Brann ombord i fly fra Corendon

Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

Ved normale forhold settes t/o flaps før taxi, og bekreftes med before taxi checklist. Litt andre forhold ved gitte omstendigheter og winter ops. Det tar betydelig lengre tid fra flap up til flap 5 enn de påfølgende settings. Jeg vil anslå ca 20-25 sek fra flap 5 til flap 40
 
Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

Det tar betydelig lengre tid fra flap up til flap 5 enn de påfølgende settings. Jeg vil anslå ca 20-25 sek fra flap 5 til flap 40

Korrekt, man vil at det skal ta litt tid ved lave flap settings (1-15). Årsaken til det er pitching moment.
Ved lave flap settings har man alltid høyere hastighet enn ved høye flap settings (15-40).
Når man så setter flaps fra f.eks UP -> 1 -> 5 under approach øker man vingearealet bakover.
Samtidig flyttes Center of Lift bakover. Man får da ett "nose down" moment. For at ikke dette skal
bli for kraftig må flapsen bruke litt tid. Ved høye settings (mye flap), får man mest drag og lift økning
og ikke så mye pitching moment, så da kan man ha en høyere flap hastighet.

W
 
Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

"get out, run !" med litt volum ... .. er vel i hht boka.
 
Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

Flyselskapet Corendon Airlines sa tidligere i dag at besetningen evakuerte flyet på 90 sekunder. Det reagerer Green sterkt på.

– Å si at evakueringa var over på 90 sekunder er en hån mot passasjerene. Det er kritikkverdig, sier han.

Passasjerer Adresseavisen har vært i kontakt med reagerer på det de mener var en katastrofal håndtering av branndramaet.

*Flere reagerer på at flyvertinnene ikke håndterte situasjonen.

*Flyplassansatte skal ha stått og sett på mens passasjerer hjalp hverandre ned fra flyvingen.
*Passasjerene sier det tok to timer før reiseoperatøren Detur kom til stedet.

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article6440597.ece
 
Last edited:
Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

En bekjent skriver følgende på facebook, han var for øvrig om bord:

Ufattelig hvor mye løgner et reiseselskap/flyselskap klarer å komme med for å forsøke å dekke over hvor dårlig forberedt de er på kritiske situasjoner.

Hadde det ikke vært for at det fantes en del pasasjerer på flyet som holdt hodet kaldt, og delvis tok kontroll over situasjonen, kunne dagens situasjon gått langt værre.
 
Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

Modell og blogger Lene Orvik, var ombord. Hun har skrevet om hendelsen på bloggen sin.

http://leneorvik.no/

Fra bloggen:

Vi gjør oss klar, har på oss sikkerhetsbeltene, jeg tar av meg skoene og jakken og gleder meg til å forsvinne inn i en verden av Christian Grey og Ana Steele.

DETTE, Lene og alle andre som tar av seg skoene før flyet er i lufta, burde vel være en lærepenge og god nok grunn til å beholde de på neste gang.
 
Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

Det var ingen, eller svært få, artikler i morges som nevnte dette, derfor jeg lurte. Om det stemmer, er det opplagt at Corendon har en jobb å gjøre med sikkerhetstreningen. Like ille er det om ground crew bare sto og så på og ikke reagerte.

Når begynte passasjer som er litt edruelig i sine utsagn å komme i avisen?
 
Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

DETTE, Lene og alle andre som tar av seg skoene før flyet er i lufta, burde vel være en lærepenge og god nok grunn til å beholde de på neste gang.

Nei! tvert imot, hun gjorde noe bra, under evakuering skal man ikke bruke sko eller andre skarpe ting når man skal skli ned skliene, heter det seg. (se brott i fra, i dette tilfellde at det ikke kom noen sklie ut fra vingene)

Jeg traff i dag på noen bekjente som var med, de var litt heldigere og tok dette ganske greit, men en ting reagerte de på, folk var jo så dumme at de gikk helt ut på vingen ved WL'n og hoppet, og det var go plass, sa de.
 
Last edited:
Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

Nei! tvert imot, hun gjorde noe bra, under evakuering skal man ikke bruke sko eller andre skarpe ting når man skal skli ned skliene, heter det seg. (se brott i fra, i dette tilfellde at det ikke kom noen sklie ut fra vingene)

Er vel strengt tatt kun høyhælte sko det gjelder.

Fant denne på Australias CAAs hjemmeside: (min utheving)
The most common injuries to feet during accidents or emergencies can be prevented by wearing suitable footwear. Wearing fully enclosed leather low-heeled laced or buckled shoes, boots or tennis shoes is recommended. Avoid sandals and high heeled dress shoes. Keep your footwear on during the flight. In an emergency finding your shoes will probably be one of the last things on your mind. High heeled dress shoes will have to be removed before using the escape slide. Unprotected feet can slow departure from the airplane once outside. Imagine trying to walk through jet fuel, possibly on fire, broken glass, or sharp metal fragments without shoes to protect your feet.

http://www.casa.gov.au/scripts/nc.dll?WCMS:STANDARD:2020419130:pc=PC_91468
 
Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

Man skal huske på at slike situasjoner ofte er temmelig kaotiske og som passasjer er det ikke lett å se helheten. At man får beskjed bli sittende er fornuftig. Motorene var helt sikkert i gang, evakuering ville vært livsfarlig da. Andre faktorer kan også gjøre at det er farlig på utsiden en på innsiden av flyet. Og det er nesten alle tilfeller besetningen som har mest oversikt over situasjonen pluss at det er lært opp til å håndtere disse. Røyk i cockpit er et problem men ikke uten videre grunn til evakuering.
At "crewet forlot flyet først" kan være så enkelt som at styrman, i henhold til prosedyren, forlot flyet først for å koordinere på bakken. Men om det er korrekt slik det står beskrevet i VG så er det svært alvorlig. Det blir spennende å fasiten.
 
Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

Lurer på om det er noen klemfare ved å skli ned i bakkant av vingen mens flaps er i transit? Og om dette eventuelt kan være helt eller delvis grunnlag for ikke å senke flaps etter at evakuering er i gang?
 
Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

Det er vel litt drøyt å begynne å kritisere passasjerene for å ta av seg skoene? Jeg mener, selv om det står i ei australsk brosjyre at det er anbefalt å ha dem på.
 
Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

Det er vel litt drøyt å begynne å kritisere passasjerene for å ta av seg skoene? Jeg mener, selv om det står i ei australsk brosjyre at det er anbefalt å ha dem på.

Har ofte høte på LH at de ber alle som ikke har på sko om å ta de på til setebelteskiltet er slukket, så jeg har bare lagt meg til vanen med å beholde sko på til vi er i marsjhøyde.
 
Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

Hvis man i det hele tatt skal tro på utsagnene om at det flammet opp foran i flyet, hva i all verden kan dette dreie seg om? Har jo lest om utallige røykepisoder (diverse elektriske feil osv.), men hva kan faktisk brenne med åpen flamme inni flyet? Kan det dreie seg om sigarettstump i søppla på do?

Regner med dette er av stor interesse for Boeing.
 
Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

Det høres ut som en ganske alvorlig hendelse så det kommer nok til å bli en grundig rapport ut av det. Når det gjelder historier fra passasjerer i nyhetene, så er det ganske ymse som blir fortalt i forhold til hva som faktisk skjedde, så jeg tar nok de med en stor klype salt. Men det virker som de fleste har ytret negativ til hvordan besetningen taklet dette, men det er ganske vagt alt sammen og en del motstridende informasjon.

Jeg tror ikke jeg vil anta noe som helst før det er kommet noe mer grundigere informasjon.
 
Back
Top