• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Bråket i Venezuela og påvirkning av flytrafikken

Someone

Moderator
Medlem
Bråket i Venezuela og påvirkning av flytrafikken

Bråket etter valget i Venezuela fortsetter, i tillegg til ymse diplomatiske brudd så stengte myndighetene først for flyvninger til Panama og den Dominikanske republikk. Og nå følger flyvninger til Peru etter.

Begynner bli tynt med internasjonale flyvninger til det sosialistiske fyrtårnet Venezuela nå

https://www.ch-aviation.com/news/143092-venezuela-closes-airspace-to-panam-dominican-republic

The Venezuelan government announced on July 29 that it will suspend all commercial flights from Venezuela to Panama and the Dominican Republic effective 2000L (0000Z) on July 31.

https://www.ch-aviation.com/news/143180-venezuela-closes-airspace-to-peru

The Venezuelan government has barred all flights to and from Peru from July 31 to August 31, 2024, LATAM Airlines Group announced.
 
Da kan man dra opp denne litt, da flere selskaper nå innstiller flyvninger til Venezuela


Flyselskapene er det spanske Iberia, portugisiske TAP, chilenske LATAM, colombianske Avianca, brasilianske GOL og det Trinidad og Tobago-baserte selskapet Caribbean.
 
For at få det på det rene, så har LATAM Chile ikke fløjet til Caracas mange år. LATAM Perú smuttede her sidste år. Dem der smutter nu er det sidste tilstedeværende LATAM for nuværende. LATAM Colombia.
 
Spørsmålet blir om invasjonen vil ha påvirkning globalt på flytrafikk (og vegtrafikk) da prisene på olje kommer til å endre seg. Markedet virker å være svært anspent?

For å spore tilbake på tema, så neppe. Venezuela har i dag en ganske marginal oljeproduksjon, så det vil neppe påvirke veldig mye. For ikke snakke om at oljen der er ganske krevende å både få opp og raffinere, da det er noe seige tunge greier.

Dessuten er det heller ikke et viktig transittland for flytrafikk
 
Men de lokale er ikke helt fornøyd med rutekuttene og truer nå med å inndra rettigheter.


Venezuela’s National Civil Aviation Institute (INAC) has stepped up pressure on international airlines that suspended flights to the country due to security concerns highlighted by the United States. The Venezuelan authority has warned that airlines could lose their traffic rights—positions allowing takeoffs and landings at Venezuelan airports—if they do not resume operations.
 
Back
Top