Bud eller nyemission kan rädda SAS
http://di.se/Artiklar/Bud_eller_nye...nID=Ettan&menusection=Startsidan;Huvudnyheter
http://di.se/Artiklar/Bud_eller_nye...nID=Ettan&menusection=Startsidan;Huvudnyheter
dommedragsprofetiene vil ingen ende ta.
Mats J sier selv - og vi må tro ham - at likviditeten er bra. Konsernet har cash og får låne det som trengs.
Jeg mener det sto i en artikkel i DN for noen uker siden at et av problemene med SAS sitt regnskap var at man enten i Sverige eller på konsern-nivå kunne benyte seg av regler slik at det var pensjonsforpliktelser for en stor del ansatte faktisk ikke sto på utgiftssiden av bøkene for bedriften. I praksis sto det slik til at om de faktiske forpliktelsene for pensjoner ble ført rett så var selskapet i praksis konkurs. Skal grave og se om jeg finner link.
-A
i norge er jo forretningsjournalistikk begynt å bli på lik linje med se & hør.
Jeg mener det sto i en artikkel i DN for noen uker siden at et av problemene med SAS sitt regnskap var at man enten i Sverige eller på konsern-nivå kunne benyte seg av regler slik at det var pensjonsforpliktelser for en stor del ansatte faktisk ikke sto på utgiftssiden av bøkene for bedriften. I praksis sto det slik til at om de faktiske forpliktelsene for pensjoner ble ført rett så var selskapet i praksis konkurs. Skal grave og se om jeg finner link.
-A
Nja, jeg leste artikkelen som rimelig balansert.
Det er klart at likviditeten er god pr idag forutsatt at alt er status quo.
Men , som det går frem av artikkelen og som de fleste vet så skal jo selskapet ut å fornye flyflåten i overskuelig fremtid og til dette trengs monetas.
Her vil jo selskapet trenge to-sifret milliard beløp og så spørs det da jo hvordan man finansierer dette.
Riktignok er det mer personfokusering , men personene som det settes fokus på har som regel bedt om oppmerksomhet enten direkte eller inndirekte.
Här är förövrigt hela krönikan: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=822911
Forøvrig mener jeg at dette er et strukturspørsmål og ikke nødvendigvis "økomomisk". SAS hører naturlig hjemme hos LH (konsern).Makan til oppkok og pisspreik skal man lete lenge etter. Sier meg fullstendig enig med det Flyer sier lenger opp. SAS har en formue paa bok i forhold til det DY har og dersom du ikke er sandblaast mellom oera skjonner du at det ikke kommer 40-50 nye fly levert paa samme dag som blir betalt i cash. Dersom DY klarer en slik bestilling (som det i ettertid viste seg at de trengte en emisjon for aa klare) vil SAS klare det uten at det merkes paa likviditetskontoen en gang.
SAS overlever uten problemer de utfordringene denne udugelige SAS hater journalisten skriver om, men at SAS maa gjoere mange trekk for aa kunne bli profitabel og konkurransedyktig i fremtiden er det vel ingen som er uenig om
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.