• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Britannias første B767

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Britannias første B767

Synes dette bildet er ganske interessant. Maskinen, en B767-204 (G-BKVZ), ble levert til Britannia 06.02.1983. Britannia var som kjent de første som tok i bruk B767 i Europa, og denne maskinen skal være den første de mottok.

Bildet på linken under er i følge fotografen tatt 21.02.1983, altså ca. 2 uker etter leveransen fra Boeing.

Det jeg da lurer på; kan dette være det første bildet av denne maskinen i Europa, tatt av en spotter og som i tillegg er offentlig tilgjengelig på web? Har gjort et kjapt søk på de større bildedatabasene, uten å ha funnet noe eldre.

Hva tror folket?

Britannia Airways Boeing 767-204 - DUS Dusseldorf [Duesseldorf International], Germany

Re: Britannias første B767

Mener du første 767-bilde i Europa eller akkurat denne maskinen?

Et flott bilde var det må jeg virkelig si, dette er jo også skannet inn fra et papirbilde.

Finnes sikkert nyere bilder, men sikkert av noen som ikke vil vise fram

Veldig flott bilde, liker veldig godt fargene til Britannia, synd de ikke er lenger.

Fikk hvertfall gleden av å fly med de en gang.

Et flott bilde av flyet som da var helt nytt !!

Stemmer sikkert det at det ikke ligger noe eldre bilde av den i databasene. Det er nok ikke nødvenigvis fordi folk ikke vil, slik det ble antydet her, kanskje man ikke vet om muligheten en gang...

I tillegg så er det et ganske betydelig stykke arbeid som ligger bak å legge ut et så bra reslutat av en negativ-innscanning, det kan jeg underskrive på.

MOW: Siktet til første bilde av en europeisk B767, tatt i Europa, som finnes i databaser. Må sette noen krav også. ;)

Med tanke på at fotospottingen først tok helt av med digitalalderen, vil jeg tro at det er gode sjanser for at dette er 'vinneren', ja.

Back