Braathens S.A.F.E.s Boeing 767-200ER?? (LN-SUV)

  • Thread starter Thread starter LTH
  • Start date Start date

LTH

ScanFlyer Gold
Medlem
Braathens S.A.F.E. hadde jo som de fleste her inne vet to Boeing 767-205 i tidsrommet 1984-1986. De var ikke ER versjon så vidt jeg vet.

På dette bildet http://www.airliners.net/photo/Air-...01770/L/&sid=1e4059839c872bd210e81cb95f31e89e står det Boeing 767-200ER på flykroppen.

Er dette riktig? Har flyet blitt oppgradert? Eller er det bare feilmerking?

Hvis jeg skal gjette, må svarene på spørsmålene bli Nei, Nei og Ja...

Noen som kan si noe mer sikkert?
 
Last edited:
Har lyst til å tilføye et spørsmål:

Hvor fløy disse? Hadde BU utenriksruter på den tiden, eller ble de brukt innenriks?

BF:fly
 
Har lyst til å tilføye et spørsmål:

Hvor fløy disse? Hadde BU utenriksruter på den tiden, eller ble de brukt innenriks?

BF:fly

Flyene ble brukt mest på charter fra OSL(GEN) og ARN. Den ene maskinen fløy også en tur FBU-SVG-FBU på formiddagen, samt en tur FBU-TRD-FBU på ettermiddagen...
 
Forøvrig, uten at det har noe med saken å gjøre: "LN-SUV" er nå tilbakelevert ILFC og står såvidt vites lagret i GYR.

Men "LN-SUW" (som har vært småpakkefrakter hos ABX som N713AX) ser nå ut til å bli ekte frakter for Atlas. Skyliner nevnte den nylig:
Boeing 767 -205 23058 101 N713AX ABX Air ferried 02/04may12 ILN-LGG-TLV for conversion, for Atlas Air as N655GT ex N651TW
 
Ny strategi fra Atlas. Fra bare å operere 747F, har de nå begynt med mindre fraktere samt pax. Spennende å se om de lykkes. De klarte jo å fravriste World prestisjeruta Houston-Luanda da de lovet å sette innn 747 også.
 
Mulig litt dumt spørsmål, men hva må man gjøre mer enn å sette inn større fueltanker om man skal konvertere til ER?
 
Mulig litt dumt spørsmål, men hva må man gjøre mer enn å sette inn større fueltanker om man skal konvertere til ER?
Større fueltanker trenger du egentlig ikke, ER (eller ETOPS-godkjenning for å være helt korrekt) er ikke avhengig av det. Basic 767 har bra range uansett.

Men det du trenger er større kapasitet på Cargo Bay Fire Suppression, (SUW hadde forøvrig dette som ny), og du trenger en (standby)generator til. For 767 ble dette løst ved at man monterte en hydraulisk motor for å drive denne generatoren. Denne motoren skulle kunne få trykk fra hydraulikkpumpen som ble drevet av RAT (Ram Air Turbine).
Dette var for hvert enkelt flyindivid, selvfølgelig. I tillegg måtte jo selvfølgelig kombinasjonen flytype/motortype for i det hele tatt å kunne få en ETOPS-godkjenning kunne demonstrere at den var pålitelig nok til at luftfartsmyndigheten, i dette tilfellet FAA, kunne godkjenne det. I tillegg måtte operatøren godkjennes ved at prosedyrer for dette ble inkorporert i dennes prosedyreverk og operatørens "track record".

Hvis noen har tillegg/rettelser er det bare fint, har tatt dette "fritt etter hukommelsen" etter hva som ble sagt fra mine kolleger som jobbet med disse to på 80-tallet....^_^
 
Last edited:
Større fueltanker trenger du egentlig ikke, ER (eller ETOPS-godkjenning for å være helt korrekt) er ikke avhengig av det. Basic 767 har bra range uansett.

En fråga: "ER eller ETOPS-godkjenning for å vare helt korrekt" , hänger det verkligen ihop ?
767-200ER kom ju redan 1984 och ETOPS lanserades väl officiellt 1985 om jag minns rätt ?
 
Nei, overhodet ikke. 'ER' er kun en fabrikkbetegnelse for å indikere at maskinen har lengre rekkevidde enn basismodellen.
 
Nei, overhodet ikke. 'ER' er kun en fabrikkbetegnelse for å indikere at maskinen har lengre rekkevidde enn basismodellen.
Nå var det lenge solid forvirring rundt disse to begreper, også på grunn av at når Boeing kom med 767-200ER impliserte det både lenger rekkevidde og det man etterhvert definerte som ETOPS-godkjenning. Derfor tolket jeg Dreyers spørsmål til å omhandle det som nå heter ETOPS.
I tillegg vil installasjon av centertank (som -200ER hadde) i 767 være en ganske stor modifikasjon, i tillegg til strukturelle endringer for å heve MTOM til et nivå hvor den ekstra fuelkapasiteten virkelig kan komme til nytte.
Såvidt jeg forstår har ikke SUV/W fått større tank, noe som underbygges av at deres MTOM hos TWA (ref JP) lå lite over hva de hadde i BU.

Forøvrig blir vel ofte standard 767-200 (eller 737/757 for den del) modifisert for ETOPS omtalt som "767-200ET". Jeg vet ikke om Boeing har noen standardbetegnelse på disse.
 
Last edited:
Back
Top