• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Bruker SAS bakre dør i Tromsø?

mckvakk

ScanFlyer Blue
Bruker SAS bakre dør i Tromsø?

Skal en snartur til Tromsø for første gang, og siden det sikkert er kjempefin innflyging der oppe så kunne det vært kos med vindussete, men alle vindusseter er langt bak. Siden jeg liker å komme meg kjapt av og på fly lurer jeg derfor på om SAS vanligvis setter opp en trapp mot bakerste dør der oppe

Re: Bruker SAS bakre dør i Tromsø?

Jeg vet ikke hva som er vanlig, men jeg har sett bakre dør i bruk veldig ofte (men sist jeg fløy var den ikke i bruk).

Det er helt avhengig av "dagsformen" til SGH :p Eller været. Hvis det striregner eller snør horisontalt, så pleier de som regel å sluse alle gjennom broen.

En gang jeg skulle videre med offentlig transport med meget tight connection, forklarte jeg purser situasjonen hvorpå trapp bak var på plass i Tromsø. Det reddet dagen, sammen med en taxisjåfør som var romslig med tolkningen av fartsreglene og hadde de rette kontaktene i Cominor :)

Er det mye pax - så setter vi ut trappen. Enkelt og greit :-)

Det er hvertfall praksisen hos aviator BGO.

EDIT. Trappen, ikke broen.

Last edited:

Forskjell på Aviator og SGH... kan ikke si jeg ser trapp bak på sas fly ofte uansett.

Forskjell på Aviator og SGH... kan ikke si jeg ser trapp bak på sas fly ofte uansett.

Brukes en del i Bodø. Der er det ofte korte turnaroundtider på "kystekspressen" (Tromsø-Bodø-Trondheim - 20 minutter)

Min erfaring er at det relativt ofte er trapp bak i TOS....det gjelder vel både DY og SAS. Korte turn-arounds og forholdsvis godt oppfyllte -800 gjør at det strengt tatt er nødvendig pga folks iboende treghet :)

TOS, TRD, KRS og BGO er meget flike med baktrapp (på Oslo-rutene). På Gardermoen er det en annen historie. Det skyldes vel mangel på utstyr.

Dyktigere bakkepersonell (SGH) enn på KRS skal man lete lenge etter. Der går alt smertefritt og lynkjapt. Bøyer meg i støvet.

Molde er også fenomenale på trapp. Trd har stående ordre om trapp bak på Oslo-maskiner men ser det nok an mtp tilgjengelig personale, her er det krav om en person som kan være såkalt vingevakt.

Mitt inntrykk er at TOS gir trapp nesten hver gang, med unntak av -600 som er halvfull (og da er det strengt tatt ikke behov for det heller).

TRD er litt sjeldnere fremme med trappa, men fortsatt nokså ofte, mens OSL er i en annen liga - trapp er en sjelden bonus.

Slik ser det ut fra et pax-perspektiv, i hvert fall.

Om du velger vindu-- synes A-sete oftere gir bedre "turistopplevelse" enn F-sete på tur nord. Mer å se på mot kysten enn innlandet, og skulle det bli landing fra nord så får du ofte en fin runde over byen.

Om du velger vindu-- synes A-sete oftere gir bedre "turistopplevelse" enn F-sete på tur nord. Mer å se på mot kysten enn innlandet, og skulle det bli landing fra nord så får du ofte en fin runde over byen.

Alltid ha utsikt mot vest langs kysten! :)

Starting og lesing av denne debatten må ta ta lenger tid enn det deboarding av en gris tar, uansett hvor man sitter?

Back