• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Bruker det være mye folk Oslo - Kirkenes på en mandag?

Bruker det være mye folk Oslo - Kirkenes på en mandag?

Hei jeg skal i september til Kirkenes for å ta Hurtigruten til Bergen. Båtturen starter på tirsdag, og sett i forhold til flytider må jeg reise mandag. Men mitt spørsmål er det veldig mye folk med de flygningene, slik at man risikerer å bli stående igjen fordi flyet er overbooket. Ser SAS har to og Norwegian 1 avgang.

September pleier ikke å være av de travleste, så det burde gå greit. Du har jo også muligheter via TOS.

Re: Bruker det være mye folk Oslo - Kirkenes på en mandag?

Norwgian overbooker aldri flyene sine hvis det skulle hjelpe :)

September pleier ikke å være av de travleste, så det burde gå greit. Du har jo også muligheter via TOS.

Takk

Vet forsåvidt det, men så har det vært en del tull med at Norwegian har kanselert en del avganger i år. Og til Kirkenes har de kun en avgang, så litt kjipt hvis den blir kanselert.

Så hva skjer i Norwegian om det er booket fullt på en 800, men de av en eller annen grunn må sette inn en 300? Får de som ikke har sete sitte i en hattehylle, eller kanskje i lasterommet? ;)

Så hva skjer i Norwegian om det er booket fullt på en 800, men de av en eller annen grunn må sette inn en 300? Får de som ikke har sete sitte i en hattehylle, eller kanskje i lasterommet? ;)

Eller bli plasert på do eller måtte sitte på gulvet. Mener det har skjedd med enkelte asiatiske selskaper. Den en var vel et selskap fra en eller annen x-sovjetrepublikk hvis jeg husker rett.

Eller bli plasert på do eller måtte sitte på gulvet. Mener det har skjedd med enkelte asiatiske selskaper. Den en var vel et selskap fra en eller annen x-sovjetrepublikk hvis jeg husker rett.

Djiizzz....:rolleyes: :rolleyes:
Og DET tror du Norwegian kommer til å gjøre.....*HAFF*.....

Nå går det vel mest -300 til KKN pga denne knausen ved enden av rullebanen så skulle de endre flytype så skulle det vel ikke være noe problem. Dessuten vil DY i september ha byttet ut enda fler av sine -300 med -800 maskiner, alle med 186 seter og dermed kan de rokere om frem og tilbake så mye de vil. Skulle en maskin få tech så kan de klare å ta det inn ved å redusere tiden det tar å snu et fly med 5 min, gjør de det på nok avganger så har de plutselig spart inn en maskin. Dette er noe av det geniale med å ha en helt ensartet flåte.

Nå går det vel mest -300 til KKN pga denne knausen ved enden av rullebanen så skulle de endre flytype så skulle det vel ikke være noe problem. Dessuten vil DY i september ha byttet ut enda fler av sine -300 med -800 maskiner, alle med 186 seter og dermed kan de rokere om frem og tilbake så mye de vil. Skulle en maskin få tech så kan de klare å ta det inn ved å redusere tiden det tar å snu et fly med 5 min, gjør de det på nok avganger så har de plutselig spart inn en maskin. Dette er noe av det geniale med å ha en helt ensartet flåte.

Du kan umulig ha regnet mye performance på 800 ut fra kkn.
Det er en grunn til at en unngår å bruke 800 på kkn.

Du kan umulig ha regnet mye performance på 800 ut fra kkn.
Det er en grunn til at en unngår å bruke 800 på kkn.

Jeg tror kanskje Futuras kommentar var en mer generell kommentar til en annen generell kommentar om hva som skjer om man bytter fra en fullbooket -800 maskin til en -300 maskin. Han kommenterer vel innledningsvis at DY bruker mest -300 på KKN.

Jeg tror kanskje Futuras kommentar var en mer generell kommentar til en annen generell kommentar om hva som skjer om man bytter fra en fullbooket -800 maskin til en -300 maskin. Han kommenterer vel innledningsvis at DY bruker mest -300 på KKN.

Tolket det dithen at det skulle være uproblematisk å erstatte 300 med 800.
Men da tolket jeg det feil, må være varmen som har slått meg litt ut :P

Ser ut til at både SAS og DY bruker 700 mener jeg.

Vi bruker fortrinnsvis "heavy" 600 og 700 med 22k motor (rra / rrb) eller x bu 700.

Last edited:

Jeg antar, uten at jeg vet det, at -800 maskinene klarer å ta av fra KKN med 137 pax ombord. Er det noen som har fasiten på det?

Det finnes ingen fast fasit på dette, da det alltid vil være vind- og rullebaneforhold som bestemmer maks avgangsvekt. Men de har sikkert et 'standard' antall maks seter til salgs.

Det gjør vi ikke på kortbane i WF heller, men det skjer av og til uansett. To som booker samtidig det siste setet, så er oversale et faktum...
Uhm, nei.

Det er ikkje fysisk mogleg å booke det same setet samtidig. Overbooking skjer dagleg på kortbanenettet også, så her tek du nok grundig feil.
Revenue-avdelingane i flyselskapa sit med haugevis av statistikkar på faktiske pax-tal, no-show,denied boardings, "fake bookings" for å sperre seter, osb..

Bodde i Kirkenes i to år. Jeg kom alltid med, uansett hvor sent jeg booka - både med DY og SK.

Og sjansen for at akkurat du av rundt 140 pax må stå igjen om det i verste fall er overbooket er veldig, veldig liten.

Back