Bråk på WF 616 (BGO-BOO) 20.2.22

OttoL

ScanFlyer Crusty
Medlem
Bråk på WF 616 (BGO-BOO) 20.2.22

Flere passasjerer og kabinpersonalet ble truet av mannen, ifølge politiet. – Da han ikke fikk snakke med piloten, forsøkte han å storme cockpiten. Det var folk som rakk å stoppe ham før han nådde frem til døren, sier Jonas Nordvik (21) til Avisa Nordland.
Og

Utagerte

– Han skal ha utagert voldsomt inne på flyet. Der skal han ha kommet med trusler mot flere folk, sier operasjonsleder Tom Johannessen i Vest politidistrikt.
Jonas Nordvik så allerede ved gaten at noe var galt med mannen.
Stemmer det siste, er det nok noen i gate-personalet og i CC som ikke har gjort jobben sin helt 100%. Vi burde hatt en felles no-fly liste for alle i Norge for slike folk, og håper i det minste at han aldri får fly WF igjen.

Hele saken (abo): https://www.ba.no/her-er-det-full-d...hq2dKC31ejW8KZ2G7Aj_mw4cY_AkA1LE4ocNE6e-99QS0

Re: Bråk på WF 616 (BGO-BOO) 20.2.22

På en DY-flight til WAW for noen år tilbake hvor et par mannfolk bælja nedpå en liter vodka før Top of Climb (flight 07.40 om morgenen) etterfulgt av bording av finnlandshettekledde politi i WAW ble jeg fortalt av kabinpersonale at en sånn liste dessverre ikke er lovlig (til deres store frustrasjon).

... ble jeg fortalt av kabinpersonale at en sånn liste dessverre ikke er lovlig (til deres store frustrasjon).

Er det noen land som har det?
Jeg vet at flyselskapene i USA ønsker seg en sånn liste i USA.

På en DY-flight til WAW for noen år tilbake hvor et par mannfolk bælja nedpå en liter vodka før Top of Climb (flight 07.40 om morgenen) etterfulgt av bording av finnlandshettekledde politi i WAW ble jeg fortalt av kabinpersonale at en sånn liste dessverre ikke er lovlig (til deres store frustrasjon).
Widerøe kan vel selv svarteliste personen, men han er vel fritt til å fly SK. Og så er det vel ikke verre enn at vedkommnede skriver inn et fake navn i bestillingsprosessen heller, så er veldig vanskelig å gjøre det på en god måte tror jeg.

En regning i posten fra Widerøe bør vedkommende i det minste få.

Stemmer det siste, er det nok noen i gate-personalet og i CC som ikke har gjort jobben sin helt 100%. Vi burde hatt en felles no-fly liste for alle i Norge for slike folk, og håper i det minste at han aldri får fly WF igjen.

"Slike folk" er folk det også, særlig så lenge vi ikke vet alle aspekt ved saken.
En liste av den type er en dårlig idé av flere grunner, men mest av alt at det er rettsvesenet som tar seg av sånne ting.

"Slike folk" er folk det også, særlig så lenge vi ikke vet alle aspekt ved saken.
En liste av den type er en dårlig idé av flere grunner, men mest av alt at det er rettsvesenet som tar seg av sånne ting.
Har du oppført deg som en såpass tosk at du har blitt stripset på et fly så tenker jeg at du bør holde deg unna fly for en stund.

GDPR hindrer dessverre flyselskaper og andre å ha en svarteliste.
En annen ting er om besetningsmedlemmet kjenner igjen en bråkmaker ved ombordstigning, så kan kapteinen bestemme at han ikke får fly med dem. Men noen liste, vasket mot bookingene er ikke lov.

Vi kan vel konkludere med at det ikke er alltid at disse GDPR lovene er en fordel....

Et spørsmål av nysgjerrighet.

Hva er begrunnelsen for å returnere til Bergen når Trondheim var nærmest??
Hvilken retningslinjer har selskapene/bransjen på hvor de skal søke "nødhavn" ????

FQTV

Hvilken retningslinjer har selskapene/bransjen på hvor de skal søke "nødhavn" ????

FQTV
På generelt grunnlag....Tja, kan jo være at crew hadde gått ut på tid om man hadde landet i TRD. Sannsynligheten for å ha standby-crew for riktig flytype er større i BGO enn TRD. Kan også være at om PAX synes at situasjonen ombord var så ubehagelig at de ikke ville fly mer den dagen, så er det kanskje bedre å komme tilbake til utgangspunktet, osv. Kan være ett utall grunner til at det er mer praktisk å returnere til utgangspunktet enn å mellomlande på en annen destinasjon.

FQTV
Godt spørsmål. Eller for den saks skyld til AES eller MOL. Muligens de måtte brenne av bensin og da like gjerne kunne fly tilbake til BGO. Er vel ikke mulig å dumpe fuel på en DH4?

Det er 1000 ting som spiller inn, og det finnes ikke noe standardsvar. Men kanskje polisen i Bergen er mer hardhendte enn i Ålesund eller Trondheim? ;)

På generelt grunnlag....Tja, kan jo være at crew hadde gått ut på tid om man hadde landet i TRD. Sannsynligheten for å ha standby-crew for riktig flytype er større i BGO enn TRD. Kan også være at om PAX synes at situasjonen ombord var så ubehagelig at de ikke ville fly mer den dagen, så er det kanskje bedre å komme tilbake til utgangspunktet, osv. Kan være ett utall grunner til at det er mer praktisk å returnere til utgangspunktet enn å mellomlande på en annen destinasjon.

Interessante momenter.

Nå vet vi at samme crew’et fløy til Bodø.
Så crew kabalen er vel ikke aktuell (?)

Eneste eg fantaserer meg frem til er flyplasser bemannet med Politi. MOL og KSU utgår da.

FQTV

Har du oppført deg som en såpass tosk at du har blitt stripset på et fly så tenker jeg at du bør holde deg unna fly for en stund.

Jeg vil bare påpeke at det kan være veldig mange grunner til at folk oppfører seg irrasjonelt. Alt fra god gammel fyll til plutselig sykdom.
Og slik det er i dag så kan faktisk rettsvesenet nekte vedkommende å fly en god stund fremover om man finner det nødvendig.

Jeg vil bare påpeke at det kan være veldig mange grunner til at folk oppfører seg irrasjonelt. Alt fra god gammel fyll til plutselig sykdom.
Og slik det er i dag så kan faktisk rettsvesenet nekte vedkommende å fly en god stund fremover om man finner det nødvendig.
Og ingen av de grunnene kan unnskylde slik oppførsel, i beste fall forklare.

Og rettsvesenet kan ikke nekte noen å fly, men de kan komme med en kjennelse om en form for oppholdsforbud. Dette gjør de når de nekter bruk av andre tjenester, men lykke til å håndheve det.

FQTV

Hvis unruly passasjeren er "sikret", altså stripset fast, er det vel ingen grunn til å lande på første og beste sted? Da gir det mer mening å enten gå tilbake dit man kom fra, eller fortsette til destinasjon. Å lande på en plass ingen kom fra, eller skal til, blir bare mer styr oppi det hele. Tenker spesielt hvis feks crew valgte å gå av på grunn av at de er not fit etter en slik meget ubehagelig opplevelse. Kudos til de for å fortsette arbeidsdagen og få passasjerene frem :up:
Og som det blir nevnt, politiet er jo tilgjengelig på Flesland også :cool:
Alt i alt virker det som crewet har tatt fornuftige avgjørelser. Men - situasjonen er og blir ubehagelig for alle. Ikke noe kjekt i det hele tatt...

Virker heldigvis som om situasjonen ble håndtert rimelig greit når det først var i gang, men hvis jeg tar på meg de krtiske brillene så burde man stoppet denne personen før avgang.
Noen pax la merke til han på gaten, dessverre så tok de ikke kontakt med gaten virker det som.
Det er en av oppgavene til gate personalet å følge med på pax under boarding. Dog med self boarding så blir det mange som ikke følger med, det er feil i mine øyne. Da jeg selv jobbet på gate så gikk blikket mitt hele tiden igjennom menneskene foran meg, analyserte om det kunne være noen issues etc. Har stoppet flere basert på dette opp igjennom årene. "swiss cheese prinsippet" med flere lag som skal stoppe et problem fungerte dessverre ikke her. I en ideel situasjon så skulle gaten ha stoppet han, neste punkt er crewet når han går ombord. Men hvis han skjerpet seg veldig i de to sekundene igjennom gaten, og igjennom flydøra så mister man store deler av muligheten til å stoppe. Og han slipper forbi, hvis heller ingen andre pax ytrer seg om han så blir det vanskelig å se,
Dessverre så er det alt for lite fokus og opplæring av de som jobeer på gate til å følge opp slike ting, samt forstå hva man burde og hva man må gjøre. Samtidig som de fleste airlines kutter i kost som gjør at det blir færre ansatte på gate til å kunne løse slike problemer.
Så jeg håper WF ser på hendelsen sammen med handler (husker ikke om det er Aviator eller WGH som handler WF i BGO) og tar lærdom av saken. Er nok en del bra å lære her.

Og alle airlines jeg har jobbet med sier alltid at man stopper heller en for mye enn en for lite. Er man i tvil, så er man egentlig ikke i tvil....
Selv hadde jeg en gang et skikkelig mix up av tilfeldigheter som gjorde at vi hadde en pax på en avgang som ble tatt av da vi var sikker på at han var full. Den operative lederen til vekterne mente det samme, politiet mente det samme. Helt til de testet han, og han var klinke edru. Viste seg at han hadde en sykdom, og når han ble stresset så vireket han full.... Og han greide ikke å forklare skikkelig hva som var problemet (Språk/stresset etc) Han ble selvsagt booket om og fikk hotell etc over natten. Samt at politiet sa han burde ha en legeerklæring med seg. Ble faktisk litt oppstyr i ettertid, da han kjente en ansatt i OSL som lagde en skikkelig klage, uten å faktisk forstå hva som egentlig skjedde. Etter at jeg sendte min rapport østover, sa selskapet tusen takk og vi hørte ikke noe mer om saken.

Nå skal de sies at det er vanskelig for gatepersonalet å oppdage slike personer i gaten, da de ofte går via ¨selvbetjet boardinggate¨, og blir ikke sett - eller at personen tar seg sammen akkurat de hen går via skranken og skanner boardingkortet. Derfor er det svært viktig at nettopp pax varsler gatpersonalet om personer de kanskje tror kan være f.eks beruset.

På sikt ønsker jo flyselskapene og Avinor at de ikke skal være gatepersonale i gaten, så hvordan de skal stoppes i framtiden er et godt spørsmål.
Har selv vært med der to pax blei avvist i gaten pga de var for fulle, mens en annen passerete helt fint, men slo sge vrang ombord. Pax var nok ruset på noe stoff.

Litt annerledes i USA kanskje med større flyplasser, men mange gate agents vil ha folk bort fra gaten, og de er ikke deres problem lengre på flyet.
Vi kaster folk av på bakken når det er nødvendig, ikke ofte. Har aldri kasta noen av uten og få applaus fra de som satt i nærheten.
Til dere som unnskylder denne oppførsel, ??

Flyselskapet vil kreve tilbakebetalt ekstrautgiftene de hadde i forbindelse med hendelsen. Det innebærer avgifter for to ekstra landinger og takeoff, ekstra drivstoff, hotellopphold, mat og ombooking for passasjerer som mistet sine flyforbindelser videre, kansellerte avganger, ekstra mannskap som måtte erstatte det opprinnelige mannskapet, sier kommunikasjonssjef i Widerøe, Catharina Solli

https://www.nrk.no/nordland/gikk-amok-pa-fly_-_-kreves-for-over-100.000-kroner-1.15956550

Back