Braathens DC-6

Piddien

ScanFlyer Silver
Heisann.

Er det noen som vet hvor og når sånn ca dette bildet er tatt?

BraathensDC-6.jpg

Mvh Per Einar

Hvor: FBU. Ser ut som det er i nærheten av park 28 (tuppen av Satelitt B).

Når: Etter 1965 .... Er det en KLM DC-9 vi skimter til venstre?

Heisann, og takk for hurtig svar.

Jeg er ikke sikker på om det er KLM eller SAS sin DC-9 som står i bakgrunnen. Bildet viser ikke mer enn det som kommer frem her.

Mvh Per Einar

Hvor: FBU. Ser ut som det er i nærheten av park 28 (tuppen av Satelitt B).

Når: Etter 1965 .... Er det en KLM DC-9 vi skimter til venstre?

Jeg gjetter paa KLM, SAS hadde en dypere blaafarge og de fleste DC-9 hadde vel en hvit stripe under vinduene...jeg lurte litt paa om det kunne vaere en Caravelle...men heller mot DC-9...sjekket opp mot Finnair, SAS og Air France Caravelle....men KLM DC-9 ser mer sannsynelig ut....tror vi beveger oss mot slutten av 60 tallet / tidlig 70 tallet.....

Avstand mellom motor og vingebakkant, samt at det er enkle hjul og ikke bogier, gjør nok dette til en DC-9 og ikke Caravelle, ja.

Flott bilde!!!

Det er utvilsomt en KLM DC-9-10 vi ser i bakgrunnen, og da vil jeg datere bildet til 1968.
I følge SAS tabell fra 1968 vekslet KLM fra Electra til DC-9 i juni 1968.

Og begge de to DC-6´erne står på det området som seinere tilhørte A-piren, bildet er tatt på skrå mot terminalen og KLM står innerst på det som dengang var park 9, mens de to BU flyene står antakelig på park 6 nærmest, og park 2 bakerst.

Last edited:
Flott bilde!!!

Det er utvilsomt en KLM DC-9-10 vi ser i bakgrunnen, og da vil jeg datere bildet til 1968.
I følge SAS tabell fra 1968 vekslet KLM fra Electra til DC-9 i juni 1968.

Og begge de to DC-6´erne står på det området som seinere tilhørte A-piren, bildet er tatt på skrå mot terminalen og KLM står innerst på det som dengang var park 9, mens de to BU flyene står antakelig på park 6 nærmest, og park 2 bakerst.

Fra mine egne skriverier på Kjeviksiden siterer jeg:

"Første jetpassasjerfly i rute på Kjevik var KLMs DC-9 fra 1. april 1968"
(og som kjent var det denne som fortsatte til Fornebu)

Dette bildet viser PH-DNE "City of Rome" på Kjevik 20. mai 1968
w1000_KLM-dc9.jpg

Last edited:
Back