• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Braathens SAFE - Boeing 767-205 i 1:400 skala!

Vel - de skal jo tjene penger, så det er jo forståelig. markedet er jo ikke av de største .. Noen som vet hva de regner som 'break even' på en modell?

Vel, jeg tror nok Norwegian modellene seller bra. Jeg tror nok at mange samlere ikke nødvendigvis kun samler på flyselskaper de har fløyet selv, men også ser på farger, merker, typer, uvanlig, eksotisk etc. Ser egentlig ikke noe grunn til at det skulle være noen spesiell grunn til at de ikke skulle selge.

Fra Herpa sin FAQ:

" Why is the model of .... not in the Herpa assortment?

To build tools (die-casting forms) for car and airplane models in Herpa quality is a very expensive matter. For a single new car, approx. 1,500 man hours are necessary for construction and toolmaking alone! For a truck, the input is even higher. Moreover, it takes a downright specialist to do this work. Because no company has unlimited money and specialists to burn, Herpa has to carefully weigh each decision for new investment in cooperation with its partners. Certain originals not (yet) being in the Herpa assortment doesn’t mean that they are not worthy of being realized as models. Rather, it is mostly a question of priority. As banal as it sounds, one can’t do “everything”. Another aspect is that car manufacturers transfer rights in the form of concessions. As a result, the model can only be produced when a corresponding contract has been signed, and the model manufacturer has paid the concession fees. "




Men, en skulle tro at det er standard form på modeller de lager og at det bare er livery som trengs å legges til for å lage variasjonene. Kan ikke helt forstå at det kan bli så dyrt. Spørsmålet er om det er lett å få rettighetene til å bruke Braathen Safe navnet og eventuelt hvor mye det koster.
 
Back
Top