Avinor legger ikke rullebaneutvidelsen på Kvernberget på is

flyKSU

ScanFlyer Gold
Avinor legger ikke rullebaneutvidelsen på Kvernberget på is

Fryser investeringer
Som en følge av den utfordrende økonomiske sitasjonen selskapet nå er inne i, gav styret i Avinor i møte 2. april sin tilslutning til å utsette planlagte investeringer på til sammen 342 millioner kroner i 2009. Det gjelder investeringer på Oslo lufthavn, Gardermoen, Bergen lufthavn Flesland, Tromsø lufthavn Langnes, Sandane lufthavn Anda og Røst lufthavn.

Men altså da ikke Kvernberget, som vi uroet oss for tidligere her oppe. Da er det vel rett og tro at rullebaneutvidelsen og de tilhørende prosjektene vil gå som normalt? :)

Mer her, Avinors pressemelding her.
 
Re: Avinor legger ikke rullebaneutvidelsen på Kvernberget på is

Det var flott :)
Håper de får ræva i gir og setter igang da ;)
 
Re: Avinor legger ikke rullebaneutvidelsen på Kvernberget på is

Det var gode nyheter
 
Rullebanene kortes inn

Ser ut som kanskje endel flyplasser får redusert rullebanelengde i løpet av året..
Kommer egentlig dette til å ha noe særlig betyding for de nevnte flyplassen?

Her er visst de plassene som Avinor skal ta stilling til før sommeren:
Stavanger lufthavn, Sola.
Trondheim lufthavn, Værnes.
Kristiansund lufthavn, Kvernberget.
Harstad/Narvik lufthavn, Evenes.
Kristiansand lufthavn, Kjevik.
Ålesund lufthavn, Vigra.

Flere flyplasser i Norge vil få kortere rullebane fordi Avinor ikke har penger til å oppfylle nye krav til sikkerhetssoner rundt flyplassene.
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/forbruker/article2707454.ece
 
Re: Avinor legger ikke rullebaneutvidelsen på Kvernberget på is

Er vel gammelt nytt, men faren er jo der. Men det er vel fremdeles noen år til de nye kravene trer i kraft?

For AES, KSU og KRS vil en eventuell redusering av banelengde få store konsekvenser for drift.
 
Re: Avinor legger ikke rullebaneutvidelsen på Kvernberget på is

Det jobbes videre med forlengelsen av KSU. At enkelte kjører taktikkerier i media får så være. Forøvrig skal Avinor ha et styremøte i juni hvor forlengelsen skal være tema.

Husk også at det er næringslivet på nordmøre som betaler selve forlengelsen på KSU - ikke Avinor.
 
Re: Avinor legger ikke rullebaneutvidelsen på Kvernberget på is

Lurer på hvor mye det koster å bygge om innflygningslys, flytte nav-aids, lage nye innflygninger, testflyging...etc etc, kontra å planere ut de områdene?!
 
Re: Avinor legger ikke rullebaneutvidelsen på Kvernberget på is

For KSU sin del så er nok utfyllingen betydelig dyrere enn å flytte innflygingslys etc.
Dette kommer av at eneste utvidelsesmulighet er østover og der får en en relativt voksen fylling et stykke før terrenget stiger igjen. I denne forbindelse kan det jo være en fordel at en har andre prosjekter som har tildels stort overskudd av steinmasser i umiddelbar nærhet.
 
Back
Top