Burde Florø fått lengre rullebane?

Re: Burde Florø fått lengre rullebane?

Kort og knapp, svaret er nei.

Faktisk ville det bli ökonomisk klok a samle Forde og Flöre, siden de ligger sa tett tilsammen.

MEN, alle subsidier og stats-stötter virker som en söt gift mot slike tankeganger. Fordi alle profiterer pa en liten mate. De selskaper som tar imot stötte, folked som kan reise billigere enn uten subsidies og flyplasser som holdes i livet selv om man kan stille spörsmal om det er nödvendig.

OG, na er det valgkamp. Da blir slike söte giftpakker bare ökt...

Nei.

Etter min mening burde man legge ned både Sogndal og Florø lufthavner og sende passasjerene til Førde lufthavn i stedet, for å redusere statens utgifter.

Selv bor jeg i en by med 75 000 innbyggere, hvor det er 1,5 timer med bil (utenfor rushtid) til nærmeste flyplass med et innenrikstilbud*. Det er ingen menneskerett å ha en flyplass rett utenfor dørstokken, selv om det virker som om enkelte er av den oppfatning. :)

(*City Airline sin rute fra Rygge til Stavanger er ikke medregnet.)

Last edited:

Må si meg enig med BU662 og Herlov. I tillegg burde også Sandane da legges ned, da denne både ligger nærmere Førde enn Sogndal og er den minste flyplassen i Sogn og Fjordane. Ingen av dagens flyplasser ligger over 1,5 time fra Førde. (Basert på Google maps)

Tallene fra 2010 viser totalt 267820 reisende fra de 4 flyplassene i fylket. Det vil si at en evt. storflyplass vil være på størrelse med en mindre regionalflyplass (KSU ligger nærmest i størrelse). Det er absolutt mulig å ha normale ruter til en flyplass av slik størrelse med B737. Det kan dog bli for trangt for mer enn en aktør.

Mange her som ikke bor i S&F , og prøve å drive en bedrift forstår jeg.
Om man fra disse strøkene skal på en vettug måte kunne komme seg til f.eks Oslo og Bergen på dagstur så er det ikke noe godt argument å legge på 1.5-2 timer hver vei i reisetid. Ikke alle bor på rullebanen i f.eks Sandane.

Det er to ting jeg ikke forstår her:

1. Hvorfor er det viktig å få et 737-type fly til flyplassen?

2. Hvorfor er det værre for folk i Florø/Førde/Sogndal-traktene å reise to timer i bil til flyplassen når de skal til Bergen enn for folk i Halden?

1) heller økt frekvense på småfly, enn få daglige 737...

2) Fra utkanten så er ofte det første flystrekket første deletappe , ikke hele reisen ende-ende. "oppetid" på veier høst og vinter er også litt forskjellig mellom Østfold og S&F.

Nei.

Etter min mening burde man legge ned både Sogndal og Florø lufthavner og sende passasjerene til Førde lufthavn i stedet, for å redusere statens utgifter.

Selv bor jeg i en by med 75 000 innbyggere, hvor det er 1,5 timer med bil (utenfor rushtid) til nærmeste flyplass med et innenrikstilbud*. Det er ingen menneskerett å ha en flyplass rett utenfor dørstokken, selv om det virker som om enkelte er av den oppfatning. :)

(*City Airline sin rute fra Rygge til Stavanger er ikke medregnet.)

Det du ikke nevner er at du bor litt over en time unna hovedstaden hvor du som næringsdrivende kan utføre utrolig mye og har store ressurser tilgjengelig.

Statlige støtte ordninger og subsidiere omtales tidligere i tråden som "Søte Giftpiller" - selv har jeg sett langtid effektene av "don´t use MY tax money" og det er også svært giftige piller over tid, med alvorlige konskvenser for infrastrukturen, for meg og mine kollegaer var den daglige pendligen godt over 2 timer hver vei - med svært få alternativer, hadde dette vært i europa eller for den saks skyld i Kanada som lå rett nord for oss, ville de samme strekningene tatt under en time hver vei. Om en ønsker å se kontrastene sammenlign Blaine Washington med White Rock B.C. eller Bellingham WA med Surrey B.C.

Så søte Giftpiller i form av subsidier og statlig støtte til infrastrukur kan være energi piller for kreativitet og nyskapning - selv er jeg ikke sikker på at Grorud Dalen nødvendigvis er det eneste stedet i Norge hvor nyskapning kan skje

Det du ikke nevner er at du bor litt over en time unna hovedstaden hvor du som næringsdrivende kan utføre utrolig mye og har store ressurser tilgjengelig.

Statlige støtte ordninger og subsidiere omtales tidligere i tråden som "Søte Giftpiller" - selv har jeg sett langtid effektene av "don´t use MY tax money" og det er også svært giftige piller over tid, med alvorlige konskvenser for infrastrukturen, for meg og mine kollegaer var den daglige pendligen godt over 2 timer hver vei - med svært få alternativer, hadde dette vært i europa eller for den saks skyld i Kanada som lå rett nord for oss, ville de samme strekningene tatt under en time hver vei. Om en ønsker å se kontrastene sammenlign Blaine Washington med White Rock B.C. eller Bellingham WA med Surrey B.C.

Så søte Giftpiller i form av subsidier og statlig støtte til infrastrukur kan være energi piller for kreativitet og nyskapning - selv er jeg ikke sikker på at Grorud Dalen nødvendigvis er det eneste stedet i Norge hvor nyskapning kan skje

Mikser du ikke her opp to ting?

Det ene er statlig finansering av infrastruktur, det andre er subsidering av services. Services skulle bare i begrenset omfang subsideres, slik at det finnes seg alltid motivering a overföre dette til lönnsomt egenstendig drift. En subsidering, som ikke har dette mal, er ikke en subsidering, men alimentering.

Kreativitaet og nyskaping ikke star og faller med statlige stötte-ordninger. Tenk deg hvor Microsoft og Apple har started, og hvor de er na. Alt de trengte ble en garasje...:old

Det ene er statlig finansering av infrastruktur, det andre er subsidering av services. Services skulle bare i begrenset omfang subsideres, slik at det finnes seg alltid motivering a overföre dette til lönnsomt egenstendig drift. En subsidering, som ikke har dette mal, er ikke en subsidering, men alimentering.

Kreativitaet og nyskaping ikke star og faller med statlige stötte-ordninger. Tenk deg hvor Microsoft og Apple har started, og hvor de er na. Alt de trengte ble en garasje...:old

Nå er tilskudd til drift av flyruter også infrastruktur. Det blir for snervert å se tilskuddet isolert. Dette skaper stor verdiskapning de steder det gjelder både i vestlandsfjorder såvel som helgeland, lofoten og finnmark. Dette er verdiskapning som en ikke ville fått dersom disse tilskuddene ikke hadde vært til stede. Glem forresten ikke at både Flytoget og Ruter i oslo indirekte er subsidiert uten at det er noe galt i dette. Det avløser andre mer kostbare infrastrukturtiltak.

Videre bidrar FOT ruter til å bedre sikkerhet for innbyggere i distrikter ved at det korter ned reisetid til større sykehus og andre regionale tjenester.

Å sammenligne med Microsoft/Apple blir litt søkt. Du kan ikke drive et oppdrettsanlegg eller befordre arbeidere til kystfartøy i en garasje på oslo vest.

Mo i Rana er i så måte et godt eksempel her. Omstilling som har skjedd der etter nedleggelsen av Jernverket ville aldri latt seg gjennomføre uten god infrastruktur. Uten flyruter ville det vært svært vanskelig å få til det som vi har sett de 20 siste årene. Verdiskapningen som følger av dette overskrider langt det som har vært gitt i tilskudd til drift av flyruter.

Om man fra disse strøkene skal på en vettug måte kunne komme seg til f.eks Oslo og Bergen på dagstur så er det ikke noe godt argument å legge på 1.5-2 timer hver vei i reisetid. Ikke alle bor på rullebanen i f.eks Sandane.

Nei, men jeg lurer på hvor mye bedre det er å vente hele dagen på direkteflyet som går -1- gang daglig til Bergen eller Oslo. Ja, jeg vet det er 2 fly til med mellomlanding i Sogndal... I tidligere nevnte KSU går det 4 ganger daglig non-stop fly til Oslo, like mange til Bergen, 2 til Trondheim og ett daglig til Stavanger.

De som bor i byene Måløy, Nordfjordeid og Stryn har alle under 1,5 time til Hovden. Jeg mener flyplassen i Sogndal burde vurderest i forhold til eventuell plassering av ny hovedflyplass.

Grunnen til at jeg synest at flyplassen burde kunne ta imot 737 er at Dash 8 faktisk har begrenset levetid , og at den ikke har noen direkte erstatter. I tillegg burde det kanskje være grunnlag for en charterrute en gang i blant, eller en rute med q400 eller ATR til CPH 1 gang for dagen?

Grunnen til at jeg synest at flyplassen burde kunne ta imot 737 er at Dash 8 faktisk har begrenset levetid , og at den ikke har noen direkte erstatter. I tillegg burde det kanskje være grunnlag for en charterrute en gang i blant, eller en rute med q400 eller ATR til CPH 1 gang for dagen?

Det finnes en mellomting mellom Dash8-103 og 737. Dash Q400 og ATR72 er maskiner som ikke krever like lang rullebane som en 737 men som likevel trenger lengre enn 800+. Dersom man utelukkende snakker om flyginger internt i SørNorge vil det ikke være tidsmessig forskjell her. Q400/ATR72 gjør jobben like godt som en større jet på samme tid til en langt lavere kostnad.

Med et såpass utstrakt og tildels tynt befolket land som Norge mener jeg at disse 2 henger nær sammen og at det finnes områder hvor en ikke kan drive trafikk på kommersielle vilkår. Både Apple og Microsoft ble startet i områder hvor en kunne sykle til nærmeste venture kapital, det var ikke akkurat i utkantstrøkene garasjen til Jobs lå i California og i New Mexico kunne både Allen og Gates sykle til MITS (Micro Instrumentation and Telemetry Systems) - dessuten var dette før De-regulation i USA og en hadde et helt annet flytilbud ;)

Så det har noe å si hvor garasjen ligger i forhold ...

Nei, men jeg lurer på hvor mye bedre det er å vente hele dagen på direkteflyet som går -1- gang daglig til Bergen eller Oslo. Ja, jeg vet det er 2 fly til med mellomlanding i Sogndal... I tidligere nevnte KSU går det 4 ganger daglig non-stop fly til Oslo, like mange til Bergen, 2 til Trondheim og ett daglig til Stavanger.

De som bor i byene Måløy, Nordfjordeid og Stryn har alle under 1,5 time til Hovden. Jeg mener flyplassen i Sogndal burde vurderest i forhold til eventuell plassering av ny hovedflyplass.

SDN som eksempel har 4 daglige avganger , 1 direkte med flytid 0:57 til OSL , og de andre med mellomlanding eller flybytte tid 1:37 .
Det blir ikke noe bedre tilbud av å tilby 8-9 daglige fra SOG om man må legge på 2timer + i bil , spesielt ikke høst og vinter.
Foresten mange fra Måløy som bruke SDN.

Som Østlandsgutt hadde jeg ikke tenkte særlig igjennom problemstillingene med å drive bedrifter utenfor storbyene før jeg giftet meg inn i foretningsdrift i Gloppen....

Syns ikke det er helt urimelig å måtte kjøre 1,5 time til nærmeste flyplass hvis man bor på et lite sted. Fra Lillehammer er det f.eks. 2 timers kjøretur til nærmeste flyplass med passasjertrafikk, og sammen med Hamar, Gjøvik m.m. utgjør faktisk Mjøsregionen ganske mange mennesker. De som bor enda lenger oppi fjellstrøkene har naturligvis enda lenger vei (med unntak av de som bor nærme VDB eller RRS).

Syns ikke det er helt urimelig å måtte kjøre 1,5 time til nærmeste flyplass hvis man bor på et lite sted. Fra Lillehammer er det f.eks. 2 timers kjøretur til nærmeste flyplass med passasjertrafikk, og sammen med Hamar, Gjøvik m.m. utgjør faktisk Mjøsregionen ganske mange mennesker. De som bor enda lenger oppi fjellstrøkene har naturligvis enda lenger vei (med unntak av de som bor nærme VDB eller RRS).

Nei, heller ikke jeg i Asker, hele 60minutter unna OSL, 60minutter unna RYG, og 70minutter unna TRF klager. Men så har jeg vel på den timen+ i bilen tilgang på 120+ Destinasjoner.

Men det er i grunnen ikke så interesant, for jeg har også 60 minutter til hele Østlandsområde og alt som ligger av statlige og private foretak som kunder og leverandører og myndigheter.

Ække flyplassen man skal til for å si det slik.

Å trekke frem Mjøsregionen blir jo bare feil , de skulle etter min mening hatt dobbelt så lang vei til HURUM .

"Bump"
Jeg bor i Florø, og jeg VET at en god del fra Førde kommer til Florø for å fly, pga flere avganger til bedre tider en i Førde. Hadde man satset på Florø og Sogndal som de to eneste flyplassene, hvor begge flyplassene får RWY på ca 2000 meter, og utvidet tarmac og taxiways, ville vi fått to regionalflyplasser UTEN anbudskontrakter i sogn og fjordane, og det er sånn omtrent hva vi trenger. Til Haukåsen kommer folk fra Sogn, og til Florø Nordfjord og Sunnfjord. Det handler om å modernisere seg

"Bump"
Jeg bor i Florø, og jeg VET at en god del fra Førde kommer til Florø for å fly, pga flere avganger til bedre tider en i Førde. Hadde man satset på Florø og Sogndal som de to eneste flyplassene, hvor begge flyplassene får RWY på ca 2000 meter, og utvidet tarmac og taxiways, ville vi fått to regionalflyplasser UTEN anbudskontrakter i sogn og fjordane, og det er sånn omtrent hva vi trenger. Til Haukåsen kommer folk fra Sogn, og til Florø Nordfjord og Sunnfjord. Det handler om å modernisere seg

Det er da anbudskontrakt på Florø, selv om summen er 0

Back