Bryter Ryanair norsk lov?

Alle som er ansatt i Ryanair er vel ansatt av Ryanair i Irland, og dermed mener vel Ryanair at de er ansatt på irske vilkår og regler.
Dessuten er vel kun kabinsjefen ansatt i Ryanair, mens resten av kabin er ansatt i ett bemanningsbyrå på treårs kontrakter.
Begynnerlønn er 1000£ etter skatt. Av dette må man selv dekke uniform osv.
Å bo i Norge å tjene rundt 10000kr er jo ikke akkurat lukrativt.

Dessuten vet jeg ikke hvordan Skattetaten stiller seg til at man ikke betaler skatt av inntektene til Norge men til det land som bemanningsbyrået er registrert i?

Mener det var endel bråk i Frankrike for en stund siden rund arbeidsvilkårene.
Mer info finnes her:
Ryanair careers

jeg mener FR ikke har lov til å ansette i Norge! jeg mener de forsøkte seg for noen år siden

Er du bosatt i Norge og jobber i Norge, betaler du norsk skatt. Enklere kan det ikke bli.
Så lenge du bor i Norge betaler du skatt til Norge! Jobber du i utlandet blir det noe mer komplisert, men så lenge du bor i Norge, betaler du skatt til Norge!

BF:cool2

Nei, f.eks så er SAS svensk selv om de har baser i Norge

SAS AB, og flere andre SAS-selskaper, er registrert som et NUF i Norge, men jeg har ikke sett veldig på hvordan selskapsstrukturen er. Jeg vil anta at det formelle arbeidsgiveransvaret derfor er helt klart plassert i Norge.

Ellers er det selvfølgelig slik at Ryanair må forholde seg til norske regler når de lander i Norge. Derimot er det ikke alle norske lover som er relevante.

Dette er en av grunnene at jeg ikke liker Ryanair. Skal se tryne dems når det står på et Norwegian fly: Bye bye Ryanair! :p

Så du liker ikke at Ryanair reklamerer på bekostning av andre, men dersom Norwegian skulle funnet på å gjøre det samme hadde det vært helt legitimt? ;)

Er du bosatt i Norge og jobber i Norge, betaler du norsk skatt. Enklere kan det ikke bli.
Så lenge du bor i Norge betaler du skatt til Norge! Jobber du i utlandet blir det noe mer komplisert, men så lenge du bor i Norge, betaler du skatt til Norge!

BF:cool2

Vi har et avvik faktisk, her i Norge (og Sverige). Vi har noe som heter grenseskatt. Det gjelder alle kommuner som ligger langs grensen mellom våre to land.

Grenseskatten innebærer at folk som bor i et land og arbeider i det andre betaler også skatt til landet det arbeidsplassen ligger. Jobber man begge steder blir skatten fordelt etter en brøk. Jeg har selv bodd i Halden, der jeg første gang fikk nyss om denne ordningen.

Grenseskatten er forøvrig litt høyere enn normale skattesatser.

Jeg mener det er forskjell på reklame ombord (tobakk og andre ulovligheter etter norsk lov) i forhold til reklame utvendig på flyet som er synlig for alle og enhver...

Poenget med reklame er faktisk at den skal være synlig..............!

Back