Brann ombord i fly fra Corendon

Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

Det er vel litt drøyt å begynne å kritisere passasjerene for å ta av seg skoene? Jeg mener, selv om det står i ei australsk brosjyre at det er anbefalt å ha dem på.

Flammer, forvridd metall, smeltende plast, glass... I tillegg til klimaavhengige forhold som is og snø. Jeg beholder skoene på, så får andre gjøre som de vil.
 
Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

Jeg tror nå at jeg har funnet svaret på hvor crewet ble av, De gikk opp i røyk!
 
Re: Noe nytt om brannen i Corendon B737-800 i sommer ?

http://avherald.com/h?article=457672a7&opt=0


I was shown a photo of the (gutted) cockpit by a colleague , I shudder to imagine if this had happened airborne.

The info he passed to me was that the blaze was caused by a spark from the electrical system igniting a leak from the oxygen supply hose to the Capts quick donning mask. He stated that this line passes through/close to an area under the electrical panel behind Capt side.

Boeing are reputed to have said only a few aircraft are affected, which, given the short time-scale, would seem to suggest this was a known problem ?
 
Last edited:
Re: Noe nytt om brannen i Corendon B737-800 i sommer ?

Hei.
Er det kommmet noe svar på hva som skyldes den kraftige røykutviklingen / brannen i Corendon B737-800 i sommer ? http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10062325

Hva kan føre til en så kraftig røykutvikling på så kort tid , inni et så nytt fly ? ( 2009)

For det først var det i høst ;)

Og for det andre det kan like godt hende i et splitter nytt fly som i et ellgammel fly fra Sovjettiden....men sjansen skal nok være gamle fra Sovjet da...
 
Corendon-brannen ligner utrolig mye på Egypt Airs 777-200-brann og for så vidt også ABXs 767-brann. I alle brannene er pilotenes nødoksygensystem bidragsyter til brannen. Jeg synes å huske at jeg har lest at det er en ledende slange/mangel på separasjon i dette systemet som mistenkes å ha forårsaket et lysbue til andre elektriske komponenter og den derav følgende oksygenlekkasjen har bidratt til at en liten stikkflamme blir en stor brann.

Her er NTSB-rappporten til ABX 767:
http://www.ntsb.gov/doclib/reports/2009/AAR0904.pdf

Kanskje det er et Boeing-altomgripende problem siden B737, B767 og B777 synes å ha dette?
 
Det har ikke vært noen bevegelse på maskinen siden 14. oktober i hvert fall.
 
Back
Top