Burde ikke SAS ta seg sammen?

TGjr

ScanFlyer Blue
SAS tjener penger - nå burde standarden også løftes for å vinne markedsandeler. Noen eksempler på ting jeg mener SAS henger etter på.

1. C klassen har dårlige seter - hvis de virker er det ikke helt flatt som de fleste andre selskap har
2. TV - elendig system 4 av mine siste 6 turer foran har ikke systemet virket - kompensert med 10.000 poeng hver gang, men poeng har en nok av.
3. Ikke bobler før take off - andre gjør det fortsatt der det er lov
4. Må få oppgradert maten, og skiftet meny oftere - skikkelig ost, og få bort disse is-bøttene og frukt cocktail fra vogna. Is er godt noen ganger, men det kan da enkelt bestilles utenom.
5. Buffét mellom måltider ? Dette er jo bare en vits. Det er jo INGENTING - ha heller en kaldrett meny en kan velge fra i setet.
6. Toalettmappe - dette er jo helt slutt. nå får en enten en sko-pose med tannbørste i eller en velur-veske som ikke kan brukes til noe. Utrolig praktisk å ha skikkelige toalettmapper som kan brukes til gjester hvis de ikke brukes på turen…..I tillegg er dette markedsføring ut over flyturen - nå hives min bare i søpla.

Economy extra:

1. Litt det samme som over, i tilegg at setene er enda dårligere.

Economy har jeg dessverre ikke prøvd

Re: Burde ikke SAS ta seg sammen ?

1 og 2 kommer mot slutten av 2014/starten 2015 som det finnes flere tråder av her inne

3. Koster mye i administrasjon og handling, selv om drikken en billig. Så de bør ikke innføre dette igjen

De andre punktene synes jeg ikke SAS er noe dårlig på, og ser ingen grunn til å forandre på dagens konsepter

4. Må få oppgradert maten, og skiftet meny oftere - skikkelig ost, og få bort disse is-bøttene og frukt cocktail fra vogna. Is er godt noen ganger, men det kan da enkelt bestilles utenom.

Smak er subjektivt ;) Is og fruktsalat på dessertvogna i C er jo konge, en god grunn til å fly SAS

3. Koster mye i administrasjon og handling, selv om drikken en billig. Så de bør ikke innføre dette igjen

Denne skjønner jeg ikke. Da bør de fjerne vann og juice også, for det må da koste like mye i handling og administrasjon.

Denne skjønner jeg ikke. Da bør de fjerne vann og juice også, for det må da koste like mye i handling og administrasjon.

Toll-/ avgiftsregler (i hvertfall på CPH hvor jo flesteparten av IC rutene går fra) gjør at alkohol som serveres før avgang må ha "seperat" handling med dertil myndighetspålagt rapportering som gjør at den flasken som koster 150kr i innkjøp og noe få kroner i alkoholavgifter plutselig koster like mye som en D.P. istedet

Ser den, men det er da ikke noen grunn for å fjerne det på utestasjon, men da ser det kanskje kjipt ut på hjemmestasjon (noe det strengt tatt også er)

Ser den, men det er da ikke noen grunn for å fjerne det på utestasjon, men da ser det kanskje kjipt ut på hjemmestasjon (noe det strengt tatt også er)

Man sparer veldig mye på å kjøre en lik service overalt

Pre-departure bobler bliver genindført. Hvornår præcist, vides ikke endnu. I forbindelse med nye kabiner, bliver inflightproduktet naturligvis også "overhauled". Så ting og sager er i fuld gang i SAS. Stay tuned :)

Pre-departure bobler bliver genindført. Hvornår præcist, vides ikke endnu. I forbindelse med nye kabiner, bliver inflightproduktet naturligvis også "overhauled". Så ting og sager er i fuld gang i SAS. Stay tuned :)

Ah, så det var bare tatt bort for senere å kunne lanseres som en produktforbedring? I see. :)

Ah, så det var bare tatt bort for senere å kunne lanseres som en produktforbedring? I see. :)

Man kan lure på hva som skjer, ja, særlig sett i lys av (feil?)informasjonen om at man ikke fikk alkohol i GO, som plutselig forsvant igjen (fra post#23) http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=121553&page=2

Vi ønsker deg om bord med et glass champagne eller et alkoholfritt alternativ allerede før start.
http://www.sas.no/alt-om-reisen/ombord/reiser-i-resten-av-verden/business/

Så da er spørsmålet - er det tilbake eller er det igjen surr med informasjon?

Når det kommer til Økonomi/GO innen Europa, synes jeg BOB bør fjernes. SAS fremstår som veldig kjipe når de tar betalt for servering ombord, de andre europeiske nettverkselskapene gjør ikke det. Først og fremst på flyvninger over 1,5 timer bør det bli servert noe gratis å spise, samt kaffe/te/vann som idag og mineralvann. På lengre flyvninger over tre timer bør det serveres varm mat.

Når det kommer til Økonomi/GO innen Europa, synes jeg BOB bør fjernes. SAS fremstår som veldig kjipe når de tar betalt for servering ombord, de andre europeiske nettverkselskapene gjør ikke det. Først og fremst på flyvninger over 1,5 timer bør det bli servert noe gratis å spise, samt kaffe/te/vann som idag og mineralvann. På lengre flyvninger over tre timer bør det serveres varm mat.

Jeg er helt enig med deg, hvis du ønsker at SAS skal forsvinne. Dette koster ganske mye pr sete og jeg er ganske sikker på at de ikke klarer å få set tilbake i økte inntekter.

Jeg er helt enig med deg, hvis du ønsker at SAS skal forsvinne. Dette koster ganske mye pr sete og jeg er ganske sikker på at de ikke klarer å få set tilbake i økte inntekter.
Men SAS er vel det eneste(?) nettverksselskapet i Europa som har BOB. Hvorfor er det annerledes for SAS enn for andre nettverksselskap fra høykostland (BA, LH, LX osv)? Det påvirker totalinntrykket, selv om jeg ikke velger selskap pga en gratis øl.

Men SAS er vel det eneste(?) nettverksselskapet i Europa som gjør det. Hvorfor er det annerledes for SAS enn for andre nettverksselskap fra høykostland (BA, LH, LX osv)?

Hvor bra går disse selskapene sine Europa flygninger? Hvorfor flytter LH ruter over til Germanwings osv. Dessuten har nok DY satt en standard for hva markedet aksepterer. Husk det et SAS og DY som konkurrerer. Ikke så mye SAS mot de andre selskapene.

Hvordan kan du være ganske sikker på det? SAS gjeninnførte for noen år siden frokost på innenriks, og gratis kaffe/te/vann på alle flighter. Hvorfor gjorde man det om man ikke får noe tilbake for det? Siden alle de andre nettverkselskapene i Europa har gratis servering i eco, er det åpenbart en god grunn til det. De gjør det ikke for å være "snille".

Hvordan kan du være ganske sikker på det? SAS gjeninnførte for noen år siden frokost på innenriks, og gratis kaffe/te/vann på alle flighter. Hvorfor gjorde man det om man ikke får noe tilbake for det? Siden alle de andre nettverkselskapene i Europa har gratis servering i eco, er det åpenbart en god grunn til det. De gjør det ikke for å være "snille".

Jeg er ikke sikker på at jeg har rett. Men tror ikle jeg har veldig feil. At andre selskaper betyr ikke at det er riktig/lurt/lønnsomt, det betyr bare at de tilbyr noe annet.

BOB tilbudet til SAS er overlegent det man får på LH/KLM osv. Foretrekker å kunne kjøpe noe ordentlig mat man blir mett av, enn å få en liten "snack".

Men SAS er vel det eneste(?) nettverksselskapet i Europa som har BOB. Hvorfor er det annerledes for SAS enn for andre nettverksselskap fra høykostland (BA, LH, LX osv)? Det påvirker totalinntrykket, selv om jeg ikke velger selskap pga en gratis øl.

Sist jeg fløy med SN Brussels (2011) hadde de også BOB. Men er det virkelig ellers bare SAS som kjører det konseptet?

Først og fremst på flyvninger over 1,5 timer bør det bli servert noe gratis å spise, samt kaffe/te/vann som idag og mineralvann.

Tiltredes. Burde i hvertfall vært tilbud om brus/jus i tillegg til kaffe/te. En sandwich over en viss flytid hadde òg hjulpet veldig på opplevelsen.

Husk det et SAS og DY som konkurrerer. Ikke så mye SAS mot de andre selskapene.

Kanskje på innenriks. På Skandinavia - Resten-av-verden faller påstanden på egen urimelighet. Se f.eks. på hvor mange flygninger KLM har til og fra Norge hver dag (med gratis øl og stroopkoekje :drink).

Sist jeg fløy med SN Brussels (2011) hadde de også BOB. Men er det virkelig ellers bare SAS som kjører det konseptet?
Aer Lingus har i hvert fall buy-on-board.

Har lest at ombordproduktet til (økonomisk skakkjørte) Iberia skal være ganske spartansk med betaling for det meste.

Last edited:
Back