Re: Bruk av RWY på SVG nå (14.mai, ettermiddag)
Og siden vi er inne på banebruk, et spørsmål i samme slengen, dro fra BGO en ganske så vindstille kveld, ble sendt i t/o mot Nord, gjorde en krapp venstresving, så jeg kunne se at der var ingen innkommende trafikk før vi var på høyde med Stord, når vi kom til SVG ble vi sendt inn fra Øst istedet for rett inn fra Nord, også her var der ganske så vindstille. Why?
Det er jo et relativt enkelt spørsmål, med komplisert svar.. men jeg prøver:
Jeg kan ikke svare for Flesland sin del, men dette har jo med trafikkmønsteret å si.
Det er jo ikke nødvendigvis "ledig" på bane 18 fordi om det er vindstille.
La oss si det er RWY29 i bruk for landinger, og RWY36 i bruk for avganger, som det var i kveld blant annet. Nå var det litt vind (330/10), men for eksemplets skyld kan vi si det er vindstille.
Hvis det ikke er noen andre fly involvert, er det naturlig at flyet fra Bergen kan få lande på bane 18. Men hvis det er 1 annet fly involvert, er det langt fra like naturlig. Vi forholder oss i utgangspunktet til bane i bruk, med mindre "alle" kan nyte godt av å bruke en annen rullebane.. og vi (ATC) må ta avgjørelsen "forholdsvis" tidlig for at flyet skal kunne bruke 18 i stedet for bane 29 f.eks. Ved bruk av bane 29 passerer de fleste Bergensflyene Rennesøy (RSY) i FL110-130, og starter nedstigning ca der. Hvis de skal inn på RWY18, bør de være i maksimalt 5000 ft. For at det skal være noe vits i å tilby 18 til ankommende fly, må vi gi dem beskjed mer eller mindre når de passerer midt i mellom Stort og Karmøy.. da er det ca 8-10 minutter til de lander. Et fly ved terminalen som starter opp, takser og er klar for avgang på rullebane 36 på alt fra 4-10 minutter. Hvis flyet fra Bergen "får" rullebane 18 for landing 8 minutter før de lander.. og et fly pusher fra terminalen "akkurat samtidig", ender vi opp med at flyet som faktisk bruker "rullebane-i-bruk" kan bli nødt til å vente i holding i 4-5 minutter fordi vi har vært "snille" med flyet fra Bergen. (Praktisk sett er det slutt på avgangene på 36 når et fly på vei inn passerer 15-20-25 NM finale). Det er ikke spesielt rettferdig..
Andre hensyn å ta er at trafikkstrømmen er på vei inn til bane 29 f.eks.
Hvis flyet fra Bergen er nr 2 (eller lengre bak) i rekken, kompliserer det trafikkmønsteret om de skal få lande på bane 18.
Andre forhold å tenke på kan være taksemønsteret på flyplassen, en landing som lander på rullebane 18 når det er 36/29 i bruk, vil etter landing takse mer eller mindre motsatt av trafikken som skal ta av, og vi er ikke så heldige at vi har doble paralelle taksebaner til alle rullebaner..