Bonusreiser hos SAS blir mye dyrere

Ellers irriterer det meg at bonuspoeng i europeiske og asiatiske selskap har en utløpsdato. De amerikanske selskapene har jo forsåvidt også en utløpsdato, men dersom man flyr med f. eks United Airlines eller deres partnere minst hver 18. måned får man beholde poengene ("miles") på livstid. Etter min mening lønner det seg derfor å være medlem i United Airlines Mileage Plus program / American Airlines sitt AAdvantage program kontra SAS EuroBonus / British Airways Executive Club.

Hos BA må du ha bevegelse på konto minst hver 36 mnd, så er poengene evigvarende. Bevegelsen kan sågar være å kjøpe 1000 miles dersom man ikke "gidder" å fly. Hos flying blue(s) er det vel 20 mnd som gjelder, så det er ikke helt korrekt det du sier.

Vel, noen fordeler utenom bonusreise er det jo hvis man har gullkort.
Selv setter jeg pris på at jeg kan velge sete ved bestilling og kan bruke gull-innsjekken.
Det er også bra hvis man reiser en del langt på turistklasse med lounge tilgang, 20 kg ekstra baggasje, egen innsjekk (biz/first/StarG).
Det er nesten slik at jeg har glemt bort mulighetene for å ta ut en fri-reise. Har prøvd noen ganger å svi av noen bonuspoeng i biz til østen, men det har vært så å si umulig uten noen kraftige krumspring, omveier og bytte av datoer, som jo ikke alltid er like lett.

Men er det ikke omtrent slik i alle selskaper da? Møtte en tysker i Bangkok som hadde droppet LH for noen år siden og byttet til Gulf Air på sine turer mellom østen og Tyskland, og han var meget godt fornøyd med deres FF progam. Fløy alltid turist, men med gullkort på Gulf Air, hadde han blitt oppgradert 3 av 4 ganger siste år.

BF:cool2

Hei

Jeg har nettopp bestilt bonusreise og turen går SVG-FRA-HKG-BKK (via Phuket)-FRA-SVG...det ble 3000 kroner i avgifter. Jeg husker da jeg bestilt min første bonustur med Braathens poeng...da dumpet bare billetten min ned i postkassen og det kostet meg akuratt 0 kroner for reisen til Sør-Afrika.

British Airways Executive Club har ingen utløpsdato på sine poeng (BA Miles). Så lenge du har en eller annen poenggivende aktivitet (flyreise, kjøp av poeng, leiebil, hotell osv) de siste 36 mnd. så er alle poengene på kontoen din aktive.

Beklager, BAs Executive Club er et dårlig eksempel ettersom de følger den samme modellen som mange amerikanske selskaper. Det i alle fall mange europeiske og asiatiske selskap som har utløpsdato på sine bonuspoeng, noe som gjør de dårligere enn mange amerikanske (og BAs) FF program etter min mening.

Han understreker at selskapet har sendt ut informasjon til alle medlemmene om innføring av drivstofftillegget på bonusreiser før endringen trådte i kraft tidligere denne måneden.
...sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS Norge til DN.no

Jeg har ikke fått informasjon annet enn gjennom Scanair-forumet.

Det er kun EBG og EBP som har fått dette, så dette er langt på vei en bløff fra SAS sin side.

Har heller ikke fått noe slik informasjon. Tror muligens det bare ble sendt til EB Gull/Pandion? Jeg er kun EB Basic og har ikke fått noe info om det bortsett fra via forumet. Mulig de anser resten av medlemsmassen (Sølv og Basic) kun som listefyll for å skryte på seg et høyt medlemstall siden de ikke tok seg bryet med å informere disse? :rolleyes:

Dette er e-posten som ble sendt:

EuroBonus
Gold

Kjære EuroBonus-medlem,

SAS tar i likhet med andre flyselskaper ut et drivstofftillegg på flyreiser. Fra og med 15. juli vil dette tillegget også omfatte bonusreiser med SAS, Widerøe og Blue1, noe som allerede praktiseres hos de fleste andre flyselskaper i dag.

Fordi du er Gullmedlem, gir vi deg denne informasjonen på forhånd, slik at du kan bestille bonusreise før innføringen av drivstofftillegget.

Fruen fikk det også, men hvem kan planlegge en bonusreise på et par dagers varsel ? Sikkert bevisst i ferietiden..

Heldigvis har vi brent nesten alle poeng siden vi har forlatt EB for godt.. De resterende kan de beholde, muligens et par hotellnetter dersom det passer til et sted vi skal til likevel...

Forresten kampanje til NYC om dagen:

Reisende Pris Skatter Gebyr
1 voksne x (1 300 + 3 018 + 25) = 4 343 NOK

Totalt for alle reisende 4 343 NOK

Bruk 60.000 poeng og få kr. 1.300 i rabatt !

Det er kun EBG og EBP som har fått dette, så dette er langt på vei en bløff fra SAS sin side.

Jeg fikk også en likelydende e-post som den Hickock viser til, og jeg er kun sølvkunde. E-posten ble mottat av meg 10. juli, og drivstofftillegget ble iverksatt 15. juli.

Forresten kampanje til NYC om dagen:

Reisende Pris Skatter Gebyr
1 voksne x (1 300 + 3 018 + 25) = 4 343 NOK

Totalt for alle reisende 4 343 NOK

Bruk 60.000 poeng og få kr. 1.300 i rabatt !

Det er jo et kanongodt tilbud.......;) Alternativt er vel å bruke 60000 poeng til oppgradering til business som da effektivt koster deg 1300 kroner (og "kostnaden" ved usikkerheten).

Har nettopp vært en tur til Argentina med LH, og fikk fantastiske 4000 poeng t/r hos EB. Når CO nå endelig får karret seg inn i Star så blir det overgang til Onepass. Da blir hver femte tur til Costa Rica "gratis". Takker for meg etter 12 år hos EB.

Back