• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Bruk av IATA og ICAO koder

VC-10

ScanFlyer Crusty
Medlem
Når man ser på informasjonssystemene til diverse flyplasser, virker det som om ruteselskaper stort sett som standard kommer opp med flightnr. med IATA-kode, mens når det gjelder charterselskaper ofte er ICAO-kode.
Jeg lurer på om det er noen form for systematikk i dette, eller om det er mer eller mindre tilfeldig. Dersom det er en mening med denne kodingen - hva er årsaken til dette?

:spin VC-10

(Litt usikker på om denne egentlig hører hjemme under Register- og ATC-Forum, men det vil sikkert i såfall noen flinke moderatorer rette på)
 
Det er vel fordi de kanskje ikke har fått tildelt IATA-kode.. Det er jo klart at med et system som bruker bare 2 tegn for å identifisere flyselskapet, så blir det maksimalt 36x36=1296 "flyselskapkoder" tilgjengelig..
ICAO har 3 tegn (riktignok bare bokstaver meg bekjent), så det blir jo 26x26x26=17576 koder.

Personlig er jeg imot IATA og for ICAO, både på flyselskapkoder og flyplassindikatorer :)
Men det kommer vel av yrket.. :)
 
IATA koder brukes mest av "GROUND HANDLING"
ICAO koder brukes mest av flygere/ATC

Siden jeg både er privatflyger, og jobbet som ground handling personell i 7 år, har jeg brukt mange av begge :)
 
Det er intet standardsvar på dette, men som du selv antydet i post 1: ruteselskaper bruker IATA-koer, charter- og fraktflighter ICAO-coder.

En tredje versjon er at de ikke bruker noen av delene - kun flightnummeret, eller selskapets navn + flightnummer. Dette er vanligst her borte, og du ser av radaren at også pilotene tar med seg dette i cockpit.
 
Takk for inputs! Som jeg mistenkte er det ingen spesifikke standarder for dette.
Etter et søk på nett, fant jeg en artikkel på Wikipedia som forteller at IATA i sitt kodesystem har plass til 3 bokstaver i sin "airline designator" og at det har vært snakk om at de slulle gå over til ICAO sitt system, men det ser ikke ut til å skje noe.
Link: http://en.wikipedia.org/wiki/IATA_airline_designator#IATA_airline_designator
Skulle tro at det hadde gjort livet enklere for alle dersom kodene hadde vært like!
Men - nå er det skjortestryking og en kald en i forberedelse til morgendagen :drink
 
Back
Top