BSL C 1-4. Forskrift 992 opphevet.

ENGM/-

Newcomer
Noen som er kjent med denne? Jeg ser at forskrift 992, som omhandler validering/kreditering av cert fra feks USA, er borte. Samtidig så var det i denne forskriften det sto at flygere med cert utstedt fra ett "ikke EASA" land, kunne bruke rettighetene til SEP VFR dag i inntil 365 dager i Norge (såfremt cert fra utstedelses land er innenfor den tia).

Noen som flyr i Norge med FAA cert, eller som er kjent med reglene nå som denne forskriften er opphevet (8 April 2014).


Takker for svar.
 
Noen som er kjent med denne? Jeg ser at forskrift 992, som omhandler validering/kreditering av cert fra feks USA, er borte. Samtidig så var det i denne forskriften det sto at flygere med cert utstedt fra ett "ikke EASA" land, kunne bruke rettighetene til SEP VFR dag i inntil 365 dager i Norge (såfremt cert fra utstedelses land er innenfor den tia).

Noen som flyr i Norge med FAA cert, eller som er kjent med reglene nå som denne forskriften er opphevet (8 April 2014).


Takker for svar.

Du må vel sjekke EASA (JAA) FCL part 1 for denne regelen/loven?

At den er opphevet er vel for godt til å være sant, vil jeg tro.
 
Fikk svar fra tilsynet. BSL C 1-4 er nok tilstede, men innholdet er ikke lenger gyldig.
De vurderer nå å utsette det til April 2015. Man må forholde seg til reglene i Annex III til Regulation Aircrew inntil de tar en endelig beslutning i Mai.
Med andre ord så kan man pr dags dato ikke fly med noe annet enn JAR/PART EASA FCL. Reform 992 i BSL C 1-4 tillater å fly med sertifikat utstedt fra ett tredjeland i inntil 365 dager, men nå som innholdet ikke lengere er gyldig så er det no-go, med mindre de i Mai bestemmer å utsette det til 2015
 
Heisann.

Jeg fullførte nylig CPL-H FAA. Har flydd på PPL i Norge allerede og fikk beskjed fra tilsynet på telefon om at jeg kunne fly uten noe byråkrati på FAA PPL frem til 8 april 2014, dag vfr sep only.

Nå når jeg har kommet hjem med CPL i boka, har jeg påbegynt ATPL for konvertering, men har prøvd å finne ut av akkurat det du nevner her!

Jeg blir bare ikke klok.. Han jeg tar ATPL hos, er også advokat og trøstet meg med at han også er forvirret over EASA og EU-implementering.

Men hva skjer nå? Kan jeg fortsette å fly til 1 år etter første flyvning er gått?

Og hva var meningen med å oppheve den? Jeg trodde de strammet inn absolutt alt (altså slamret døra i trynet på alle som har FAA eller non-easa sertifikater)
 
Tilsynet vil komme med en endelig konklusjon, publisert som en AIC-N i løpet av Mai. Der skal det stå beskrevet om reformen blir gjeldene frem til April 2015.
 
Kul ambisjon å ha som fjortenåring

Kan jeg spørre om målet er å gjøre en karriere ut av det eller ønsker du først og fremst å fly som hobby?
 
Back
Top