• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

BA British Airways starter London Heathrow - Billund

Re: Billund får Heathrow-rute

Kan noen forklare en uvitende hvorfor BLL har klart å etablere et såpass imponerende rutenett?

Det er skønt og jeg tror at ruten vil blive en succes, til gengæld tror jeg desværre at BA lukker Stavanger ligesom de andre selskaber er igang med.......

LH, AF og SK (IAH) har allerede lukket så hvorfor tror du også BA lukker nå som så mye kapasitet er fjernet?

Nordsjøen er ikke akkurat tom for olje/gass, det bor over 250.000 mennesker der og alle jobber ikke innenfor offshore, en bransje som reduserer antall ansatte men som absolutt ikke er historie.

Har lest en plass at BA styrker ruten til SVG.

Fra august i år:
- Vi har ingen planer om nedleggelse fra Sola og skal fortsette å fly to ganger daglig til London (bortsett fra lørdag). Nå endrer vi også på avreisetidspunket for vårt kveldsfly fra Stavanger, slik at forbindelsen til resten av verden blir bedre, sier Petter Rasmussen, kommersiell direktør for British Airways i Nord Europa.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/okonomi/British-Airways-satser-pa-Stavanger-3752315.html

Nå har vel det sporet av ganske bra her...
Tråden handler om at British Airways skal åpne en rute fra London Heathrow til Billund.

Så kan de som ønsker å fortsette med en landskamp gjøre det en annen plass!

Det var sandelig også på tide! Så er der en ny mulighed for os, der ikke ville flyve med harpe-selskabet! Der er selvfølgelig også ruterne med Sun-Air til London city, men det er nok mest business-segmentet, der trækker!

Det er skønt og jeg tror at ruten vil blive en succes, til gengæld tror jeg desværre at BA lukker Stavanger ligesom de andre selskaber er igang med.......

Dette være sagt uden at kende markedet i SVG:

Der tror jeg, at du tager meget fejl! Det er oliebranchen, der har problemer, det er
ikke Vestnorge som sådan, selv om det selvfølgelig smitter af nogle steder!
Nordmænd har generelt lidt flere penge mellem hænderne end danskerne, de rejser mindst lige så meget, som danskerne, hvis ikke mere, og desuden er det min opfattelse, at nordmænd er lige så anglofile og stæser af sted til UK som danskerne, hvis ikke
mere! Alt det kommer (også) BA til gode!

Jeg forstår godt, at det er nedslående for SVG/SOLA at LH, AF og
SK951 forsvinder. Men en skønne dag kommer de gode tider igen.
Oliebranchen er meget konjekturfølsom! Så derfor, til alle jer i Norge: "Hold ud"! :fly!

viv

Last edited:

Kan noen forklare en uvitende hvorfor BLL har klart å etablere et såpass imponerende rutenett?

Altså .. markedsanalyser vil jeg overlade til andre!

Men: BLL har et ganske stort opland og dermed potentielle kunder!
Du skal huske at tage det meste af Fyn med; for mange af os, der
bor på øen i midten er det lidt hurtigere at køre til BLL, det er også
billigere - hvis vi tager bilen - fordi vi ikke skal betale broafgift over Lillebælt, hvorimod det koster over DKK 400 at køre over
Storebæltsbroen, når man skal til Kastrup. Parkering er også billigere
i BLL, hvis man skal indendørs, og der er rigtig mange gratis
udendørs P-Pladser. Og så er BLL en dejlig, overskuelig lufthavn!

Truslen mod BLL kommer sydfra; nogle i Sydjylland kører til HAM
fordi de kan spare lidt penge på billetterne ved at flyve derfra. De
har forhåbentlig regnet ud, hvad det koster i benzin og P-afgift at tage
den vej ............

Tidene;
Code:
BLL  Billund DK [EKBI]
LHR  London Heathrow UK [EGLL]
TUE  10 May 2016 - 17 May 2016

Carrier    Flight  From  Depart    To    Arrive    A/C  St  Frequency | Dur'n | Dep T | Arr T | Effect | Ending | Exceptions
---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  ----------------------------------------------------------------
BA         805     BLL   11:25     LHR   12:10     319  0   1234567     01:45       -       5   03 May   29 Oct
BA         807     BLL   18:40     LHR   19:25     319  0   12-45--     01:45       -       5   03 May   28 Oct

Code:
LHR  London Heathrow UK [EGLL]
BLL  Billund DK [EKBI]
TUE  10 May 2016 - 17 May 2016

Carrier    Flight  From  Depart    To    Arrive    A/C  St  Frequency | Dur'n | Dep T | Arr T | Effect | Ending | Exceptions
---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  ----------------------------------------------------------------
BA         804     LHR   07:45     BLL   10:25     319  0   1234567     01:40       5       -   03 May   29 Oct
BA         806     LHR   15:15     BLL   17:55     319  0   12-45--     01:40       5       -   03 May   28 Oct

Hyggelig for Billund. BLL suksess ligger vel sikkert i bra markedsføring, Legoland og andre parker. I tillegg som det nevnes ligger BLL godt til på Jylland med flere byer i nærheten. DK er jo tett befolket iforhold til Norge, og BLL ligger sentralt til på Jylland, og en flyplass med gode veiforbindelser til en rekke byer. I tillegg ligger AAR plassert ute i periferien og samler ikke passasjerer særlig godt fra andre områder.

Det var sandelig også på tide! Så er der en ny mulighed for os, der ikke ville flyve med harpe-selskabet! Der er selvfølgelig også ruterne med Sun-Air til London city, men det er nok mest business-segmentet, der trækker!

Dette være sagt uden at kende markedet i SVG:

Der tror jeg, at du tager meget fejl! Det er oliebranchen, der har problemer, det er
ikke Vestnorge som sådan, selv om det selvfølgelig smitter af nogle steder!
Nordmænd har generelt lidt flere penge mellem hænderne end danskerne, de rejser mindst lige så meget, som danskerne, hvis ikke mere, og desuden er det min opfattelse, at nordmænd er lige så anglofile og stæser af sted til UK som danskerne, hvis ikke
mere! Alt det kommer (også) BA til gode!

Jeg forstår godt, at det er nedslående for SVG/SOLA at LH, AF og
SK951 forsvinder. Men en skønne dag kommer de gode tider igen.
Oliebranchen er meget konjekturfølsom! Så derfor, til alle jer i Norge: "Hold ud"! :fly!

viv

Jeg tror netop at dette vil gå hårdt ud over Stavanger idet som du jo selv skriver at AF, LH, og SK er forsvundet, men SAS flyver som bekendt stadigvæk på netop London Heathrow, og BA bør derved mangle lettere kapacitet til netop billundruten, men den kan de jo få fra en vinter/sommerrute der nok ikke genåbner.

Harpeselskabet har skam også store planer for netop Billund, og de vender squ nok også tilbage med en base derfra igen en dag.

LH, AF og SK (IAH) har allerede lukket så hvorfor tror du også BA lukker nå som så mye kapasitet er fjernet?

Nordsjøen er ikke akkurat tom for olje/gass, det bor over 250.000 mennesker der og alle jobber ikke innenfor offshore, en bransje som reduserer antall ansatte men som absolutt ikke er historie.

Ja der er masser af Oil og gas i nordsøen igen, men som skrevet længere oppe kommer det nok til at gå udover Stavanger, men det kunne også gå udover en sommer/vinter Seasiol-rute.

Last edited:
Billund får Heathrow-rute

Jeg tror netop at dette vil gå hårdt ud over Stavanger idet som du jo selv skriver at AF, LH, og SK er forsvundet, men SAS flyver som bekendt stadigvæk på netop London Heathrow, og BA bør derved mangle lettere kapacitet til netop billundruten, men den kan de jo få fra en vinter/sommerrute der nok ikke genåbner.
.....
Ja der er masser af Oil og gas i nordsøen igen, men som skrevet længere oppe kommer det nok til at gå udover Stavanger, men det kunne også gå udover en sommer/vinter Seasiol-rute.

Jeg som sitter i finansbransjen i Stavanger og vi måler temperatur på markedet her borte og er veldig uenig med deg. Aktiviteten i bransjen er nå på et 2012-2013 nivå. Du fremstiller det som 1980, det er det ikke.

Angående flytrafikken fra Sola så er det selvfølgelig fryktelig synd, men fryktelig mye kapasitet forsvinner samtidig og det er veldig vanskelig og forutse effekten av det. Jeg tror ikke vi kommer til å se flere kutt i nær fremtid, heller at resterende aktører kommer til å øke.

Men dette er så langt unna tema som vi kan komme.

---

Kjekt å se at at BA satser på Skandinavia, det virker ut som de klarer å få et bedre grep på markedene her oppe i nord enn det Lufthansa og Air France klarer.

Last edited:

SVG-LHR er ihvertfall mulig å bestille neste sommer på BAs nettside, og den ligger inne med andre rutetider enn de den nye ruten til BLL får.

Last edited:
Jeg tror netop at dette vil gå hårdt ud over Stavanger idet som du jo selv skriver at AF, LH, og SK er forsvundet, men SAS flyver som bekendt stadigvæk på netop London Heathrow, og BA bør derved mangle lettere kapacitet til netop billundruten, men den kan de jo få fra en vinter/sommerrute der nok ikke genåbner..

Jeg mangler 'facts and figures' for markedet i SVG, men, men: jeg forestiller mig, at LH især satsede på feeder flights til deres øvrige rutenet samt lidt lokal 'business traffic' til FRA. Frankfurt er vel ikke et sted man lige tager hen og snupper en øl eller holder week-end i, med mindre man hedder Martin eller Robert ??? :colgate:
Med hensyn til AF, så er der sikkert en SVG-forumist, som ved noget mere om den satsning! Min egen uvidenskabelige argumentation er, at hvis AF kan holde liv i en rute mellem CDG og BLL, så burde de også kunne holde liv i en rute mellem CDG og SVG. Men hvad ved jeg? Det er jo et spørgsmål om yield! ( Beklager at jeg drev lidt væk fra BLL og BA!)

Harpeselskabet har skam også store planer for netop Billund, og de vender squ nok også tilbage med en base derfra igen en dag.

Good grief! Jeg under jyderne et bedre produkt! Efter Sterling kom der et tomrum i BLL og det var Michael O'Leary hurtig til at udnytte. Desuden har han vist noget at bevise over for fagforeningerne i et par danske lufthavne!
Jeg har længe undret mig over, at f.eks. Norwegian ikke har forsøgt sig
med BLL-LGW, men jeg er glad for, at BA i det mindste prøver med LHR. Hvad det giver dem på long haul må tiden vise.

Last edited:

Efter et stop på snart 1½år ser det ud til at BA gør comeback i Billund 27 Marts 2022 til yderst fornuftige priser.

269076692_10220529149565838_6854244972344633562_n.jpg

Efter et stop på snart 1½år ser det ud til at BA gør comeback i Billund 27 Marts 2022 til yderst fornuftige priser.

269076692_10220529149565838_6854244972344633562_n.jpg

Glimrende! Så mangler det bare at Sun-Air kommer tilbake også :)

Begredelig å måtte flyve FR til en forstad av Cambridge som eneste (direkte) alternativ.

Ruten til LHR øger til 12 ugentlige afgange og flytter samtidig til terminal 5. meddeler Billund Lufthavn, dog uden at oplyse hvornår?

Back