Brann ombord i fly fra Corendon

TG923

ScanFlyer Crusty
Medlem
Et charterfly med norske turister om bord tok søndag morgen fyr på rullebanen rett før avgang fra Antalya i Tyrkia

Flyet skulle til Ålesund og Trondheim og flere skal ha blitt skadd under evakueringen

Flyselskapet er Corendon Airlines.
Adressa.no har forsøkt å komme i kontakt med Detur, men har ikke lyktes.


http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article6438951.ece
 
Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

Godt det gikk så bra som det gjorde.
Samme hendelse i luften kunne endt i katastrofe!
Reagerer litt på representant for selskapet som uttrykker at dette ikke var en "farlig" brann. Etter min oppfatning er all brann farlig.
Det ligger noe i kulturen til selskapet å erkjenne de faktiske forhold.
Bortforklaringer fører sjelden noe godt med seg.
 
Last edited:
Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

Accident: Corendon B738 at Antalya on Oct 14th 2012, smoke in cockpit and cabin

By Simon Hradecky, created Sunday, Oct 14th 2012 09:48Z, last updated Sunday, Oct 14th 2012 10:12Z
A Corendon Airlines Boeing 737-800, registration TC-TJK performing flight 7H-773 from Antalya (Turkey) to Trondheim (Norway) with 189 passengers and 7 crew, was being pushed back from the gate at Antalya, when smoke appeared in the cockpit and soon after in the cabin prompting the captain to initiate an evacuation of the aircraft via slides. 27 passengers were taken to hospitals, two of them received serious injuries (fracture of leg, fracture of arm), 25 passengers received minor injuries, all injuries were the result of the evacuation.

The airline confirmed the aircraft was evacuated because of smoke in the cockpit. The aircraft was removed from service due to minor damage received during the occurrence. 27 passengers were taken to hospitals.

A replacement Boeing 737-800 registration TC-TJJ reached Trondheim with 157 passengers and a delay of 4 hours.

Passengers reported a number of passengers were exiting the aircraft through the overwing exits but had no way to get down and were standing on the wings. When yelling occurred, that the aircraft was on fire, those passengers standing on the wings jumped down, the injuries resulted from these jumps. The smoke had started in the front of the cabin appearing like coming from one of the crew lockers.

TC-TJK during the emergency (Photo: Corendon Airlines):
 
Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

Noen som vet hvordan disse skliene skal åpne seg da?

Det som er alvorlig her er at personalet på flyet ba passasjerene sitte ned, helt til det var åpenbart brann, og da ropte de OUT og rømte i panikk før passasjerene!
 
Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

Noen som vet hvordan disse skliene skal åpne seg da?

Skliene foran og bak kommer automatisk ut når dørene åpnes. Det er ikke sklier overwing på 737, da skal man ut på vingen og skli ned i bakkant.

Her illustrert ved DL 737-800:
https://dpegb9ebondhq.cloudfront.net/product_photos/306913/sc_01-2_original.jpg

Det som er synd i en slik situasjon er at (iflg. atikkelen) flere ser for seg at flyet kom til å eksplodere, folk får panikk og panikken er det som får folk til å skade seg.
 
Last edited:
Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

Det som er alvorlig her er at personalet på flyet ba passasjerene sitte ned, helt til det var åpenbart brann, og da ropte de OUT og rømte i panikk før passasjerene!

Hvor har det stått at personalet rømte i panikk før passasjerene?
 
Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

Det er ikke sklier overwing på 737, da skal man ut på vingen og skli ned i bakkant.

Hadde det vært en fordel om piloten hadde brukt flaps før evakuering, eller er det evt. ikke tillatt ?
 
Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

Noen som vet hvordan disse skliene skal åpne seg da?

Det som er alvorlig her er at personalet på flyet ba passasjerene sitte ned, helt til det var åpenbart brann, og da ropte de OUT og rømte i panikk før passasjerene!

Jeg vil mene at det var korrekt å be pax om å sitte ned til en evakueringsbeslutning var tatt. (Normalt er det best at pax sitter ned for å unngå at midtgangen blir full mens cabincrew må kunne bevege seg raskt og fritt frem til emergency equipment). Evakueringsbeslutning tas i all hovedsak av kapteinen, men cabincrew kan også initiere evakuering ved katastrofetilfeller. Uten at jeg kjenner detaljer i akkurat denne saken, så er det generell vitenskap at det er en risikofylt øvelse å evakuere et fly. Hvorfor cabincrew evakuerte seg selv før alle var ute kan jeg ikke svare på, men vanlig praksis er at frem til det faktum at andres liv ikke lengre kan reddes, så skal man opprettholde sin post. I det øyeblikk eget liv står i umiddelbar fare skal også cabincrew evakuere - også hvis det fortsatt er mennesker ombord.

Mange variabler her, og om noe har blitt gjort på tross av innøvde driller, så vil det sikkert tidsnok bli påpekt i en tyrkisk "havarirapport". Den gode nyheten er at 196 mennesker fortsatt er i live etter denne hendelsen.
 
Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

Hadde det vært en fordel om piloten hadde brukt flaps før evakuering, eller er det evt. ikke tillatt ?

I henhold til RYR QRH Evacuation: (Corendon kan ha andre prosedyrer, selv om innholdet er ganske standarisert)

Park brake: SET
Speedbrake: Down
Flap lever: 40
Pressurization mode selector: Man
Outflow valve switch: hold in open until fully open
"If time allows verify flaps 40 before cutoff"
Engine start levers: Cutoff
Advice cabin to evacuate
Advice tower
Engine and apu fire switches: override and pull
If an engine or apu warning occurs: illuminated fire switch: rotate and hold for 1 sec.

Flap 40 er som regel items på evacuation checklist før engine shutdown fordi engine hyd pumps senker flaps betydelig raskere enn de elektriske hydpumpene. I det man pull'er fireswitches vil man ikke lengre ha generatorstrøm fra motorene og apu'en, og dermed er det vesentlig at rekkefølgen blir korrekt. I tillegg overrider man outflow valve til max open for å utligne evt trykkforskjeller som kan gjøre åpning av dører vanskeligere før man shut'er ned motorer og initierer pax evac. Man vil f.eks ikke ha pax løpende ned på bakken rundt en motor som fortsatt "suger" luft, og denne venteperioden kan nok for pax føles som en aldri så liten evighet når man ikke helt vet hva som skjer.
 
Last edited:
Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

Å senke flaps'n tar vel rundt 50 sec så man kan ha vurdert det slik at evakueringstiden
ut av kabinen var viktigere enn noen beinbrudd. Brann er alvorlige saker, sprer seg lynraskt.
Var det ikke en 737 i England som ble overtent på 90 sec eller noe..?

W
 
Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

Hadde det vært en fordel om piloten hadde brukt flaps før evakuering, eller er det evt. ikke tillatt ?
På demovideor ser det ut som om det er maks flaps ved evakuering over vinge. Har nokre gonger tenkt på at det er rikeleg høgde å skli ned frå for nokon kvar. Er det nokon som veit kor høgt det er frå bakken og opp til bakkant vinge utan flaps?
 
Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

Å senke flaps'n tar vel rundt 50 sec så man kan ha vurdert det slik at evakueringstiden
ut av kabinen var viktigere enn noen beinbrudd. Brann er alvorlige saker, sprer seg lynraskt.
Var det ikke en 737 i England som ble overtent på 90 sec eller noe..?

W

Hvis du tenker på British Airtours Flight 28M i Manchester - så ble jo den brannen akselrert ved at fuel ble pumpet inn i den brennende ødelagte motoren, så ting gikk vel fortere unna. Rent tidsmessig er vel China Airlines Flight 120 i Naha AirPort Okinawa mer sammenlignbart - der tok det 6 minutter fra flammene ble observert til flyet var utbrent - 4 ble lettere skadet
 
Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

Ser en pen dame på vg.no har fått sitt "moment of fame" . Håper vel på jobbtilbud..:cry:
 
Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

Å senke flaps'n tar vel rundt 50 sec så man kan ha vurdert det slik at evakueringstiden
ut av kabinen var viktigere enn noen beinbrudd.

Å senke flapsen, uten å vente på verifisering, tar vel få sekunder ?
 
Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

Å senke flapsen, uten å vente på verifisering, tar vel få sekunder ?

Fra UP til F40 tar det ca 50 sec på en Classic ihvertfall. Kortere hvis de var i TO posisjon selvsagt.
Antar at det er omtrent samme tider på NG.

W
 
Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

I følge artikkelen startet brannen mens flyet taxet. Hvordan er flyets flap satt opp under taxing til takeoff? Har man allerede senket den til valgt posisjon eller venter man til like før avgang med å velge flapsetting?

Jeg er klar over at man ikke bruker 40 grader flap ved avgang.



Vidar
 
Back
Top