Bortvist fra seter ved nødutgang fordi de var for gamle

LN-KKY

ScanFlyer Blue
Bortvist fra seter ved nødutgang fordi de var for gamle

Ekteparet Marion og Derek Webb på henholdsvis 77 og 79 år hadde passet på å reservere seter ved nødutgangen på Thompson Airways-flyet fordi de ønsket litt mer benplass på flyturen fra Storbritannia til Egypt. Det kostet dem rundt 900 kroner ekstra.

http://www.dinside.no/839905/bortvist-fra-seter-ved-nodutgang-fordi-de-var-for-gamle

Heter det seg ikke at man skal hjelpe andre ut eller noe lignende også? Skal aldri si aldri, men ei dame på 77 år hadde neppe klart å dra meg ut av et fly i full panikk.. men ikke for det, ingen selvølgelig at en kar på 45 år klarer det heller..

Re: Bortvist fra seter ved nødutgang fordi de var for gamle

hvorfor kostet det dem 900 ekstra?

Sikkerhet først.
Jeg har selv ved flere anledninger omplassert eldre pax som har valgt sete ved nødutgang. Har alltid fått forståelse fra de som har blitt flyttet. Men reaksjonen på det avhenger selvfølgelig av måten man sier det på :)

Ikke uvanlig å ta ekstra betalt for bedre seter.

Litt delikat, dette her ....men så lenge de kan bevege seg fritt og uten hjelpemidler er de vel som kvalifiserte å regne ...

Det er vel ikke uvanlig at eldre personer på nødutgang høfflig blir spurt om det er "up to it", eller har noe mot en annen plassering.

Noen selskaper har jo løst dette ved å ha en øvre alders grense i tillegg til den lavre...

På tide at eldre folk blir bortvist fra disse setene. Har mye mer tro på å ha en 17åring der enn en 77åring. Ofte er luken som må flyttes ganske tung, langt over hva en eldre person klarer å flytte på. Dessuten har eldre personer ofte mer skrøpelig beinbygning, og er derfor mer utsatt for skader ved en nødlanding. Er man skadet og sitter på et nødutgangsete, skaper dette fort ekstra problemer ved en evakuering.
En øvre aldersgrense på 70år hadde vært passende.

Noen selskaper har jo løst dette ved å ha en øvre alders grense i tillegg til den lavre...

Synes ikke det er den beste måten å løse det på. En 70 åring kan jo ofte være bedre fysisk form enn en 65 åring. Min erfaring fra kabinen er at det beste er å vurdere fra gang til gang.
Selv om man klarer å bevege seg fritt uten hjelpemidler betyr ikke det at du er skikket til å løfte og kaste ut en 20 kgs dør i en nødsituasjon:old

Min erfaring fra kabinen er at det beste er å vurdere fra gang til gang.

Høres ut som en ordning som er egnet til å skape ulik praksis, og det er vel oppskriften på økt risiko?

OK, det var litt flåsete sagt. Hvis de i kabinen har retningslinjer å gå etter når de skal vurdere fra gang til gang, så blir det jo bra. Kvalifisert person + fornuftige retningslinjer = ensartet praksis = redusert risiko. ;)

Last edited:

På tide at eldre folk blir bortvist fra disse setene. Har mye mer tro på å ha en 17åring der enn en 77åring.

Synes jeg blir feil tankegang. Å forhåndsdømme pga alder på den måten viser jo bare til mangel av innsikt, finnes jo mange særdeles spreke 77åringer. Ja, du har selv de i 80årsalderen som renner på flere fjell enn hva jeg i min beste alder gjør. Støtter tanken om individuell vurdering, men da må selvsagt cabin crewet ha klare retningslinjer - og at man skriver med asterisk på setereservasjonssiden at man kan bli bortvist ved manglende fysisk form.

Det mest riktige blir vel å ta en vurdering fra gang til gang. Man ser fort når passasjeren kommer om bord om dette er noen som kan bistå i en eventuell evakuering eller ikke. Og der er vel bedre å reseate en gang for mye, enn for lite, enten det skyldes at man er for gammel eller er "unable" på andre måter. Men da skal man jo selvsagt ha tilbake det man eventuellt har betalt ekstra for setet.

De hadde bestilt og fått seter ved nødutgangen og betalt 900 kroner for det. Dette lukter av slendrian av dem som solgte billettene.

De hadde bestilt og fått seter ved nødutgangen og betalt 900 kroner for det. Dette lukter av slendrian av dem som solgte billettene.

Ikke usannsynlig at de gjorde det selv online .... ;)

I og for seg enig i at det må være en induviduell vurdering, nettopp av de årsaker som Polaris nevner. Men problemet oppstår i det man tar seg betalt for disse setene, for når man gjør det så må man være konsekvente og i så fall ha klare aldersregler for hvem som sitter der.

Amerikanske selskaper har en 'egenerklæring' man må signere på før man får reservere nødutgangsseter. Da har man ihvertfall underskrevet på at man anser seg for skikket ....

Når man bestiller seter hos Norwegian må man jo også godta spesielle betingelser for seter ved nødutgangen, uten at det nødvendigvis betyr at man har lest gjennom betingelsene...

Synes jeg blir feil tankegang. Å forhåndsdømme pga alder på den måten viser jo bare til mangel av innsikt, finnes jo mange særdeles spreke 77åringer. Ja, du har selv de i 80årsalderen som renner på flere fjell enn hva jeg i min beste alder gjør. Støtter tanken om individuell vurdering, men da må selvsagt cabin crewet ha klare retningslinjer - og at man skriver med asterisk på setereservasjonssiden at man kan bli bortvist ved manglende fysisk form.
¨

Er det jeg som har mangel på innsikt??
En 17åring kan være fast på et eliteserielag i fotball, men han er ikke fysisk (evt psykisk) fit for å sitte ved nødutgang. Fornuftig??

Å sette en øvre og nedre aldersgrense er det enkleste å håndheve i praksis, hvis man i tillegg har muligheten til å nekte personer som kan ha fysiske begrensninger som gjør de uegnede for å sitte ved nødutgang.
Jeg synes at mine medpassasjerers og min sikkerhet er viktigere enn at en aldersgruppe kan føle seg diskriminert.

Dag Viking, vi har jo en gang en myndighetsalder i Norge. At det dermed settes en nedre aldersgrense ser jeg ikke noe problem i, det er ikke snakk om det fysiske i dette tilfelle - men det å ha et slikt ansvar. Du kan nesten si det går på det "psykiske", dog blir nok det noe upresist i denne sammenheng. Det er snakk om samme ansvaret som man "får" når man tar førerkortet, får kjøpe alkohol lovlig og stemme på valg i Norge. Du har ansvaret for å handle riktig i en nødssituasjon.

Dog kan det jo diskuteres om den nedre aldersgrensen kan settes til 16 år mtp hva mange andre land har som myndighetsgrense, men 2 år fra eller til virker irrelevant i sammenlikningen med eldre mennesker.

Fatter ikke at noen kan finne det "diskriminerende" å sette en øvre aldersgrense. Det finnes jo i en rekke yrker, f.eks. Må jo være mye bedre å si fra om dette på forhånd, og at grensen er lik for alle, enn at noen får slengt i trynet at de ikke ser spreke nok ut.

En 17åring kan være fast på et eliteserielag i fotball, men han er ikke fysisk (evt psykisk) fit for å sitte ved nødutgang.

...og en 17-åring kan faktisk være fartøysjef på motorfly ;)

Back