Bulgaria Air med ny livery og nye planer

Boeing_fan

ScanFlyer Gold
Bulgaria Air har igjen skiftet logo, og denne gangen tror jeg de lar den stå. I to år har nå flere av deres splitter nye A320 og A319, i tillegg til noen 733/735 flydd rundt med blanke haler, mens noen få har blitt malt i den gamle liveryen. Et fly er allerde i ny drakt.

Selskapet har nå 3 A319 på bestilling. Ifølge Wikipedia skal disse erstatte deres gjenværende B733, men man skal ikke alltid tro på hva som står der. Kanskje de kommer til å beholde 733 noen år fremover.
Nå har jeg hørt rykter om at det finnes planer om å bygge opp gamle Balkan Bulgarian Airlines. I første omgang skal det være snakk om bestilling på mange flere Airbus narrow body, og det er også snakk om å skaffe seg langdistansefly for å gjenåpne
Sofia – New York som forsvant da Balkan gikk konkurs.
Jeg tipper selskapet også vil bli med i OneWorld de nærmeste årene.

Her er den nye logoen, etter hva jeg har forstått skal flyene ha bulgarsk skrift på den ene siden og engelsk på den andre:

Attachments

• 5068969487_f6b8f238b8.jpg
    5068969487_f6b8f238b8.jpg
    49.2 KB · Views: 400
  • bulgaria_air_logo.jpg
    bulgaria_air_logo.jpg
    31.5 KB · Views: 396
Last edited:
Nå er det vel ikke akkurat slik at et selskap bare kan bestemme seg for å bli med i en allianse. De må jo taes opp, og jeg har vanskelig for å se hva dette selskapet hadde hatt å tilføre OW, eller noen annen allianse.

Last edited:
For de som måtte lure, så er dette de gamle logoene:

Attachments

• Bulgaria-air-logo.gif
    Bulgaria-air-logo.gif
    1.8 KB · Views: 360
  • BulgariaAir.png
    BulgariaAir.png
    11.1 KB · Views: 347
  • Airbus.jpg
    Airbus.jpg
    9.6 KB · Views: 354
Nå er det vel ikke akkurat slik at et selskap bare kan bestemme seg for å bli med i en allianse. De må jo taes opp, og jeg har vanskelig for å se hva dette selskapet hadde hatt å tilføre OW, enn noen annen allianse.

Jeg er klar over at det ikke er selskapet selv som bestemmer, men OW mangler et østeuropeisk selskap. De har jo S7 som er i Russland, og Malev, men det er det eneste. Det bulgarske markedet er i kraftig vekst, og SkyTeam og Star Alliance-selskaper spiser jo opp dette markedet mer og mer. Det eneste OW-selskapet som flyr til SOF er BA. Bulgaria Air har også et nært samarbeid med bl. a Iberia fra før.

OW har den østeuropeiske dekningen de trenger gjennom BA og Malev, og snart kommer AB inn i alliansen som også har endel ruter til øst-Europa. Det samme har Finnair.

OW har den østeuropeiske dekningen de trenger gjennom BA og Malev, og snart kommer AB inn i alliansen som også har endel ruter til øst-Europa. Det samme har Finnair.

AB eller Finnair flyr ikke til Sofia. BA har kun to dagelige avganger, og har mistet markedsandeler. Markedet er i stor vekst, hvorfor skulle det ikke være i OWs innteresse å kapre dette markedet? Det er jo denne muligheten de har til å styrke sin allianse.

BA hadde helt sikkert flydd mer enn en gang daglig til SOF hvis de følte det var økonomisk interessant. AB har flyvninger til SOF i samarbeid med HG. MA har flyvninger til SOF. SOF er ikke et high yield marked, og OW kommer ikke til å ta opp Bulgaria Air som medlem for å styrke sin posisjon i dette svært begrensede markedet.

BA hadde helt sikkert flydd mer enn en gang daglig til SOF hvis de følte det var økonomisk interessant. AB har flyvninger til SOF i samarbeid med HG. MA har flyvninger til SOF. SOF er ikke et high yield marked, og OW kommer ikke til å ta opp Bulgaria Air som medlem for å styrke sin posisjon i dette svært begrensede markedet.

Markedet er ikke så smalt som man skulle tro. Du kan jo se til nabolandet, hvor Tarom har blitt medlem av SkyTeam.

ABs samarbeid med Niki spiller ingen rolle.

Bulgaria Airs nye busser har jeg faktisk flydd. Store deler av flyene er Businessklasse med 2 + 2 setekonfigurasjon. Hadde markedet vært så low-yield hadde det selvfølgelig ikke blitt satset så tungt på businessklasse. Grunnen til at BA nøler med å sette inn flere avganger er vel den store konkuransen mellom London og Sofia.

Last edited:
Markedet er ikke så smalt som man skulle tro. Du kan jo se til nabolandet, hvor Tarom har blitt medlem av SkyTeam.
Bulgaria har omtrent 7 millioner innbyggere, Romania har 22 millioner.
Ikke bare er Romania et betydelig større marked enn Bulgaria, det er også et EU-land med et BNP pr. innbygger langt over Bulgaria. Bulgaria er faktisk nesten for et u-land å regne i europeisk målestokk. Et relativt uinteressant marked.

Bulgaria har omtrent 7 millioner innbyggere, Romania har 22 millioner.
Ikke bare er Romania et betydelig større marked enn Bulgaria, det er også et EU-land med et BNP pr. innbygger langt over Bulgaria. Bulgaria er faktisk nesten for et u-land å regne i europeisk målestokk. Et relativt uinteressant marked.

For ikke å snakke om de nesten to milloner mennesker som har utvandret fra landet siden 70-tallet. Disse reiser stort sett til hjemlandet hvert år, noen flere ganger per år. Dette gir et stort passasjergrunnlag. Det er ikke for ingenting at f.eks LH og Austrian har såpass mange avganger til SOF. Det er også et økende antall utenlandske bedrifter som etablerer seg i Bulgaria.

Det er heller ikke uten grunn til at Bulgaria Air har satset tungt på forretningsreisende.

For ikke å snakke om de nesten to milloner mennesker som har utvandret fra landet siden 70-tallet. Disse reiser stort sett til hjemlandet hvert år, noen flere ganger per år. Dette gir et stort passasjergrunnlag. Det er ikke for ingenting at f.eks LH og Austrian har såpass mange avganger til SOF. Det er også et økende antall utenlandske bedrifter som etablerer seg i Bulgaria.

Det er heller ikke uten grunn til at Bulgaria Air har satset tungt på forretningsreisende.
De utvandrede som reiser hjem er vel ikke akkurat high yield kunder.
Har ikke tenkt å gå videre på denne diskusjonen, annet enn å si at jeg er ganske sikker på at Bulgaria Air ikke er en aktuell kandidat som OW-medlem, og at jeg heller ikke tror at SOF er underserved som business-destinasjon.

Det var hard kost - "langt over" er å ta i. Det dreier seg om ca 10 prosent, så vidt jeg kan se.

Når det gjelder den nye logoen så synes jeg den var temmelig ordinær og svært uoriginal, dessverre. Burde være mulig å få til noe mer spennende.

De utvandrede som reiser hjem er vel ikke akkurat high yield kunder.

Har ikke sagt det heller, jeg bare sa at dette bidrar sterkt til å skape passasjergrunnlag.

Jeg har sagt det før, og sier det igjen, at Bulgaria Air satser sterkt på forretningsreisende. Det hadde de ikke gjort hvis markedet ikke var tilstede.

Ikke at jeg tror at Bulgaria Air er aktuell i noen allianse, men Star hadde vært mer naturlig enn OneWorld. Veldig mange av de som har emigrert har emigrert til land i mellomeuropa, og spesielt til Tyskland.
Husker da jeg var i Bulgaria for noen år siden, en guide fortalte at lønningene i Bulgaria var så lave at man gjennomsnittlig måtte jobbe en måned for å få råd til et brød.
Situasjonen er vel litt bedre nå, men fortsatt er vel Bulgaria et av de aller fattigste landene i Europa. Såvidt jeg har fått med meg er de også langt unna å ha noe håp om EU medlemskap. Det er vel turismen de lever på, men dessverre er nok ikke det så altfor lukrativt for flyselskapene. Bulgaria er vel et sted man reiser til fordi det er billig. Det var iallefall det tidligere.

Når det gjelder den nye logoen så synes jeg den var temmelig ordinær og svært uoriginal, dessverre. Burde være mulig å få til noe mer spennende.

Kan si meg delvis enig i det du sier, den blir litt kjedlig i lengden. Men en vesentlig forbedring er det, men de kunne gjort den bedre når de først var igang.

Faktisk så kan det minne litt om Aeorflots logo.

En ting som de kan gjøre med den nye logoen er jo å tilføre en flaggstripe på flykroppen, og la stripen ha forbindelse med den på halen. Slik som datterselskapet Hemus Air, bare at de har sin egen logo på halen selvsagt.

Slik ser stripen til Hemus Air ut:

Attachments

• 0910683.jpg
    0910683.jpg
    73.1 KB · Views: 36
Jeg synes det er morsomt å se at noen engasjerer seg så mye hvor vidt FB skulle bli med i en allianse eller ikke. Det kan godt hende de har ambisjoner om å bli med i en allianse, men det tror jeg helst sikker blir et godt stykke fram i tid. Det er helt sikkert businesstrafikk lokalt også dit de flyr, men det betyr jo ikke at allianser er aktuelt, og kanskje ikke nødvendig engang. Wikipedia påstår de har ca 120000 pax i året, og det er ikke spesielt mye. Jeg husker Hemus fløy hit for noen år tilbake med rutefly og det var hyggelig besetning, men veldig østeuropeisk. Tror de fløy fram til de slo sammen DU og FB. Da fløy de for det meste pax som skulle videre til ex-jugoslavia.

Ikke at jeg tror at Bulgaria Air er aktuell i noen allianse, men Star hadde vært mer naturlig enn OneWorld. Veldig mange av de som har emigrert har emigrert til land i mellomeuropa, og spesielt til Tyskland.
Husker da jeg var i Bulgaria for noen år siden, en guide fortalte at lønningene i Bulgaria var så lave at man gjennomsnittlig måtte jobbe en måned for å få råd til et brød.
Situasjonen er vel litt bedre nå, men fortsatt er vel Bulgaria et av de aller fattigste landene i Europa. Såvidt jeg har fått med meg er de også langt unna å ha noe håp om EU medlemskap. Det er vel turismen de lever på, men dessverre er nok ikke det så altfor lukrativt for flyselskapene. Bulgaria er vel et sted man reiser til fordi det er billig. Det var iallefall det tidligere.

Hva mener du med det? Bulgaria har jo vært medlem i EU siden 2007.

Forresten, minimumslønningen er 300 leva, eller ca. 1 200 NOK. Et brød koster 50 stotinki, en halv lev, eller ca. 2 nok.

EDIT: Minstepensjonen er 300 leva, minstelønn er 350.

Last edited:
Hva mener du, Bulgaria er jo medlem i EU.

Forresten, minimumslønningen er 300 leva, eller ca. 1 200 NOK. Et brød koster 50 stotinki, en halv lev, eller ca. 2 nok.

Jeg sa jo at dette var for flere år siden og at situasjonen sikkert har bedret seg, hvis du leste det jeg skrev.
At de er med i EU hadde jeg faktisk ikke fått med meg, men det er jo egentlig ganske utrolig.

Jeg har sagt det før, og sier det igjen, at Bulgaria Air satser sterkt på forretningsreisende. Det hadde de ikke gjort hvis markedet ikke var tilstede.
Alle flyselskaper som er i markedet for å tjene penger satser på forretningsreisende. Det er det de lever av.

Back