Bybanen fra Bergen til Flesland 2016

ENGM 911

ScanFlyer Rusty
Medlem
Ser at det er tatt endelig beslutning om å bygge ut Bybanen i Bergen helt frem til Flesland. Hvor lang tid vil denne bruke til sentrum kontra flybuss? Trikk er uten tvil min favoritt fremfor buss så dette ser jeg frem til.


Tirsdag 31. januar signerte Avinor, Hordaland fylkeskommune og Bergen kommune en intensjonsavtale om bygging av en bybanestasjon i tilknytning til den planlagte nye terminalen ved Bergen lufthavn, Flesland.

http://www.avinor.no/avinor/presse/_nyhetsarkiv?BYBANEN_PÅ_VEI_TIL_FLESLAND&id=181-140285
 
Tror det er snakk om at bybanen skal bruke 45-50 minutter. Flybussen bruker vel 25-30 minutter. Bybanen skal visst nok tilby en lav pris. Stått en del om dette i Bergens Tidende.
 
Tror det er snakk om at bybanen skal bruke 45-50 minutter. Flybussen bruker vel 25-30 minutter. Bybanen skal visst nok tilby en lav pris. Stått en del om dette i Bergens Tidende.

Ikke noe lyntog med andre ord :p

Hva koster herligheten å bygge?? Miljømessig så er det vel lite å hente, blir en del forurensning av å bygge noe slikt også....
 
Mener det koster 2 mrd fra Nesttun til Lagunen, den strekningen tar ca 12 min å jogge, så det er vel ca 2,5 km. Lagunen Flesland er ca 7 km.
 
På det møtet vi var på BGO snakket de om 50-55 minutter til sentrum.
Blir vel de som vil spare noen kr. på transport som mulig benytter seg den til sentrum og de som skal til Sandsli, Lagunen & Nesttun.
Et vognsett er mulighet for å forlenge med 2 moduler til, så den vil ha god kapasitet ennå i framtiden.
 
Det er ikke mange flyplasser på denne kloden hvor man kan ta trikk til og fra flyplassen. Tror dette vil settes stor pris på av turister. Trikk er faktisk litt eksotisk blant mange så dette tror jeg blir en suksess for Bybanen.
 
Last edited:
Det er ikke mange flyplasser på denne kloden hvor man kan trikk til og fra flyplassen. Tror dette vil settes stor pris på av turister. Trikk er faktisk litt eksotisk blant mange så dette tror jeg blir en suksess for Bybanen.

Trikk og trikk - ikke helt som bytrikken i Oslo i hvert fall, snarere som en T-bane light. Av de syv kilometrene mellom Lagunen og Flesland skal nesten tre kilometer legges i tunnel.

En del fakta om anlegget finnes her: http://www.hfk.no/bybanen-utbygging/Utbygging/Lagunen---Flesland/Om-byggetrinn-3/
 
Kan kanskje presse Flybussen noe ned i pris, men ellers er både taxi og buss å foretrekke fremfor en 50 min tur med trikken. Kun i rushtiden kan det ha noe for seg, da man ofte blir stående og stampe i trafikk-kø, enten man tar buss eller taxi.
 
Ville foretrukket flybuss framfor bybanen, muligheter for å legge fra seg kofferten i bagasjerommet og bedre seter. Se for deg om 1 av 2 passasjerer på bybanen eller oslotrikken for den saks skyld skulle ha med seg en trillekoffert + håndbagasje, kan kanskje bli litt trangt og kaotisk.
 
Nå er vel ikke akkurat hele strekningen Bergen sentrum-Flesland hovedmålet for Bybanen da.
Flybussen blir neppe borte selv om Bybanen kan ta seg av lokaltrafikken til diverse mellomstoppesteder.
 
Det er ikke mange flyplasser på denne kloden hvor man kan trikk til og fra flyplassen. Tror dette vil settes stor pris på av turister. Trikk er faktisk litt eksotisk blant mange så dette tror jeg blir en suksess for Bybanen.

NCL har trikk til og fra Newcastle.
 
Det er ikke mange flyplasser på denne kloden hvor man kan ta trikk til og fra flyplassen. Tror dette vil settes stor pris på av turister. Trikk er faktisk litt eksotisk blant mange så dette tror jeg blir en suksess for Bybanen.

Begge mine "hjemmeflyplasser" Seattle og Portland har trikk - eller Light Rail som det kalles borte i vest - I Portland er MAX (populært kallt AirMAX) endel av et svært omfattende system. I Seattle er det foreløpig fra Flyplassen inntil sentrum. Men begge byene har også StreetCar som klart er en lettere utgave (begge benytter Skoda Trikker) Light Rail i Seattle og i Portland er begge noe større enn BM95 ? Trikkene til Ruter.
 
Synes ikke dette er noe å syte over. Det vil alltid være en viss miljøkostnad ved store utbyggingsprosjekter.

Og selv om Bybanen vil bruke mer tid enn Flybussen, vil dette være et veldig godt tilbud for borgere i Bergen sør. Selv mener jeg også at det vil være et bra alternativ når man skal til/fra sentrum, da jeg ofte har opplevd stor trafikk på veien og dermed brukt 30-40 minutter med buss. I tillegg tar det år og dag for hver passasjer å løse billett på Flybussen når man reiser fra Flesland (særlig de som skal kjøpe for flere eller spør sjåføren om alt mulig), noe som ofte har ført til for sene avganger (billettautomater hadde vært en idé). Lange køer ved bussene når flere fly kommer på en gang og dermed forsinkede bussavganger, mye trafikk på veiene og pris gjør derfor at Bybanen er et veldig bra alternativ for min del.

Selvfølgelig har jeg også opplevd at det går som smurt, og at Flybussen faktisk bruker 20 minutter - men dette er lite forutsigbart og hører til tiden utenom rushet. Hurra for Bybane til Flesland!
 
Last edited:
Begge mine "hjemmeflyplasser" Seattle og Portland har trikk - eller Light Rail som det kalles borte i vest - I Portland er MAX (populært kallt AirMAX) endel av et svært omfattende system. I Seattle er det foreløpig fra Flyplassen inntil sentrum. Men begge byene har også StreetCar som klart er en lettere utgave (begge benytter Skoda Trikker) Light Rail i Seattle og i Portland er begge noe større enn BM95 ? Trikkene til Ruter.
Trist at Boeing har sluttet med å produsere trikker, hadde jo passet bra i Seattle.(og Bergen)
 
Nå er vel ikke akkurat hele strekningen Bergen sentrum-Flesland hovedmålet for Bybanen da.
Flybussen blir neppe borte selv om Bybanen kan ta seg av lokaltrafikken til diverse mellomstoppesteder.

Jeg ser den siden av saken, at bybanen kan samle opp passasjerer på en god del flere mellomstasjoner enn hva flybussen kan. For de som bor et sted mellom Bergen sentrum og BGO så kan dette bli et godt tilbud, og det er kanskje det som er målet framfor turister og øvrige reisende som skal til/fra BGO-sentrum også.
 
Last edited:
Ser ikke noe problem med at det tar opp mot 50 minutter å ta seg ut til Flesland med Bybanen. Etter at Flybussen la om ruta fra Inndalsveien til Fjøsangerveien fikk jeg 10 minutters ekstra gangtur (ikke at det er noe negativ å spasere litt) til nærmeste holdeplass, og sida Flybussen avhenger av alt fra trafikken på Danmarksplass til hvor mye kontanter turistene ved Hotel Norge har på seg, må jeg uansett regne en time ut dit.

Nå får vi en mye mer regulær transport til Flesland, Bergen Sør får et bedre kollektivtilbud (både til Flesland og sentrum). Samtidig er lov å håpe på at Bybanen snapper opp flere av dem som jobber på Sandsli og i Ytrebygda, å vi får tynna litt ut i biltrafikken på motorveien. Da skulle vel Flybussen kunne komma lettere fram i rushet også.
 
Skjønner at enkelte her er "skuffet", men hovedfokuset når det gjelder Bybanen er ikke å frakte folk mellom BGO og sentrum. Det bør heller sees på som en lokalbane, hvor BGO "bare" er siste stopp på en strekning som forbrukerne ellers "bruker på lokalt nivå".

Før man ble enige om å bygge helt til Flesland ble det politisk bestemt at banen ikke skulle være noe flytog - en lokal bybane var viktigere.
Utrederne ser på en rekke mulige traseer, men arbeider etter to hovedprinsipper:

En rask «ekspressrute» med få stopp og forholdsvis rette strekninger. (Rød strek på kartet)
- En slik trasé gir kort reisetid og lavere byggekostnader, men fanger opp forholdsvis få boliger og arbeidsplasser på sin vei. Det gir et lavere passasjergrunnlag, og dårligere driftsgrunnlag, forklarer Svanes.

En mer snirklete trasé med flere stopp og flere svinger (grønn strek).
- Det gir oss et maksimalt passasjergrunnlag, men senker farten på banen. Byggekostnadene er høyere, men driftsinntektene er også større, sier Svanes.
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/bybanen/Dette-kan-bli-fremtidens-bybane-1940216.html#.TyxOKMXa5uN

Å ta Bybanen til/fra BGO blir altså bare et ekstra alternativ til de mulighetene som finnes idag. Likevel, det er snakk om en del ting:

Vognsettene som skal benyttes når byggetrinn 3 er ferdig får en vogn i midten ala det som ligner bag-oppbevaring ved dørene på flytoget (/mer plass for bagage). Dette trengs egentlig uansett siden det er få steder å legge fra seg ting slik vognene er idag.

Bybanen vil aldri få likhetstrekk med Flytoget i Oslo. Det kjører i opp mot 130 km/t, mens Bybanens toppfart er ca. 70 km/t. Flytoget er dessuten designet for å ta imot reisende med mye bagasje. Det er ikke dagens bybanevogner. Skyss og fylkeskommunen planlegger derfor å kjøpe inn lengre vogner enn dagens. I midtseksjonen på de nye vognene skal det bli plass til bagasje.

- Det er en nødvendighet dersom vi skal kapre flypassasjerer, sier fylkesrådmann Paul M. Nilsen.
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Fremtidens-Flesland-2640282.html#.TyxMAsXa5uM

Sette opp ekspressavganger mellom sentrum og BGO, med stopp på noen utvalgte holdeplasser (se første sitat og link). En kombinasjonsløsning med ekspressavganger lokalbanen er det også snakk om, men ser ikke helt for meg hvordan dette skal løses. Bybanen har hyppig frekvens, og alle avganger stopper på alle stasjoner. Hvordan skal en ekspressrute klare å passere en lokalrute? Å bygge sluser rundt/forbi mange/alle holdeplassene slik at eventuelle ekspressavganger kan kjøre forbi uten problemer ser jeg ikke for meg som mulig. Både kostnadene, mer riving av bygg, ombygging av veier og dagens bybane osv er til store hindre om «drømmen» om ekspressavganger, og «aldri i verden» *nok* bare fordi at enkelte av avgangene skal få mindre reise reisetid til flyplassen.

- Flypassasjerer fra sentrum til Flesland er ikke de viktigste i denne sammenheng. Det er langt viktigere å få inkludert de mange arbeidsplassene på Sandsli og Kokstad, sa Eikeseth.
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/bybanen/Dette-kan-bli-fremtidens-bybane-1940216.html#.TyxOKMXa5uN

I stedet har man snakket om en ny raskere bane, i tillegg til bybanen. Dette blir altså et Bytog – et raskere alternativ til Bybanen. Tanken her er få stasjoner og en mye rettere bane enn dagens bybane, noe som vil tillate høyere fart. Dette kan til en viss grad sammenlignes med jernbanen mellom Stavanger og Sandes. Det blir det motsatte – i Bergen er Bybanen klar, ikke en rask bane. Mellom Stavanger og Sandes har de allerede en jernbane – og planlegger en bybane ala den i Bergen, som skal fungere som et alternativ til jernbanen, ha lavere fart og flere stoppesteder – og dessuten passere i områder med mer boliger og arbeidsplasser.

Hva som skjer på dette området er ikke klart i det hele tatt. Her er man nemlig åpen for et slikt Bytog:
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Sier-ja-til-bytog-i-Bergen-2626343.html#.TyxQzcXa5uM

Men så sier man nei, fordi det vil «ødelegge» for Bybanen. Flere av partiene ønsker nemlig Bybane til alle bydeler først:
http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Parkerer-tog-til-Flesland-2618371.html#.TyxSw8Xa5uM

Det er verdt huske på at dette er blitt sagt før byggetrinn tre (Lagunen-BGO) ble vedtatt. Et raskt Bytog blir nok aktuelt etter at Bybanen er på plass, evt etter at et noe mer omfattende Bybanenett er vedtatt/bygget, evt skrinlagt.
 
Last edited:
Dette "Bytoget" du nevner er en NSB-plan om en rask jernbaneforbindelse fra Åsane via Sentrum til Flesland. Men - nå bygger ikke NSB jernbaneinfrastruktur i Norge lenger; det gjør staten ved Jernbaneverket. Følgelig kan ikke NSB AS finansiere noe jernbaneanlegg i Bergen, og bortsett fra Fremskrittspartiet er det heller ingen andre som har sagt seg villige til å betale for dette "Bytoget".

Og når FrP støtter det skyldes det ene og alene at FrP er mot bompenger, og Bybanen er delvis bompengefinasiert. Dersom staten bygger jernbane for "Bytoget", så slipper man unna med litt mindre bompenger i Bergen, mener FrP.

(At de sitter i et byråd som nettopp vedtok å øke bompengesatsene bl.a. for å finansiere Bybanen til Flesland, viser imidlertid at partiet er ganske pragmatiske - ikke minst siden den nåværende Bybanen mellom Bergen og Nesttun - stikk i strid med hva FrP trodde - har blitt en stor suksess).

Det NSB AS gjerne ikke nevner i denne saken, er at et såkalt "Bytog" til Flesland med ny godshavn ved Flesland havn kan frigjøre store jernbanearealer på Nygårdstangen og Minde, arealer som NSBs eiendomsselskap ROM da kan selge til inntekt for NSB.

Et NSB-drevet "Flytog" til Flesland er et luftslott basert på NSBs ønske om inntekter i forbindelse med eiendomssalg og Frps prinsipielle motstand mot bompenger.
 
Bybanen i Bergen kalles lightrail. Så det er nok ikke noe trikk...

Sporvidden er standard som jernbanenettet ellers i landet. Så under byggeperioden rullet Jernbaneverkets vogner og spesialmaskiner opp og ned her i nabolaget...

Bybanen har pantograf og kjøreledning. Men bare 1000Volt...

Ellers blir neste generasjon vogner lengre enn dagens vogner. Ny stall og vaskehall må være på plass først. Er ikke plass på Kronstad.

erlingjo
 
Last edited:
Back
Top