• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Braathens fargeskjema: hvilket var finest?

RWY 24

Legal Eagle
Hvilket av Braathens fargeskjema likte du best? Det opprinnelige jet-skjemaet med rød stripe over vinduene, mørkeblå stripe like under, medium flagg og svart tupp? 767-varianten, den renere varianten, hvor stripene ble flyttet ned under vinduene, flagget ble forstørret, og resten var hvitt og metall/grått? Hva med det utskjelte med spyttklysa? Eller det siste med flagrende flagg? Eller en av de skikkelig gamle fra 40/50-tallet?

Selv likte jeg det med spyttklysa godt. 767-varianten også. Den siste varianten var kjedelig.

Last edited:
Ja da. Airfix hadde en fin modell. Jeg mener at Flyhistorie nylig dekket dette temaet.

Spyttklysa! :)

Den ble jo dømt nedenom og hjem med en gang den kom. Spyttklysen kom etter at gammer`n gikk av med pensjon og junior tok over roret. Resten av historien kjenner vi jo til :(

Det fineste er uten tvil 767 varianten. Dæven jeg var en stolt ung mann som handlet denne på FBU.

Uten en eneste tvil, sa er 767en den desidert beste fargeskjema, fordi det passer perfekt til flyet.

Ellers er höy pa mine personlige favoritt-lister disse:

D-ACBC/LN-BRJ dual reg, grey nose upon delivery from LH to BU

LN-BRJ Olympiaflyet med de diverse snö-roser

LN-TUF full blue-cs, fordi det ble sapass kortvarig...

Uten en eneste tvil, sa er 767en den desidert beste fargeskjema, fordi det passer perfekt til flyet.
Ja, det så virkelig flott ut! Jeg synes 767-fargeskjemaet ble veldig fint på 737 også, mens den eldre varianten med svart nese og den røde stripa over vinduene passet godt til F28.

Braathens B735 LN-BRV med "spyttklyse" på halen:
b00bb61f-96fd-d1a5.jpg

Foto: MeRyan (Flickr)

"Spyttklysa" er egentlig en stilisert vinge. Jeg synes det ble veldig stilig og fremtidsrettet. Jeg så den første gang på FBU i mai 1998.

Flere foretningsreisende og andre, særlig charterfolk, savnet det norske flagget og den tydelige norske identiteten, så etter heftige protester, gjorde Braathens retrett. Da ble det sånn:
b00bb61f-9922-3c68.jpg

Foto: Alasdair McLellan
B734 LN-BUF
Ganske utrolig kjedelig. Men flagget var på plass igjen!

Last edited:
B767-205_LN-SUV.jpg

Det var synd at 767-200ene ble så kort hos Braathens SAFE, de var definitivt de slankeste 767-200 i verden med de fargene.

LN-RCZ_BRA_1976.jpg

Rødstripa i vindusrekka er utrolig fint på en 737-800, men den gikk ut med -200ene.

LN-RPL_BRA_1946.jpg

Rødsnute og blits på en 737-800 hadde vært noe

Spyttklysa som pins har jeg liggende i en skuff. Det må ha vært rimelig spesielt for Erik Braathen å gå i forretnings-møter med gørr på dressen :colgate:

Braathens B735 LN-BRY med "spyttklyse" på halen:
b00bb61f-96fd-d1a5.jpg

Foto: MeRyan (Flickr)

Det er ikke -BRY, dan var aldri i trafikk hos BU. Kan være -BRV...

"Spyttklysa" skal visstnok forestille en stilisert vinge. Jeg synes det ble veldig stilig og fremtidsrettet. Jeg så den første gang på FBU i mai 1997.

Det var en stilisert vinge og på den blå halen var det nordlyset som var poenget. Jeg likte skjemaet og har aldri kunnet fordra
ordet "spyttklyse"..

Men du så den nok i mai 1998

Flere foretningsreisende og andre, særlig charterfolk, savnet det norske flagget og den tydelige norske identiteten, så etter heftige protester, gjorde Braathens retrett. Da ble det sånn:
b00bb61f-9922-3c68.jpg

Foto: Alasdair McLellan
B734 LN-BUF
Ganske utrolig kjedelig. Men flagget var på plass igjen

Og dette var jo akkurat det samme som skjedde med British Airways....

Takk for nyttig og interessant tilleggsinfirmasjon, Fellowship! Kom gjerne med mer, hvis du har :)

Det er ikke -BRY, dan var aldri i trafikk hos BU. Kan være -BRV...
Det har du selvsagt helt rett i. :) Bildeinfoen på Wikipedia/Flickr er feil.

Det var en stilisert vinge og på den blå halen var det nordlyset som var poenget. Jeg likte skjemaet og har aldri kunnet fordra
ordet "spyttklyse"..
Betegnelsen brukes mye her. Jeg fikk et inntrykk av at mange ikke var så begeistret, men så viser det seg at veldig mangeher liker det skjemaet.

Men du så den nok i mai 1998
Det stemmer sikkert. Jeg skal rette! Når kom det første flyet med det nye skjemaet?

Jeg var på vei til Amsterdam med SAS på det som skulle bli min aller siste flytur fra FBU. Vi ble busset over til innenlandspiren. Da DC-9-ern, som forøvrig så å si ikke hadde maling igjen på verken vinger eller kropp, ble dyttet bakover mot Braathenspiren, så jeg rett inn i en -500 med det fancy nye vinge-/nordlysskjemaet. Jeg hadde ikke fått med meg at BU hadde hatt makeover, så jeg var helt uforberedt. Men jeg likte det jeg så umiddelbart. :)

Back