• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Braathens advarte Boeing mot pilot-felle

Man skal kanskje være forsiktig med å kritisere folk for ting man ikke vet noe om, men...

Jeg forstår det slik at denne alarmen har to funksjoner - en som skal advare mot feil før avgang (på bakkenivå...?) og en som er knyttet til kabintrykk. Stemmer dette? Hvis dette er riktig så bør vel første respons fra pilotene når de hører denne alarmen, og de vet at de er i f.eks. 30.000 fot og ikke på bakken, være å sjekke kabintrykket? Nå vet jeg ikke hvor mye alarmer som kan gå av i cockpit på en 737, men kan man ikke legge inn en stemmealarm a la "pull up", "bank angle" o.l....? Sikkert ingen som har tenkt på dette før...;)

Originally posted by TOS
Man skal kanskje være forsiktig med å kritisere folk for ting man ikke vet noe om, men...

Jeg forstår det slik at denne alarmen har to funksjoner - en som skal advare mot feil før avgang (på bakkenivå...?) og en som er knyttet til kabintrykk. Stemmer dette? Hvis dette er riktig så bør vel første respons fra pilotene når de hører denne alarmen, og de vet at de er i f.eks. 30.000 fot og ikke på bakken, være å sjekke kabintrykket? Nå vet jeg ikke hvor mye alarmer som kan gå av i cockpit på en 737, men kan man ikke legge inn en stemmealarm a la "pull up", "bank angle" o.l....? Sikkert ingen som har tenkt på dette før...;)

Som jeg skrev i tråden ang dette så mente også jeg at Braathens har meldt dette for lenge siden til myndighetene/Boeing.
Selvsagt kan en legge inn en anne alarm som gjør at en kan skille disse to hendelsene...noe man tydeligvis ikke antok kunne bli misforstått. Braathens gjorde det rette i dette tilfelle og meldte ifra om svakheten i systemet....hva som er gjort etterpå i saken må andre svare for.

Back