British Airways has announced significant changes to its loyalty programme

kan noen raskt "oversette" hvor mange miles disse tier points tilsvarer?

Nei, fordi det ikke er noen direkte sammenheng ifht. uttak:

Kort fortalt - på shorthaul OSL-LHR (evt. OSL-HEL) tjener du:

10 TP i rabattert økonomi
20 TP i fullpris økonomi
40 TP i business.
(opptjening longhaul ble nevnt over)

TP brukes kun til status, og har fire soner for opptjening:
* shorthaul eks. OSL-LHR
* lang shorthaul eks. LHR-HEL (og noen andre lange EU-ruter)
* longhaul eks LHR-NYC (over 2000 mil)
* lang longhaul eks. LHR-SYD (over 7500? mil eller noe sånn)

Last edited:
Da gjenstaar det bare aa se hvordan inntjeningen paa longhaul blir.

Discount WT: Øker fra 30 til 35 TP, 40 på flighter over 6K miles.
Flexible WT: Øker fra 60 til 70 og 80 (på flighter over 6K miles).
World Traveller Plus: Øker fra 75 til 90/100
Club World: Øker fra 120 til 140/160
First: Øker fra 180 til 210/240

http://www.britishairways.com/travel/ec-frequently-asked-questions/public/en_no

Scroll ned og klikk på "How much will Tier Points increase on longhaul flights?"

Discount WT: Øker fra 30 til 35 TP, 40 på flighter over 6K miles.
Flexible WT: Øker fra 60 til 70 og 80 (på flighter over 6K miles).
World Traveller Plus: Øker fra 75 til 90/100
Club World: Øker fra 120 til 140/160
First: Øker fra 180 til 210/240

http://www.britishairways.com/travel/ec-frequently-asked-questions/public/en_no

Scroll ned og klikk på "How much will Tier Points increase on longhaul flights?"

Thanks. Og mens vi er i gang. Noen endringer paa tier points opptjening paa partnere som AA paa long haul?

For future referance, de 4 flightene som kreves aarlig paa BA metal, kan de vaere uansett bookingklasse?

Naar du er booket i WT+ flex fra feks Oslo til LHR, hvilke tier points mottar du da? Paa min neste tur i desember, var kun LHR-ORD ledig i CW oppgradering med BA poeng, mens OSL-LHR var ikke tilgjengelig i CE. Hvor er det smartest aa sjekke om seter for upgrade er blitt tilgjengelig (har expertflyer) og hvor er det smartest aa ringe for aa fikse dette? Her i USA tar det utrolig lang tid aa komme igjennom og agentene er skikkelig rektale.

Og til slutt, naar du oppgraderer fra WT+ til CW, hvilken opptjening faar du da?

Tror det var alt ;)

Takker paa forhaand for hjelpen!

Thanks. Og mens vi er i gang. Noen endringer paa tier points opptjening paa partnere som AA paa long haul?

Det står ingenting om at dette gjelder kun BA, så jeg tolker det til å gjelde alle OW-flighter

For future referance, de 4 flightene som kreves aarlig paa BA metal, kan de vaere uansett bookingklasse?

Det skal jeg mene, ja. Er usikker på om evt. awardbookinger teller.

Naar du er booket i WT+ flex fra feks Oslo til LHR, hvilke tier points mottar du da? Paa min neste tur i desember, var kun LHR-ORD ledig i CW oppgradering med BA poeng, mens OSL-LHR var ikke tilgjengelig i CE. Hvor er det smartest aa sjekke om seter for upgrade er blitt tilgjengelig (har expertflyer) og hvor er det smartest aa ringe for aa fikse dette? Her i USA tar det utrolig lang tid aa komme igjennom og agentene er skikkelig rektale.

Du mottar poeng alltid for klassen du betalte for. På OSL-LHR får du 20TP for fleksibel Euro Traveller, når flighten er en del av en WTP-booking.
Det enkleste er å sjekke ved å søke på en awardbooking på den aktuelle flighten inne på BA-kontoen din. Etter hva jeg har lest på Flyertalk, må - jeg gjentar må - du ta kontakt med BAEC i landet kontoen din er basert. Eksemplene er mange på folk som trenger å kontakte BAEC, har ringt til f.eks. USA, men fått beskjed om at de ikke kan hjelpe dem fodi kontoen er basert i et annet land. Så om jeg f.eks. trenger "akutt" hjelp av BA på telefon på en USA-tur, får jeg håpe det skjer når klokken er mellom 9 og 17 (eller noe), mandag-fredag - også tror jeg de har åpent noen timer på lørdager. Her kan jeg innrømme at BA suger. Jeg har aldri hatt behov for å kontake BA per telefon, og håper litt at jeg aldri trenger det heller - i hvertfall ikke fra utlandet, i en anne tidssone.

Og til slutt, naar du oppgraderer fra WT+ til CW, hvilken opptjening faar du da?

Som sagt over: Man får miles og TP på klassen man betaler for.

Tror det var alt ;)

Takker paa forhaand for hjelpen!

Alt i orden ;).

For å legge til litt i posten til Martin, eller snarere bekrefte:

- De 4 flightene er uansett klasse. Det har jeg sjekket før.
- jeg har også forsøkt å ringe BAEC i UK siden Norges kontor ligger i Tyskland og de som jobber der suger i Engelsk så jeg knapt forstår hva de sier. Norsken er enda værre. Men det var altså ikke mulig. Du må derfor ringe US kontoret.

Forøvrig er det jo positivt med økningen av TP på LH.

Bare de nå ikke rører MFU bookingen. Det er egentlig det viktigste av alt for min del.

Paa min neste tur i desember, var kun LHR-ORD ledig i CW oppgradering med BA poeng, mens OSL-LHR var ikke tilgjengelig i CE. Hvor er det smartest aa sjekke om seter for upgrade er blitt tilgjengelig (har expertflyer) og hvor er det smartest aa ringe for aa fikse dette? !

Jeg har pleid å gjøre en dummy booking på ba sin hjemmeside for å se om det er ledige bonusbilletter i CE OSL-LHR når jeg skal oppgradere med MFU. Det har funket.

Trodde for øvrig at det måtte være ledig hele reisen (osl-lhr-xxx, ikke bare lhr-xxx) for å kunne oppgradere med poeng? Men siden du har fått oppgradert lhr-ord så er vel lov, skulle gjerne funnet ut det for en uke siden. :headbang

Da er nye AVIOS miles på plass fra og med idag. Skulle en tur til Hong Kong i April, og sjekket MFU-booking igår kveld. Da var det 22.000 BAEC poeng for upgrade en vei.

Nå booket jeg nettop og etter endringen ble det isteden 18.750 Avios poeng for samme upgrade. Altså en god nedgang.

Legg til at mine eksisterende bookinger har blitt "oppgradert" så jeg tjener flere Tier points på reisene mine, så er ikke all endringen til det negative. Selv om det blir hardt å beholde gullkortet på sikt.

Da er nye AVIOS miles på plass fra og med idag. Skulle en tur til Hong Kong i April, og sjekket MFU-booking igår kveld. Da var det 22.000 BAEC poeng for upgrade en vei.

Er det hele vegen fra OSL, eller bare fra LHR? WTP til CW antar jeg?

Last edited:
Er det hele vegen fra OSL, eller bare fra LHR? WTP til CW antar jeg?

Hele veien fra OSL. WTP til CW.

Jeg hadde fryktet at dette kom til å gå opp pga snakk om segmentprising etc. Men det gikk altså ned.

Hele veien fra OSL. WTP til CW.

Jeg hadde fryktet at dette kom til å gå opp pga snakk om segmentprising etc. Men det gikk altså ned.

Herlig! Det var det jeg selv lurte på, men har hatt tekniske problemer mesteparten av dagen når jeg forsøker å søke på noe inne på BA-kontoen min.

Nå booket jeg nettop og etter endringen ble det isteden 18.750 Avios poeng for samme upgrade. Altså en god nedgang.

Kjekt man skal ut på longhaul i morgen og ikke i går. 220 TP OSL-NYC t/r i Y+. (tidl. 190) :colgate:

Gladnyhet 1: Forøvrig OSL-NYC WT+ til CW t/r er nå 27500 avios, tidligere 30.000 mil. :D

Gladnyhet 2: Ser ut som tilgjengeligheten på award-seter OSL-LHR har blitt bedre (mulig innbilling) :D

Gladnyhet 3: Booker man OSL-LHR-NYC t/r og det kun er ledig i ET på OSL-LHR t/r så koster det kun 20.000 avois (tidligere ble man belastet "full pris") :D

Noen har jobbet litt på IT-siden også - ser ut til at det meste funker, inkl. booking av MFU-flighter. :up:

Noen har jobbet litt på IT-siden også - ser ut til at det meste funker, inkl. booking av MFU-flighter. :up:

Tja.

Hjemme i dag klarte jeg ikke å finne ett eneste awardsete. Søkte via dette nye fancy kartet de har fått, men på søk fra OSL, opptill 300K Avios(stod der fra før, jeg har ikke in nærheten av så mye), til hele verden, fikk jeg ikke opp noen ting. Her på jobben får jeg bare "Technical error" når jeg forsøker samme kart.

Status-innstrammingen, dvs. TP required

Den var vel egentlig såpass stor at den teller som nedtur både 1, 2 og 3. Fnate så gulrotkakene passere i revy da han hørte det. Heldigvis har man et bonusår.

Jeg så at jeg var blitt oppgrader fra Blue til bronze, og at jeg skulle få velge sete gratis, men det gikk ikke. Noen som vet om de bare har glemt å oppdatere siden for My booking?

Edit: Så at jeg først kunne velge tidligst 7 dager før reisen.

Last edited:
Back