Brann til Kazakstahn

SK384

ScanFlyer Dusty
Medlem
For oss som holder med et lag med røde drakter fra Bergen så var det en gledenes dag i går når de slo ut Mirren og kvalifiserte seg for Playoff i Conferance league. Playoff blir mot Astana fra Kazakstahn, så det blir litt av en tur for guttene, særlig nå som de ikke kan fly over Russland. De jobber med å finne egnet charterfly men så langt er det så vidt jeg vet ikke avklart hvordan de skal reise dit. Å fly nonstop fra Bergen til Alamaty (hvor kampen spilles) er vel i lengste laget for en 737 eller A320 vil jeg tro. Alternativet er da en større kjerre eller at de må fuele på veien. Blir spennende å se hva de ender opp med. Uansett så går vi for seier og avansement.
 
En av SAS sine 321LR burde vel vært midt i blinken, men om det er hull i programmet er en annen sak.

Norse er vel et godt alternativ, men det blir vel også fort dyrt med en så stor kjærre.

Går jo greit med en 737/320 og med noen stopp. DY har jo hatt ad-hoc charter til Asia med det før. Om det er komfortabelt for spillerne er en annen sak.

Hvis man f.eks chartrer en 737/320, hvordan er da fleksibiliteten for å kaste ut noen seterader for å få bedre plass? Går ut ifra at dette uansett blir kostbart for selskapene og noe de ikke ønsker å gjøre. Men må det da mye papirarbeid til?
 
En av SAS sine 321LR burde vel vært midt i blinken, men om det er hull i programmet er en annen sak.

Norse er vel et godt alternativ, men det blir vel også fort dyrt med en så stor kjærre.

Går jo greit med en 737/320 og med noen stopp. DY har jo hatt ad-hoc charter til Asia med det før. Om det er komfortabelt for spillerne er en annen sak.

Hvis man f.eks chartrer en 737/320, hvordan er da fleksibiliteten for å kaste ut noen seterader for å få bedre plass? Går ut ifra at dette uansett blir kostbart for selskapene og noe de ikke ønsker å gjøre. Men må det da mye papirarbeid til?

Blir overrasket om SAS eller Norwegian har kapasitet til noe sånt på så kort varsel.

Når det gjelder å ta ut seter er det vel både kostbart og tidkrevende…
 
Det nok lanorge sier ganske usannsynlig at verken SK/DY/WF har ledig kapasitet, men skal ikke avskrive det helt - er jo tross alt 13 dager igjen til 29. august.

Både SK med 32N, DY med 73H/7M8 eller WF med 290 må nok ha en fuelstop på veien til Astana, ellers går det helt fint. Men er nok mer sannsynlig at vi ser et av de mer kjente ACMI-selskapene stikker av med denne charteren, f.eks Klasjet, Enter Air osv.

I 2012 når Rosenborg spilte mot Ordabasy, fløy de Airbus A319 operert av OLT Express (Polen) direkte til/fra Almaty. Forøvrig slo selskapet seg selv konkurs samme dag som de fløy hjem til Trondheim.
 
5000km pluss omvei på sørsiden. Mulig for en Max, muligens 738 med lett last. Men her kan det sikkert selges seter til både presse og fans, så muligens en widebody?
 
Bergen - Astana blir rundt 6500 km med omveien rundt Russland. Det er like langt som Bergen - Anchorage eller Bergen - Karachi, så hvis man ikke skal stoppe for drivstoff må det bli en ganske langbent maskin. Både 737 Max og A320neo vil være helt på grensen av teoretisk rekkevidde, så for nonstop flyvning må man ha noe som går lengre. Det er jo også vesentlig met enn 11 passasjerer som skal være med, så en fancy biz-jet går heller ikke. Av tilgjengelige fly i Norden er det vel bare Norse 787 som kan være en kandidat.
Ellers er det vel noen 737BBJ eller tilsvarende der ute som kan leies?
 
Bergensavisene er naturlignok på saken. Det blir interessant å se hva de ender opp med. Det er jo en viktig kamp for Brann så det er nok et poeng å gjøre reisen så lite belastende som mulig. Så leie en Saab 2000 med 3-4 fuelstop er nok lite aktuelt. Dog får vi håpe at de legger et skikkelig grunnlag for avansement på hjemmebane uken før. Nå skal kampen spilles i Alamty og ikke Astana selv om det er FC Astana de møter. Mulig at banen til Astana ikke er godkjent for slike kamper. Det er vel enda et hakk lenger til ALA enn til NQZ?
 
Man bør vel optimalt være fremme i Almaty ikke så alt for sent på mandagen dersom man skal få en optimal opplading for det sportslige. Kampen spilles kl 1900 lokal tid, Brann har ny kamp påfølgende søndag kveld i Bergen. Dermed er vel man interessert i å komme seg avgårde så raskt som mulig etter kampslutt i Kazakhstan, rundt midnatt lokal tid blir vel det da? Flytiden er vel i beste tilfelle rundt 9-10 timer? Så da er man potensielt tilbake i Bergen rundt kl 12-13 på fredagen? Så timeprisen på maskinen må vel da starte mandag morgen norsk tid og gå til fredag ettermiddag norsk tid? Hva vil den gleden kunne koste i 2024?
 
Kunne man leie inn Norse og latt suoporterne ta regninga? Er jo noen seter man kan selge?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kunne man leie inn Norse og latt suoporterne ta regninga? Er jo noen seter man kan selge?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det hender man charter en maskin og selger seter til presse og fans. Særlig når man skal litt utenfor allfarvei. Men det er jo et lite apparat bak det, så de trenger en partner som kan fikse både salg, passasjerinfo etc omtrent på sparket. Og så skal man jo helst få regnestykket til å gå opp også .. ;)
 
Brann solgte noen billetter til supportere når de var i Porto i fjor. Etter det jeg har hørt tok de 7000 kroner for billetten. Så veldig mange billetter var det nok ikke snakk om siden de brukte en Saab 2000 dit.
 
Det hender man charter en maskin og selger seter til presse og fans. Særlig når man skal litt utenfor allfarvei. Men det er jo et lite apparat bak det, så de trenger en partner som kan fikse både salg, passasjerinfo etc omtrent på sparket. Og så skal man jo helst få regnestykket til å gå opp også .. ;)


Kunne ikke Norse fikset det for dem?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kan det være en mulighet å forhøre seg med Turkish Airlines. Da vil man vel i teorien kunne fly over Russland og forkorte veien en del. Eller vil dette bli sett på som litt gråsone opplegg?
 
Det ser forøvrig ut til at Dyngeland får to turer til Kazakstan på en uke. Først er det Brann sin bortekamp mot Astana 29. august. Deretter er det seriekamp 1. september mot Sarpsborg før det på nytt bærer til Kazakstahn med landslaget som spiller der 6. september. Det forutsetter han blir tatt ut da.

Ellers ikke noe nytt fra Brann om hva reiseopplegget blir. Det kommer vel ut i løpet av helgen.
 
Det ser forøvrig ut til at Dyngeland får to turer til Kazakstan på en uke. Først er det Brann sin bortekamp mot Astana 29. august. Deretter er det seriekamp 1. september mot Sarpsborg før det på nytt bærer til Kazakstahn med landslaget som spiller der 6. september. Det forutsetter han blir tatt ut da.

Ellers ikke noe nytt fra Brann om hva reiseopplegget blir. Det kommer vel ut i løpet av helgen.

Noen som har peiling på hva en slik reise vil koste Brann?Fly 10.000 km med alle kostnader til nightstop???
 
Jeg har fremdeles ikke sett noe reiserute, men det jeg har hørt er at de drar nedover tirsdag morgen og hjem etter kampslutt på torsdag og at det er er et lite fly de skal bruke hva nå enn betyr. (Kilde: Forumet til Bataljonen). De skal også mellomlande på veien. På Brann sin hjemmeside fremkommer det at de ikke tar med supportere da Brann trenger all plassen selv. Dette betyr at det iallefall ikke er Norse som skal fly dem. Blir interessant å se hva de egentlig har chartret inn.
 
Noen som har peiling på hva en slik reise vil koste Brann?Fly 10.000 km med alle kostnader til nightstop???

I 2007 betalte Rosenborg 1,1 mill for kun charterflyet alene til samme land. Inflasjonsjustert snakker vi ish 1,7 mill i dag, uten å ta høyde for drivstoffpris eller annet.

Europaspill er innbringende, men mange glemmer at det også medfører en del kostnadsdrivende faktorer, herunder transport, opphold og spillerbonuser. Kronekursen hjelper heller ikke på.
 
Back
Top