Braathen inn på det norske markedet.

Re: Braathen inn på det norske markedet.

Da kan vi begynne aa spekulere i hvilke ruter de vil inn paa og hva slags forretningsmodell de planlegger. Kjoer debatt ;)
 
Re: Braathen inn på det norske markedet.

Da kan vi begynne aa spekulere i hvilke ruter de vil inn paa og hva slags forretningsmodell de planlegger. Kjoer debatt ;)

Enten så må de vel satse på å fly "på vegne av noen" eller så er det noen nisjeruter de planlegger.
Siden de hevder de skal satse på frekvens så går også OSL-SVG/TRD/BGO, BGO-SVG og endel andre ut, da frekvensen her alt er høy. Itillegg kommer det faktum at f.eks OSL og vel BGO er fulle peak, ihvertfall frem til 2017. Så da begynner det bli færre alternativer igjen
 
Re: Braathen inn på det norske markedet.

Enten så må de vel satse på å fly "på vegne av noen" eller så er det noen nisjeruter de planlegger.
Siden de hevder de skal satse på frekvens så går også OSL-SVG/TRD/BGO, BGO-SVG og endel andre ut, da frekvensen her alt er høy. Itillegg kommer det faktum at f.eks OSL og vel BGO er fulle peak, ihvertfall frem til 2017. Så da begynner det bli færre alternativer igjen

Enig i dette. Aa fly paa vegne av SAS eller Norwegian naar mindre fly kan settes inn paa hovedrutene p.g.a. lavere belegg enn det 737 har kapasitet til. Eller de kan satse paa ruter hvor det er lite konkurranse idag, men de fleste rutene beflys av baade SAS og Norwegian.
 
Re: Braathen inn på det norske markedet.

De må gjerne fly innenriks i juli og august, for frekvensen er skammelig dårlig nå. Det er et mareritt å reise over fjellene uten å beregne at hele dagen går med.
 
Re: Braathen inn på det norske markedet.

Da blir det Bombardier C110/130 :up:

Tja, med mindre Hr. Braathens er feilsitert av NTB så sier han propell, og ikke jet

Vi vil bruke en mindre flytype enn det SAS og Norwegian benytter. Et effektivt turbopropellfly uten jetmotor som bruker lite drivstoff.
 
Re: Braathen inn på det norske markedet.

Tviler på han vil gå inn på de tyngste rutene. Der er det allerede god kapasitet. Tipper han vil satse på å fly mellom byene langs kysten. Korte legs, fler frekvenser, god utnyttelse. Og det blir nok med Saab2000 ...
 
Re: Braathen inn på det norske markedet.

Tviler på han vil gå inn på de tyngste rutene. Der er det allerede god kapasitet. Tipper han vil satse på å fly mellom byene langs kysten. Korte legs, fler frekvenser, god utnyttelse. Og det blir nok med Saab2000 ...

Sitat fra Aftenposten: "Braathen har nylig bestilt ti nye Bombardierfly hvorav fem skal leveres i 2014, deretter fem til året etter. Han har også opsjon på ytterligere ti fly, skriver avisen."

Hvis det stemmer at det er Bombardier (noe jeg regner med Aftenposten ikke bare dikter opp), så må del vel være Q400.
 
Re: Braathen inn på det norske markedet.

Sitat fra Aftenposten: "Braathen har nylig bestilt ti nye Bombardierfly hvorav fem skal leveres i 2014, deretter fem til året etter. Han har også opsjon på ytterligere ti fly, skriver avisen."

Hvis det stemmer at det er Bombardier (noe jeg regner med Aftenposten ikke bare dikter opp), så må del vel være Q400.

Ikke Q400, men CSeries som Braathens har bestilt ti av, men som vel først og fremst skal erstatte Malmø Aviations sine Avroer
 
Re: Braathen inn på det norske markedet.

Det du vil se er at Braathens setter de nye flyene inn på etablerte ruter samt som erstatning for Avoene. De norske rutene vil bli trafikkert med turboprop som i dag beflyr andre ruter.

Blir det behov for større fly, vil det sikkert skje endringer ...
 
Re: Braathen inn på det norske markedet.

Tviler på han vil gå inn på de tyngste rutene. Der er det allerede god kapasitet. Tipper han vil satse på å fly mellom byene langs kysten. Korte legs, fler frekvenser, god utnyttelse. Og det blir nok med Saab2000 ...

Tydelig at de også vil forsøke seg på å konkurere litt med Widerøe. For slik trafikk er de jo veldig gode på.
 
Re: Braathen inn på det norske markedet.

Braathens Regional i Sverige disponerer 5 ATR72 og 12 Saab 2000.

Lurer på om de vil bruke den Svenske modellen i Norge, med lokale virtuelle selskaper - operert av Braathens Regional (Norge?).
Lokalpatriotisme skal ikke undervurderes - ref fotball. :)

ATR passer vel best på korte hopp, mens Saab 2000 med sin høye hastighet godt kan fly lengre strekk.

Og om nevnte 3-4 år så øker vel kapasiteten på Gardermoen.
 
Re: Braathen inn på det norske markedet.

Tydelig at de også vil forsøke seg på å konkurere litt med Widerøe. For slik trafikk er de jo veldig gode på.

Ja, du skal ikke se bort fra det. Og dette blir en lang mer seriøs konkurrent enn DAT, så her er det bare å brette opp ermene!
 
Re: Braathen inn på det norske markedet.

Som mange sier kan de fly for andre eller paa nisjeruter. Anbud paa FOT-rutene er ogsaa en mulighet.
 
Re: Braathen inn på det norske markedet.

Enda et selskap som kommer inn og drar villkårene til de flyvende ned i mørket........
 
Re: Braathen inn på det norske markedet.

Måtte en eventuell høyere makt gripe inn, om de kaster seg inn i rotteracet mellom de store byene. Det er lov å tenke nytt. Alt må ikke innom ENGM.

Nå sier jeg overhodet ikke at de skal begynne på Evenes. Men hvem hadde trodd, for bare et par år siden, at rutene ENEV-ENTO, ENEV-ENVA og ENEV-ENBR skulle kunne gå såpass bra?
 
Re: Braathen inn på det norske markedet.

At ENEV-ENTO, ENEV-ENVA og ENEV-ENBR funker greit skjønner jeg. Jeg var i Harstad for litt siden og prata litt med noen som pendler hele kysten opp og ned. De var oppgitt over at de måtte fly til Gardermoen og så til f.eks. Ålesund. Folk som skulle til Harstad flyr om Oslo fordi det er billigst. Sikkert det billigste, men logikken er kanskje ikke helt der... Fly en mann fra Evenest til Oslo og så tilbake til Harstad.... jaja... kanskje greit om det kommer noen andre på banen.
 
Back
Top