Bryter Ryanair norsk lov?

seilfly

Infrequent traveller ;-)
1 Når Ryanair lander i Norge - må de forholde seg til norske regler?
2 Har man lov til å kaste møkk på konkurrenter i Norge?

Hvis svarene er henholdsvis ja og nei - har Ryanair lov til å lande med disse "bye bye det ene og det andre"-flyene i Norge?
 
Det blir vel som inflightmagasin hvor du også kan avertere for tobakk og alkohol. Men et særnorsk budskap på en innenlandsrute ville kanskje være i grenseland. Men det har foreløpig liten relevans ..
 
Den dagen det står "bye bye Norwegian" eller "bye bye SAS", så tror jeg noen reagerer.. Og det kan jeg love deg blir slått hardt ned på her i Norge.
 
Men er det fortsatt forbudt å dra inn konkurenter i egen reklame her i landet? Har sett endel reklamer i det siste hvor det har blitt gjort. Dog på en mer saklig måte enn hos Ryanair
 
Jeg mener det er forskjell på reklame ombord (tobakk og andre ulovligheter etter norsk lov) i forhold til reklame utvendig på flyet som er synlig for alle og enhver...
 
Men er det fortsatt forbudt å dra inn konkurenter i egen reklame her i landet? Har sett endel reklamer i det siste hvor det har blitt gjort. Dog på en mer saklig måte enn hos Ryanair

SAS kjører jo hardt på sammenligninger på pris med Norwegian.
Så ulovlig kan det vel ikke være......
 
Er det slik "reklame" som dette du mener seilfly?

EI-CSH.jpg


Dette er slettes ikke noen reklame, men en meningsytring eller rett og slett en høflighetsgest.

Denne typen Ryanair-fly har en ikke sett på flerfoldige år

EI-CNY.jpg


Det er heller ikke sikkert at norske regler gjelder innenfor sikkerhetssonene på flyplasser.
 
Ryanair må jo forholde seg til norsk lov for i det hele tatt å kunne operere på norske flyplasser?

Du sikter kanskje til diverse markedsføringstiltak, som jo andre steder i Europa har blitt slått hardt ned på, jfr. den famøse "Italia-kampanjen" i 1999.

Foreløpig har vel ikke norske myndigheter noe på Ryanair, bortsett fra kritikk fra Forbrukerombud Thon.
 
Det er fult lov og ha reklame som nevner eller sammenligner konkurrenter, men etter Norsk lov er det forbudt å ha reklame om andre som kan virke krenkende eller på annen måte være ødeleggende for konkurrenten.

bye bye, det ene eller det andre, er ikke direkte krenkende, så dette er nok ikke ulovlig.
 
Last edited:
1 Når Ryanair lander i Norge - må de forholde seg til norske regler?
2 Har man lov til å kaste møkk på konkurrenter i Norge?

Hvis svarene er henholdsvis ja og nei - har Ryanair lov til å lande med disse "bye bye det ene og det andre"-flyene i Norge?

1. Selvfølgelig må de forholde seg til norsk lov(med mindre andre internasjonale regler overstyrer de norske).

2. Hvis jeg er på byen sammen med dama og en slask prøver seg på dette kvinnemennesket, og jeg da kaster hundeekskrementer på denne personen. Da vil jeg si det er ulovlig å kaste møkk på konkurrenter.;) :)
 
Etter å ha tenkt litt, så sitter jeg igjen med dette:
Et av de vanligste kravene (så langt jeg har sett) er etterrettelighet ("sannhetsgehalt" og sammenliknbarhet). Husker dere at det i Norge før var vanlig å bruke setningen "der du kjøper musikk" i reklamer for CD-er på Norsk TV før? Den setningen har jeg nå ikke hørt på en stund, og jeg husker å ha diskutert dette med andre hvor vi kom frem til at de var nødt til å stoppe bruken av "der du kjøper musikk" fordi setningen ble oppfattet som en garanti om at alle steder som solgte musikk ville ha det aktuelle albummet i sin butikk. Noe som ofte ikke var tilfellet.

Når det gjelder Ryanair vil jeg påstå at de gjør seg selv "vanskelig å ta", blandt annet fordi mye av Ryanair sin markedsføringsaktivitet ikke faller inn under forskjellige lands markedsføringslover på samme måte som betalt reklame. Her er de selvsagt godt hjulpet av medias "nyttige idioter".

Hva disse "bye bye" flyene angår, så er vel det såpass vagt at det er vanskelig å si noe om det i lys av markedsføringslover. Hva er det de sier "bye bye" for? Punktlighet? Pax-tilstrømning? Annet?
Derimot er Ryanair veldig flinke til å markedsføre seg selv som "number 1 punctual airline in Europe", men akkurat her har vi vel faktisk til gode å se etterrettelige tall som bekrefter påstanden. Samtidig er jeg usikker på hvordan dette rammes av markedsføringslover når det kommer i en medieuttalelse heller enn betalt reklame. Merk: jeg sier ikke at Ryanair ikke er puntlig, men at jeg etterlyser dokumentasjon på nevnte punktlighet, samt informasjon om hvordan Ryanair definerer en forsinkelse (10 min? 15? 30?).
 
Hvordan vil det bli når de oppretter base med hensyn til ansettelser og vilkår flyvende personell? Blir de ansatt på "Norske" vilkår?
 
1 Når Ryanair lander i Norge - må de forholde seg til norske regler?
2 Har man lov til å kaste møkk på konkurrenter i Norge?

Hvis svarene er henholdsvis ja og nei - har Ryanair lov til å lande med disse "bye bye det ene og det andre"-flyene i Norge?

1. Ja selvfølgelig.

2. Ja, innenfor rimelighetens grenser. Det er ikke akkurat forbudt å si at SAS/DY etc. er dyre. Akkurat som SAS og andre kan svare at Ryanair har gebyrer på alt etc. Og bye bye-flyene er defintivt ikke i nærheten av å rammes av lovbestemmelser. Synes faktisk ikke bye bye-flyene er veldig støtende akkurat. Det må vi tåle.

Synes reklameutvekslingene mellom SK og DY i sommer om hvor mye noen kunder betalte for en kopp kaffe hos den ene og relativt smale prissammenligninger, er minst like mye skittkasting, selv om dette selvsagt også er noe som er helt greit.

Og når det gjelder Ryanair så sitter det en Thon (ikke han som håper å tjene penger på Rygge og Ryanair;)) og passer på hvert steg FR tar og etter min mening går han mye mer etter Ryanair enn andre.
 
Hvordan vil det bli når de oppretter base med hensyn til ansettelser og vilkår flyvende personell? Blir de ansatt på "Norske" vilkår?

Såvidt jeg vet er "organiseringsnekt" ikke tillatt i Norge? I så fall blir det neppe noe i nærheten av Norske vilkår...
 
Dette er en av grunnene at jeg ikke liker Ryanair. Skal se tryne dems når det står på et Norwegian fly: Bye bye Ryanair! :p
 
Hvordan vil det bli når de oppretter base med hensyn til ansettelser og vilkår flyvende personell? Blir de ansatt på "Norske" vilkår?

Alle som er ansatt i Ryanair er vel ansatt av Ryanair i Irland, og dermed mener vel Ryanair at de er ansatt på irske vilkår og regler.
Dessuten er vel kun kabinsjefen ansatt i Ryanair, mens resten av kabin er ansatt i ett bemanningsbyrå på treårs kontrakter.
Begynnerlønn er 1000£ etter skatt. Av dette må man selv dekke uniform osv.
Å bo i Norge å tjene rundt 10000kr er jo ikke akkurat lukrativt.

Dessuten vet jeg ikke hvordan Skattetaten stiller seg til at man ikke betaler skatt av inntektene til Norge men til det land som bemanningsbyrået er registrert i?

Mener det var endel bråk i Frankrike for en stund siden rund arbeidsvilkårene.
Mer info finnes her:
Ryanair careers
 
hoi hoi.... den sletne 737-200`en har jeg kjørt med. det var første og siste gang jeg fløy FR i `99, vel og merke i tvunget jobbsammenheng.
 
Back
Top