - har et som minner om et fly - med de fire skandinaviske farger i hver hjørne...

Ellers så mangler jo bare Norge - så kunne man brukt et felles EU flagg på maskinene...

Originally posted by LN-MOW
Er det fortsatt Braathens SAFE - logo paa hangaren paa FBU?

14.jpg

Jada, både mot tarmac og nye Snarøyveien. SKriften på taket begynner å bli rimelig falmet. Tok dette nokså crappy bildet fra takterrassen utenfor kontoret akkurat nå:

buhangar19mai05jkr.jpg

Veldig synd at det en gang så stolte Norske nasjonalflyselskap nå blir hugget opp bit for bit i SAS systemet. Positivt å se at Norwegian utvikler seg til å bli den nye Norske flaggbæreren

Originally posted by EB
Nå er jo det svenske og danske "flagget" fjernet fra SAS Braathens - så da regner i allefall jeg med at resten av SAS fjerner det norske...

Den norske stat eier jo stadig 2/7 av SAS Group, som igjen eier både SAS Sverige og SAS Danmark, så da er det jo ingen grunn til å fjerne flagget fra disse selskapene heller. (Og det var heller ingen grunn tilå endre på SAS Braathens flyene heller spør du meg!)

SAS har jo alltid påstått at "rubik's kubene" på SAS flyene ikke er ment som flagg, noe som er BS spør dere meg, alle skjønner hva det skal forestille. Har selv vært litt kritisk til denne stiliseringen (fargene er jo heller ikke helt korrekte) og ment at de godt kunne hatt skikkelige flagg, men etterhvert har jeg skiftet mening og synes det er ganske stilrent med "rubik's kubene". (Hva gjør vel litt stilisering så lenge flagget allikevel fåes på både hatter og boxer shorts? :sarc) SAS Group har nå ikke mindre enn fire forskjellige flaggtyper blant liveryene som følger SAS-skjemaet; SAS med "Rubik's kuber", SAS Braathens med vaiende flagg, Blue 1 med "vanlig" flagg på snuten og airBaltic med "vanlig" flagg på bakkroppen. (og for sikkerhets skyld et ANNET STED på bakkroppen enn på de øvrige selskapene...) Men hva kan man vel vente av et selskap med en like eklektisk flyflåte?:p :D

Jeg var ganske sikker på at Braathens navnet ville forsvinne etter maks 2 år, men det er jeg ikke sikker på lenger. Jeg tror Sasbraathens navnet vil være såpass innarbeidet i Norge og ellers i europa at de bestemmer seg får å beholde Sasbraathens navnet. Mulig jeg er ønsketenker.

Tror etterhvert at danske sas blir kallende SAS Denmark og SAS Sweden i Sverige. Mens i Norge blir det fortsatt hetende Sasbraathens.

Det er noen her på forumet som leker seg med å "lage" livery på forskjellige flytyper. Er det noen som kunne lage en Sasbraathens maskin med det norske flagget i halen. Da mener jeg det norske flagget av den typen som står sammen med det svenske og danske på siden bak på de orginale sas flyene. Altså ikke det flagget som i dag er på Sasbraathens maskinene.

Tror at at i fraemtiden vil Danske sas ha et dansk flagg på haleroret, Sas sverige svensk flagg på haleroret og sasbraathens med det norske flagget på haleroret.

Lurer veldig på hvordan dette vil se ut. :devot:

Morsomt å bla i antikvariske tråder i blant.

Hvem skulle trodd at Braathens-navnet fortsatt lever videre, riktignok i en ny variant i et annet land. Og en av Braathens brødrene har nok en flykonkurs på CVen

Eller ligger jo denne 25 år gamle reklamene ute på nett nå….dessverre ble svaret på det litt retorisk ladene spørsmålet nederst til høyre et klart: nei

e4bd41b1dea96125ba7612e38062b0c0.jpg

Back