• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Braathens S.A.F.E på FBU i 1982...

Re: Braathens S.A.F.E på FBU i 1982...

Flyr den fortsatt, eller hugget opp? Var noe spesielt med disse maskinene til braathens...og ikke minst tiden på FBU, det var noe annet enn på Oslo.

Den er ikke hugget opp, men trolig fortsatt i bruk. Les kommentarene under bildet.

Jeg husker at man kunne se speilbildet av understellet via motorene når man satt foran vingen. Det var kult.

Appropos fly fra 70-80 tallet: Nesten alle var malt svart på området foran cockpitvinduene, sikkert for å hindre refleksjon av lys. Men man ser ingen fly med tilsvarende svart farge i dag? hva har erstattet dette?

rart å selge de flyene når man ser de fortsatt lever... braathens kunne eid dem i flere år til om de ville det....

Northwest er nok flinke å bruke flyene lengst mulig flyene e flybart...

rart å selge de flyene når man ser de fortsatt lever... braathens kunne eid dem i flere år til om de ville det....

Northwest er nok flinke å bruke flyene lengst mulig flyene e flybart...

Man må se på den totale driftsøkonomien, og det er kostbart å operere og oppgradere eldre maskiner. I tillegg tilfredsstiller disse flyene ikke dagens miljøkrav, noe som man i f.eks. Sør-Amerika og Afrika ikke bryr seg så mye om ...

Jeg vil anbefale å ta en liten kikk på disse også:

LN-SUB
og
LN-SUM

LN-SUT vil trolig ankomme innen en ukes tid
(og alle finnes på Airpics allerede)

Jeg likte godt bildet av LN-SUI (732). Det flyet tok meg på mitt livs første flytur, høsten 1984, fra Stavanger til Bergen.

Braathens B 737-200 var flotte fly. Flott selskap med mange hyggelige mennesker. BU fløy lenge med faste ruter for Forsvaret, og det var alltid trivelig å være ombord.
LN-SUI var for øvrig første 737 med den nye dekoren som ble introdusert med B 767-200. Registreringen og Boeing 737-titlene ble dog plassert motsatt på dette individet sett ift de andre maskinene. I alle fall innledningsvis.

Espen

Og er det noen som er opptatt av "den gamle LN-SUI" og de andre LN-SU'ene (dem med proppell på :) ), så anbefales nyeste nummer av Flyhistorie (utgitt av Norsk Luftfartshistorisk Magasin). Jeg fikk det i posten i dag, og har lest både om DC-6'erne, gamle C-130 og annet vintage-snop! :up:

Å ja, er oppatt av alle de som har hatt LN-SUI, + noen til......

Og jeg kan huske at jeg har stått og sett LN-SUI(2) DC-6B stå på FBU og bli klargjort for neste flikght :)

Back