Brunswick GA - 16. mai

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Har vært en uke ved kysten, og hadde hørt at John Travoltas gamle 707 sto parkert på en flyplass i nærheten, og det var for mye av en fristelse for en gammel flyspotter. Så jeg salte oompa loompa-bilen til Svigermor og kjørte ned til Brunswick. Brunswick er en gammel flybase (Glynco Naval Air Force Base) som ble forlatt i 1975. Fylket overtok og i dag har de en fin liten terminal med tre daglige Delta-avganger til Atlanta og en stor vedlikeholdsbase. Så det var sistnevnte som var mitt mål, og jeg fant til min store forbauselse en gjestfrihet som oversteg mine villeste fantasier. Så det ble både hangartur og fotosafari på 'fjernparkeringene' med politieskorte. Utrolig flott at det fortsatt er firmaer som synes det er hyggelig å få besøk av flyinteresserte.

Men nok preik - over til fangsten:

01.jpg

Det sto flere Omega-maskiner ved verkstedet. Denne, N624RH, ble levert til Qantas i 1968 og er nå trolig reservedelsmaskin. Den var også del av Boeings 'jubileumsparade' på Boeing Field (Seattle) i 2016.

02.jpg

VP-BPZ er Peter Nygårds private maskin. Nygård er finsk-kanadier og milliardær i dameklær. Han er også glad i å feste, og maskinen var inne for å få installert en stripperpole (!) i kabinen. Med diskolys og full pakke. Lurer på hva FAA sa da papirarbeidet på denne ankom ... :D
Kjerra ble passende nok levert til kanadiske CPAir i 1970.

03.jpg

N757AG tilhører Funjet. Levert til Iberia i 2000. (EC-HIP)

04.jpg

N589AA ble parkert i ørkenen i 2013 etter lang og tro tjeneste med American. Nå med nye eiere, og skal trolig til Imperial Airways.

05.jpg

Everts Air Cargo DC-9-33F. Ingen kjennemerker, så vet ikke hvilken maskin dette er.

06.jpg

Dette er imidlertid N904CD. Hadde ikke med telelinsen, så litt substandard bilde.

07.jpg

N7533A er også ex-AA og skal til Imperial Airways, et ukjent oppstartselskap.

08.jpg

N908JE ble opprinnelig levert til TWA i 1969. Tilhører nå Jege Inc - som det finnes veldig lite informasjon om.

09.jpg

B707 N707BN tilhører også Omega. Har vært VIP-maskin siden den ble bygd i 1974.

10.jpg

B707 N707GF ble levert til Tarom i 1974 og tjensetegjorde i mange år som Romanias sta(t)sfly. Nå spare parts hos Omega.

De neste tre bildene er av John Travoltas gamle 707 N707JT. Etter et verkstedbesøk oppsto det en rettstvist og det er tvilsomt om denne noen gang kommer i luften igjen, annet enn en ferryflight til et museum eller skroteplass. Den står pent parkert ved siden av passasjerterminalen - muligens som 'skryteobjekt'. Flott er'n iallefall. Fikk eskorte ut av på rampen en hyggelig politimann.

11.jpg


12.jpg


13.jpg


En overraskelse var det å finne denne gamle Sterling-maskinen som var inne på C-sjekk. Den var også stadig å se i Seattle da jeg bodde der da Paul Allen var forrige eier. Nåværende eier forbereder seg muligens på at han må gi fra srg sin nåværende tansport .. ;)

14.jpg


15.jpg


16.jpg

That's all folks! :up:
 
Last edited:
Fine bilder og mange skjebner ute og går her.
Halvparten av disse flyene havner nok på dele lager ganske snart:
Ikke mye marked for 707 eller 727 for annet ett klenodiumer.
Trumpmobilen må dog pusses på, eieren tror jeg kommer tilbake ganske snart og trenger farkosten etter sparken fra nåværende jobb.
AA kvitter seg stadig med MD-80er som har mest tid og er minst økonomisk å bruke.
Hatten av til nye selskaper som tror de kan tjene penger på å fly og vedlikeholde de samme
Flyene.
Kompisen min jobbet på de Everts flyene der i hangaren til ganske nylig, men ble lei og sluttet på dagen. De folkene flyr C-46 og DC-6 i Alaska, kostbart med jet som ikke flyr.
 
Supre bilder! Hadde vært moro å være med Nygård'n på en langtur[emoji16]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Mye snadder her - foreslår at du fyller full tank på MOWMobilen og finner deg flere flyplasser :up:
 
Back
Top