• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

British Airways og 757 flåten

Someone

Moderator
Medlem
British Airways og 757 flåten

Inspirert av tråden til Fellowship, men hva var etterhvert strategien til 757 flåten hos BA?

Husker jeg rett ble vel disse stort sett brukt på kortere ruter innen Europa, slik at det vel ikke akkurat var kjøpt primært for rekkevidde og performance, men at det på 80-tallet, vel var for BA et fly i passende størrelse etter deres behov?

Første fly ble vel levert i 1983, men ser de fortsatte å ta levering av nye 757 maskiner helt opp til 1999, og det var jo ikke lenge etter det de første begynte forlate flåten. Så selv om det passet i starten, var det ikke utover 90-tallet, "for mye" fly sammenlignet med bruksområdet?
 
Re: British Airways og 757 flåten

Takk for at du ble inspirert av den tråden :)

Slik jeg husker 70-tallet, så ble Boeing 737-200 bestilt for å erstatte Trident 1 og 2 i kombinasjon med One-eleven 500. Boeing 757 ble bestilt for å erstatte Trident 3.

Strategien utover 90-tallet vet nok andre mer om enn meg, men også Boeing 767-300ER ble jo av BA brukt på europa-trafikk og erstattet vel TriStar i den sammenhengen.
 
Re: British Airways og 757 flåten

Inspirert av tråden til Fellowship, men hva var etterhvert strategien til 757 flåten hos BA?

Husker jeg rett ble vel disse stort sett brukt på kortere ruter innen Europa, slik at det vel ikke akkurat var kjøpt primært for rekkevidde og performance, men at det på 80-tallet, vel var for BA et fly i passende størrelse etter deres behov?

Første fly ble vel levert i 1983, men ser de fortsatte å ta levering av nye 757 maskiner helt opp til 1999, og det var jo ikke lenge etter det de første begynte forlate flåten. Så selv om det passet i starten, var det ikke utover 90-tallet, "for mye" fly sammenlignet med bruksområdet?

Frem til A321 kom, var det vel ikke så mange alternativer i 757 størrelsen. Leveringene de siste årene var nok antakelig rest av en bestilling det var billigere å få levert enn å kansellere. De siste årene har vel 321 tatt den jobben 757 gjorde tidligere, kombinert med 320 og 767.
 
Re: British Airways og 757 flåten

Heathrow og slots har jo alltid vært et hinder. I en periode på nittitallet ble alle 737’er flyttet til Gatwick og taktikken var at det ikke skulle være mindre fly enn 757 på Heathrow.

Husker ikke hvor lenge det varte - trolig til neste slot-ekspansjon ..
 
Re: British Airways og 757 flåten

Og med nye T5 så ble bags-systemet laget for container-only.
 
Back
Top