Bruk av IATA og ICAO koder

VC-10

ScanFlyer Crusty
Medlem
Når man ser på informasjonssystemene til diverse flyplasser, virker det som om ruteselskaper stort sett som standard kommer opp med flightnr. med IATA-kode, mens når det gjelder charterselskaper ofte er ICAO-kode.
Jeg lurer på om det er noen form for systematikk i dette, eller om det er mer eller mindre tilfeldig. Dersom det er en mening med denne kodingen - hva er årsaken til dette?

:spin VC-10

(Litt usikker på om denne egentlig hører hjemme under Register- og ATC-Forum, men det vil sikkert i såfall noen flinke moderatorer rette på)
 
Det er vel fordi de kanskje ikke har fått tildelt IATA-kode.. Det er jo klart at med et system som bruker bare 2 tegn for å identifisere flyselskapet, så blir det maksimalt 36x36=1296 "flyselskapkoder" tilgjengelig..
ICAO har 3 tegn (riktignok bare bokstaver meg bekjent), så det blir jo 26x26x26=17576 koder.

Personlig er jeg imot IATA og for ICAO, både på flyselskapkoder og flyplassindikatorer :)
Men det kommer vel av yrket.. :)
 
IATA koder brukes mest av "GROUND HANDLING"
ICAO koder brukes mest av flygere/ATC

Siden jeg både er privatflyger, og jobbet som ground handling personell i 7 år, har jeg brukt mange av begge :)
 
Det er intet standardsvar på dette, men som du selv antydet i post 1: ruteselskaper bruker IATA-koer, charter- og fraktflighter ICAO-coder.

En tredje versjon er at de ikke bruker noen av delene - kun flightnummeret, eller selskapets navn + flightnummer. Dette er vanligst her borte, og du ser av radaren at også pilotene tar med seg dette i cockpit.
 
Takk for inputs! Som jeg mistenkte er det ingen spesifikke standarder for dette.
Etter et søk på nett, fant jeg en artikkel på Wikipedia som forteller at IATA i sitt kodesystem har plass til 3 bokstaver i sin "airline designator" og at det har vært snakk om at de slulle gå over til ICAO sitt system, men det ser ikke ut til å skje noe.
Link: http://en.wikipedia.org/wiki/IATA_airline_designator#IATA_airline_designator
Skulle tro at det hadde gjort livet enklere for alle dersom kodene hadde vært like!
Men - nå er det skjortestryking og en kald en i forberedelse til morgendagen :drink
 
Back
Top