Bonuspoeng innenlands

mckvakk

ScanFlyer Blue
Long time reader, first time poster..

Vet ikke om dette har vært tatt opp før, men hvorfor får Norwegian lov til å dele ut bonuspoeng (cashpoints er jo i realiteten det samme som bonuspoeng) på fly innenlands når det vel var de som ordnet det slik at SAS måtte stoppe med det..

Det virker som en særdeles urettferdig ordning.
 
Long time reader, first time poster..

Vet ikke om dette har vært tatt opp før, men hvorfor får Norwegian lov til å dele ut bonuspoeng (cashpoints er jo i realiteten det samme som bonuspoeng) på fly innenlands når det vel var de som ordnet det slik at SAS måtte stoppe med det..

Det virker som en særdeles urettferdig ordning.

Velkommen hit.

Temaet har nok vært diskutert opp & i mente...;) Ingen får lov til å dele bonuspoeng på flygninger innenlands i Norge - heller ikke Norwegian. Cash points du opptjener får man kun på utenlandsreiser. I tillegg er nok cash points av en litt annen karakter enn f.eks. Eurobonus (og mindre problematisk rent konkurransepolitiske), men i forhold til ditt spørsmål så er det forsåvidt irrelevant.
 
heller ikke Norwegian. Cash points du opptjener får man kun på utenlandsreiser.

Hum. Jeg var bombesikker på at jeg fikk cashpoints for innenlandsturen jeg tok tidligere i år, men jeg bestilte så mange billetter utenlands omtrent samtidig, så ser ut som om jeg blingset der gitt. Oh well.

Satt og så på norge rundt billetten til widerøe og tenkte at denne må man da klare å få i det minste sølvkort på, inntil jeg kom på den tåpelige reglen om bonuspoeng innenlands, og at jeg mente jeg hadde fått det på norwegian.

Menmen. Så feil kan man ta:)
 
Hum. Jeg var bombesikker på at jeg fikk cashpoints for innenlandsturen jeg tok tidligere i år, men jeg bestilte så mange billetter utenlands omtrent samtidig, så ser ut som om jeg blingset der gitt. Oh well.

Satt og så på norge rundt billetten til widerøe og tenkte at denne må man da klare å få i det minste sølvkort på, inntil jeg kom på den tåpelige reglen om bonuspoeng innenlands, og at jeg mente jeg hadde fått det på norwegian.

Menmen. Så feil kan man ta:)

Om du leser betingelsene for My Reward så ser du at det er kun på utenlandsreiser du opptjener Cash Points.:)
 
Hvis man absolutt vil ha bonuspoeng for innenlandsreiser kan man bruke Trumf Visa ved billettkjøp og deretter overføre (småpengene) til EuroBonus-poeng.

Men man må nok reise mye for at det skal bli noe ut av det...
 
Nå er det på tide at de får ut fingeren og lar flyselskapene få lov til å
tilby bonuspoeng innenlands.

Nå har jo faktisk også Norwegian bonusprogram, så hvorfor skal det ikke være lov nå?
 
Nå er det på tide at de får ut fingeren og lar flyselskapene få lov til å
tilby bonuspoeng innenlands.

Nå har jo faktisk også Norwegian bonusprogram, så hvorfor skal det ikke være lov nå?

Les post #2. Ingen har lov til å gi bonus på norsk innenriks. Fraværet av Norwegians bonusprogram var ikke en faktor i vurderingen av om det skulle være forbud eller ikke.
 
Les post #2. Ingen har lov til å gi bonus på norsk innenriks. Fraværet av Norwegians bonusprogram var ikke en faktor i vurderingen av om det skulle være forbud eller ikke.

Jada, jeg leste post nummer to.
Jeg vet det ikke er lov, men finnes det egentlig noen grunn til å nekte for
bonuspoeng innenlands nå?

SAS Braathens fikk fra 2002 ikke lov til å gi bonuspoeng på innenlandsreiser, dette for å gi Norwegian en sjanse for å starte seg opp.
Nå er jo Norwegian ganske veletablert på innenriksfronten, og de har jo bonusprogram de også, nemlig "CashPoints".

Hvorfor skal Trumf lov til å gi bonus? Coop gjør jo det også.
Nei, forstå det den som kan. :old

Les denne: http://www.stortinget.no/no/Saker-o...oner/Referater/Stortinget/2004-2005/041206/2/
 
Hvis man absolutt vil ha bonuspoeng for innenlandsreiser kan man bruke Trumf Visa ved billettkjøp og deretter overføre (småpengene) til EuroBonus-poeng.

Men man må nok reise mye for at det skal bli noe ut av det...

Man kan ta toget og betale med SAS mastercard, eller kjøre bil og betale drivstoff med SAS mastercard....;)
For en som kjører 20 000km i året blir det vel ca 2000 poeng ut av det.
 
Joda, og bruker du Diners i stedet for MasterCard får du flere poeng for samme distanse.
Men det har lite med bonuspoeng på innenlands flyruter å gjøre.
 
Bestilte meg trumf visa i da, og det gir faktisk mer poeng (når man overføre til eurobonuspoeng) pr brukt krone enn SAS mastercard. Litt bakvendt etter min mening.
 
Synes SK kan nå validere EuroBonus på Trumfsteder slik at en får direkte EB poeng ved å dra EB kortet hos Kiwi etc.. Kiwi er jo min faste kolonial nær der jeg bor.

Hadde egentlig tenkt å gi det opp men nå får man langt mer poeng på det ved å handle enn å fly SK... :colgate:

Seneste uke noen tonere fra Inkmann til mitt kontor. Men bestiller en og en ( les 500 EB poeng pr bestilling ) istedenfor alle i en forsendelse.. Pluss de 5.000for Economist etc etc. poengen bruker man på Radisson Blu...

Må jeg fly SK tar jeg mikropoengene på OnePass...:rolleyes::angry: Ja, sånt er livet...:up:
 
Bestilte meg trumf visa i da, og det gir faktisk mer poeng (når man overføre til eurobonuspoeng) pr brukt krone enn SAS mastercard. Litt bakvendt etter min mening.

Helt utrolig. Dette maa vaere foerste gang ett bonusprogram gir bedre opptjening via andre kredittkort enn sitt eget. :rolleyes:


Synes SK kan nå validere EuroBonus på Trumfsteder slik at en får direkte EB poeng ved å dra EB kortet hos Kiwi etc.. Kiwi er jo min faste kolonial nær der jeg bor.

Hadde egentlig tenkt å gi det opp men nå får man langt mer poeng på det ved å handle enn å fly SK... :colgate:

Seneste uke noen tonere fra Inkmann til mitt kontor. Men bestiller en og en ( les 500 EB poeng pr bestilling ) istedenfor alle i en forsendelse.. Pluss de 5.000for Economist etc etc. poengen bruker man på Radisson Blu...

Må jeg fly SK tar jeg mikropoengene på OnePass...:rolleyes::angry: Ja, sånt er livet...:up:


Poengene bruker du paa Radisson Blu??

Tror vel de fleste er enige i at points bargain og oppgradering er den suverent beste benyttelsen av Eurobonuspoeng. For 20K (som en Radisson Blu natt koster) kan du denne maaneden fly 2 personer paa Economy Extra til CPH t/r. Du kan ogsaa oppgradere baade deg og fruen til ekstra paa en langtur uansett bookingklasse.

Det er mye bedre enn ett opphold paa ett annenrangs hotell og mye bedre enn hva (N)one Pass kan tilby

http://www.sas.no/no/EuroBonus/EuroBonus-tilbud/50--avslag-pa-bonusreisen/
 
Bestilte meg trumf visa i da, og det gir faktisk mer poeng (når man overføre til eurobonuspoeng) pr brukt krone enn SAS mastercard. Litt bakvendt etter min mening.

lurte på hvor lang tid det tok før noen oppdaget den.... ;-)
 
Ser ut til at det er 14 Eurobonuspoeng for hver Trumfkrone. Man får da følgende opptjening ved 1000 kroners omsetning på kort:

SAS Mastercard: 100 poeng
Visa Trumf kjøp på Norgesgruppenbutikker: 420 poeng
Visa Trumf kjøp i andre butikker: 140 poeng

I tillegg er Visa Trumfkort gratis, mens SAS Mastercard har en årsavgift som avhenger av medlemsstatus.
 
lurte på hvor lang tid det tok før noen oppdaget den.... ;-)

Haaper at SAS ikke seller seg alt for billig till Trumf. Denne sammenligningen viser at forskjellen mellom SAS sine egne kort og Trumf er alt for stor at dersom jeg hadde betalt for ett dyrt SAS kort ville jeg skiftet kort umiddelbart
 
Bonuspoengene tilbake på innenriks?

Pressemelding fea SAS:
SAS er positiv til at norske myndigheter nå vil gjøre en ny vurdering av forbudet mot fordelsprogrammer på flyreiser innen Norge



Om det var slik at forbudet, sammen med avgiftslettelser, var effektivt som et midlertidig virkemiddel for å fremme konkurranse i 2002, så er situasjonen i det norske flymarkedet i dag radikalt annerledes. Det blir stadig tydeligere at forbudet har gått ut på dato. I dag er flymarkedet i Norge preget av sterk konkurranse mellom jevnbyrdige selskaper.

– Vi er glade for at norske myndigheter nå vil se på dette særnorske forbudet på nytt, sier Robin Kamark, kommersiell direktør i SAS.

Kamark understreker at SAS hele tiden har vært imot forbudet mot bonuspoeng på innenriks luftfart i Norge. Han mener at tiden er inne for at også de som i sin tid støttet innføringen av forbudet, må se at det ikke bidrar til mer konkurranse i dag, men faktisk hindrer konkurranse.

Konkurransesituasjonen i internasjonal luftfart har endret seg radikalt de siste årene.

Norge er det eneste land i verden som har et forbud mot denne type fordelsprogrammer. Samtidig er Norge en viktig del av hjemmemarkedet til SAS, og de selskapene SAS konkurrerer med i Europa har en sterk posisjon i sine hjemmemarkeder.

- Konsekvensen nå er at forbudet kun bidrar til å hindre SAS å tilby hele sitt spekter av produkter og tjenester i Norge. Vår forretningsmodell innebærer mer enn lav pris, vi tilbyr også våre kunder en helhetlig reiseopplevelse med ledende kvalitet i alle ledd. Vi mener norske SAS kunder på reise i Norge fortjener og bli tilbudt tjenester som er på linje med hva alle andre SAS kunder i verden har tilgang til, fortsetter Kamark.

En ny rapport utført av rådgivningsselskapet Copenhagen Economics viser at det i dag ikke er noen sterke bevis for at en ordning med fordelsprogram på innenriks luftfart har hindret etableringen av nye konkurrerende selskaper. Det er snarere grunn til å tro at fordelsprogrammer vil bidra til å øke konkurransen mellom eksisterende flyselskap enn å hindre den.

SAS ser nå frem til en ny gjennomgang av forbudet fra myndighetene.
 
"- Det er tre mulige utfall av denne utredningen: En anbefaling om at bonusforbudet videreføres som i dag, at det strammes inn, eller at det oppheves, sier konkurransedirektør Knut Eggum Johansen."

Siden vi bor i Nisselandet kan vi vel være rimelig sikre på hva utfallet blir, nemlig det midterste alternativet. Jeg har iallefall ingen tro på at det blir tillatt igjen dessverre.
 
Last edited:
Back
Top