BRU-OSL-TRD på skuddårsdagen

hanswest

SAS Customer
Medlem
BRU-OSL-TRD på skuddårsdagen

Møtedagen gikk greit, og det ble en ny opplevelsestur tilbake til flyplassen, denne gangen ble det en kort trikketur fra møtestedet, og ned under jorden, til stoppeplassen ”Diamant”, og derfra en ganske så overfylt flybussekspress nr 12 til flyplassen, men ganske effektivt.
SK 4746 til Oslo var satt opp med en 737-700 så jeg på setekartet under reservasjon, og hele økonomi ekstra var ganske så full, jeg hadde egentlig plass 2D, med full trerekker. Som alltid på Brussel, når man spør, og det er plass, så får jeg oppgradering, også denne gangen. Sete 1D, sånn kan man like. Turen gjennom tunnel og sikkerhetskontroll gikk helt greit, og siden jeg denne gangen hadde litt ekstra tid tenkte jeg at jeg skulle besøke ”Sunrise Lounge”, som ligger helt ytterst på den nye terminalen, den blir brukt til Afrika-avgangene til Brussels Airline tidlig på dagen. Sånn midt på dagen så åpner de den delen av terminalen, og døper om alle T-utganger til A-utganger. Jeg hadde lest at denne loungen skulle være en av de bedre i Europa, og jammen kan jeg være enig, der var det kjempefint:

LoungepBRU.jpg


Fin utsikt til flyene som passerte ut mot rullebane 25R også, SAS har en tur til Stockholm på ettermiddagen som ble flydd med en 737-600 denne dagen:

SAStilARNpBRU.jpg


Til København var det ”storebror” som var satt opp i dag:

SAStilCphpBRU.jpg


Det var også andre nordiske naboer på tur hjem, i et noe mindre fly:

FinnairpBRU.jpg


Air France bruker også noen av sine små fly på BRU, jeg tror denne skulle til Toulose eller noe sånn:

AirFranceRegionalpBRU.jpg


Romerne inntar fortsatt Brussel noen ganger også:

AlitaliapBRU.jpg


Brussel må være Avro-flyplass nr en i Europa vel? Dårlig bilde, men en vanlig situasjon:

AVRpBRU.jpg


Etter hvert ble det klart for ombordsstigning, utgangen var A45. Det var LN-TUA som skulle fly oss, Ingeborg Eriksdatter. Dette er en 737-705 som Braathens fikk levert i april 98. Det viste seg at jeg var den eneste med god plass, og den eneste som skulle fly business:

BeinplassSK4746.jpg


Jeg kan like sånn.

Vi takset ut til enden av rullebane 25R, og tok av på rutetid, og tok den berømte høyresvingen like etter avgang.

Vel oppe i lufta ble det etter hvert annonsert middag, det var kylling med asiatisk saus, dette smakte faktisk utrolig godt:

MatSK4746.jpg


Det ble en rødvin til.
Jeg jobbet og leste hele turen, og etter hvert fløy vi rett vest for Oslo, rett nordover, tok en høyresving og landet på rullebane 19R, ikke helt vanlig. Vi takset inn til utgang 30, hvor vi parkerte omtrent på rutetid 2100, og jeg hadde fly videre 2145, og da er man glad i det Gardemoenske opplegget med toll, ny innsjekk osv. Men, kofferten kom fort den, ut gjennom tollen, ikke noe tax-free denne dagen, opp, og fikk sjekket inn på SK 382. Jeg fikk også bekreftet at setet ved siden av meg var ledig, godt. Den var en av SAS´ hvite 737-800 som skulle fly oss:

SK382pOSL.jpg


Helt grei beinplass, denne hadde ”gamle” seter:

BeinplassSK382.jpg


Jeg ble påspandert en flaske rødvin av SAS, sovnet, og våknet da vi landet på rutetid på rullebane 09 på Værnes, og så bar det rett hjem i taxi.

Neste tur er en ren Oslotur, lenge siden det, rapport kommer.
 
Re: BRU-OSL-TRD på skuddårsdagen

Flott rapport!
Jeg jobbet og leste hele turen, og etter hvert fløy vi rett vest for Oslo, rett nordover, tok en høyresving og landet på rullebane 19R, ikke helt vanlig.

Hvorfor er ikke dette helt vanlig? :)
 
Re: BRU-OSL-TRD på skuddårsdagen

Herlig rapport

Men jeg tror at London City-Airport er nogelunde bedre Avro-flyplass ;)
 
Re: BRU-OSL-TRD på skuddårsdagen

Herlig rapport med gode bilder. Tror turen var vellykket ihvertfall ser det slik ut i mine øyner, og ikke minst en kjekk flyplass og spotte på :D Bra skrevet også det skal du ha, kan du anbefale Brussel videre for andre?
 
Re: BRU-OSL-TRD på skuddårsdagen

Hjertelig takk for nok en flott rapport, hanswest :) Ser definitivt ut til at SK leverer når det gjelder matservering i C-klasse!!
Og det skader jo heller aldri med en oppgradering... Jeg ser at du fløy en av de hvite svanene (-883), så da fløy du enten LN-RPO eller LN-RPR :)
 
Last edited:
Re: BRU-OSL-TRD på skuddårsdagen

Thomas, vi landet på den østre rullebanen, altså 19L, beklager, og det er ikke så ofte jeg har vært med på å fly på vestsiden av OSL da, som oftest flyr man på østsiden.
Flyfredrik: Tenkte ikke på London City, du har nok rett. LCY er forøvrig en utrolig effektiv flyplass, ble virkelig imponert.
FlyboyKarsten: Brussel er vel en flyplass du stort sett flyr til og fra hvis du skal til Brussel, det er jo ingen stor transferflyplass, men Brussel Airlines er kjent for en den gode direkteforbindelser til Afrika.
737-405: Det var RPR jeg fløy. Skal forøvrog ut og fly en 737-405 på mandag!

Artig at folk leser og liker. Da kommer det flere rapporter utover våren, Helsingfors, Athen, mer Brussel, Stockholm ++.
 
Re: BRU-OSL-TRD på skuddårsdagen

Vist ikke jeg husker helt feil var vel LN-TUA den første 737NGen som Braathens fikk i sin flåte i 98. Ser ut som du har hatt en fin tur ;), men er vel ikke så uvanlig med landing på 19R :p. Blåser det fra 190/10 knots så feller vel de naturlig.
 
Back
Top