• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Braathens SAFE og Vickers Viscount.

fokkeren

ScanFlyer Blue
Braathens SAFE hadde bestilt to Viscount for levering i 1957.
Flyene ble kanselert,var det pga SAS fikk konsesjonene Oslo-Bergen-Oslo og
Oslo -Nord Norge?
Mener jeg har sett bilde av ett bilde av Viscounten i Braathens SAFE logo.
Fred Olsen flyselskap overtok vell sine SAS Viscount eller husker jeg feil?
 
Det er en artikkel om Vickers Viscount i Norge i Flyhistorie nr. 27. Der står det også om Braathens, med bilde og profiltegning.

Forside_27_200px.jpg


Nils
 
Det fås vel kjøpt ved de ulike flymuseene her i landet, jfr også info på Facebook siden deres.

Absolutt den beste artikkelen jeg noen gang har lest om Viscount i Norge.

Mht til dine spørsmål, så stemmer det at BU hadde bestilt Viscount, men avbestilte den og gikk for Fokker Friendship i stedet. Ikke umulig at det var etter avslag på å få fly til Bergen.

SAS leide fly fra FOF, det var FOF som bestilte og eide de noen korte år, bla med utleie både til BEA og til SAS, før alle ble solgt til Austiran Airlines i 1962.
 
lurer på om du kan opplyse hvor jeg får kjøpt bladet?

Beklager, jeg trodde det var så mye referanser til dette bladet på dette forumet, og ville nødig teppebombe med enda mer. Jeg hadde nettopp lagt inn opplysninger om dette for nr.28 (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=118695). Videre er det en reklamelink til Flyhistorie nederst i hver tråd.

Hva angår spesifikk informasjon, så har jeg ikke lest artikkelen ....

Nils
 
Da er flyhistorie nr 27 kjøpt og lest.

Det var meg ukjent att Fred Olsen ville fly Oslo Bergen og Oslo Nord Norge.

Fred Olsen var lenge den størse akjoner i Widerøe.
Mener Fred Olsen hadde 40%
SAS 20%
Braathens SAFE 19%
 
Back
Top