Bonusfordeler på United
Det er ikke så mange ting jeg angrer på her i livet. Hverken av ting jeg har gjort eller ting jeg har latt være. Det er slik det skal være. Men hadde jeg visst det jeg vet i dag ville jeg nok holdt bedre styr på reisevirksomheten oppigjennom årene. Hvor...når...med hvilke selskaper..med hvilke flytyper? Men gjort er gjort og spist er spist, så nå gjelder det å fokusere på det man kan gjøre noe med.
Jeg reiser altså mye, og jeg er kynisk mht samling av bonuspoeng, Ikke bare fordi det gir en rekke fordeler, men også fordi det gjør det mulig (og billig) å besøke datter i California uten at det koster annet enn noen poeng fra en velfylt bonuskonto. Jeg bor i Houston, Texas, så jeg fokuserer på United og MileagePlus. United har et fantastisk bonusprogram. Lett å finne muligheter til å benytte poengene man har tjent opp. Jeg reiser nok til at jeg har såkalt "Global Services" - status. Jeg er ikke sikker på hva som kreves for å få dette, for det er "by invitation only", men for å illustrere kan jeg nevne at jeg i fjor fløy ca 280.000 miles med United. Silver status er 25.000 miles, Gold er 50.000, Platinum er 75.000, og 1K er 100.000... så jeg reiser åpenbart mer enn de fleste - og da får man fordeler. Prioritert på venteliste, boarding før alle andre (inkl første klasse), og en del gratis oppgraderinger som kan brukes etter visse retningslinjer.
Her forleden skulle jeg på jobbreise. Houston-Hong Kong. Jeg bestilte som vanlig billett på turistklasse, og satset på å få benyttet noen av de mange "system-wide upgrades" som United belønner sine trofaste medlemmer med når man flyr et visst antall miles i løpet av et år. Alt så lovende ut, og jeg ble oppgradert iht planen. Men da jeg satt i loungen i Houston fikk jeg beskjed om at flyet mitt var forsinket og at de derfor hadde booket meg på alternativ rute til HK. Via San Francisco og Tokyo. Greit nok, det..jeg var fremdeles bekreftet på Business Class. Men da jeg skulle gå ombord i SF pep datamaskinen da jeg skulle sjekke inn. "You have been upgraded to first class, Sir". Riktignok en gammel 777 fra United, men upåklagelig servering, komfort og service. Flott tur!
Ankomst HK. Litt etter skjema, og akkurat litt for sent til å rekke siste ferge til Kina. Dermed ble det minivan med en bråte kinesere og litt høy puls fordi jeg hadde visum som bare ver gyldig i 55 minutter da vi endelig krysset grensen. Men det er en annen historie.
Så fikk jeg mail fra United. Masse beklagelser fordi jeg hadde havnet på en så gammel maskin til HK. Og tilbud om kompensasjon. USD 350 gavekort til senere bruk. Det er t/r California, det! Og jeg som bare hadde betalt for turistklasse...
På hjemveien ble jeg oppgradert uten at de belastet oppgraderingskontoen min. Enda et plaster på såret, kanskje?
Orker dere en historie til?
Jeg skulle fra IAH til SIN. Var booket på business class på United hele veien. Alt gikk etter planen til vi var over El Paso... Kapteinen kom på høyttaleren og kunne fortelle at man hadde mistet halvparten av instrumentene og måtte returnere til Houston. LAX var intet alternativ pga fare for tåke. Etter to timer på bakken i Houston fikk vi thumbs up, og så var det på 'n igjen. Ved ankomst LAX så det mørkt ut. United hadde ingen flere avganger til Asia den dagen, og jeg hadde et møte i Singapore neste dag som jeg MÅTTE være med på. What to do? I business lounge på LAX var der ingen hjelp å få, men United helpdesk levde i sannhet opp til navnet og var hjelpsomheten selv. De fikk kranglet meg ombord på Singapore Airlines direkte avgang til SIN. En Airbus A-340 med bare business class! 1-2-1 konfigurasjon, og en service av en annen verden! Setene (eller sengene, om du vil) er utrolige, og jeg landet i SIN ved femtiden om morgenen, frisk og uthvilt. Rask tur innom hotellet (som jeg uansett hadde betalt for) og en dusj, og så var jeg klar til dyst.
I skrivende stund er jeg i Kina, bl.a. etter å ha testet ANA flight 5 fra LAX til NAR. Første gang på ANA, og jeg må innrømme at jeg er imponert! Ruten ble dessverre ikke fløyet med en 787, men alternativet var ikke verst, det heller. De brukte en 777-300 ER- eller 77W som ANA kaller den. De har "staggered seats" på business class, slik at alle har midtgangsete i en slags 1-2-1 konfigurasjon. Beste setet jeg har hatt noen gang, og service og servering var helt på topp! Jeg skal villig innrømme at det nesten blir i meste laget med bukke, nikke, neie når kabinpersonalet skal henvende seg til en, men man venner seg sikker til denslags også. Mat og vin var upåklagelig, og jeg kom frem tilendelig bestemmelsessted både uthvilt og klar til dyst. Slik det skal være. Samme flytype (og samme sete hjem igjen til helgen).
Det er ikke så mange ting jeg angrer på her i livet. Hverken av ting jeg har gjort eller ting jeg har latt være. Det er slik det skal være. Men hadde jeg visst det jeg vet i dag ville jeg nok holdt bedre styr på reisevirksomheten oppigjennom årene. Hvor...når...med hvilke selskaper..med hvilke flytyper? Men gjort er gjort og spist er spist, så nå gjelder det å fokusere på det man kan gjøre noe med.
Jeg reiser altså mye, og jeg er kynisk mht samling av bonuspoeng, Ikke bare fordi det gir en rekke fordeler, men også fordi det gjør det mulig (og billig) å besøke datter i California uten at det koster annet enn noen poeng fra en velfylt bonuskonto. Jeg bor i Houston, Texas, så jeg fokuserer på United og MileagePlus. United har et fantastisk bonusprogram. Lett å finne muligheter til å benytte poengene man har tjent opp. Jeg reiser nok til at jeg har såkalt "Global Services" - status. Jeg er ikke sikker på hva som kreves for å få dette, for det er "by invitation only", men for å illustrere kan jeg nevne at jeg i fjor fløy ca 280.000 miles med United. Silver status er 25.000 miles, Gold er 50.000, Platinum er 75.000, og 1K er 100.000... så jeg reiser åpenbart mer enn de fleste - og da får man fordeler. Prioritert på venteliste, boarding før alle andre (inkl første klasse), og en del gratis oppgraderinger som kan brukes etter visse retningslinjer.
Her forleden skulle jeg på jobbreise. Houston-Hong Kong. Jeg bestilte som vanlig billett på turistklasse, og satset på å få benyttet noen av de mange "system-wide upgrades" som United belønner sine trofaste medlemmer med når man flyr et visst antall miles i løpet av et år. Alt så lovende ut, og jeg ble oppgradert iht planen. Men da jeg satt i loungen i Houston fikk jeg beskjed om at flyet mitt var forsinket og at de derfor hadde booket meg på alternativ rute til HK. Via San Francisco og Tokyo. Greit nok, det..jeg var fremdeles bekreftet på Business Class. Men da jeg skulle gå ombord i SF pep datamaskinen da jeg skulle sjekke inn. "You have been upgraded to first class, Sir". Riktignok en gammel 777 fra United, men upåklagelig servering, komfort og service. Flott tur!
Ankomst HK. Litt etter skjema, og akkurat litt for sent til å rekke siste ferge til Kina. Dermed ble det minivan med en bråte kinesere og litt høy puls fordi jeg hadde visum som bare ver gyldig i 55 minutter da vi endelig krysset grensen. Men det er en annen historie.
Så fikk jeg mail fra United. Masse beklagelser fordi jeg hadde havnet på en så gammel maskin til HK. Og tilbud om kompensasjon. USD 350 gavekort til senere bruk. Det er t/r California, det! Og jeg som bare hadde betalt for turistklasse...
På hjemveien ble jeg oppgradert uten at de belastet oppgraderingskontoen min. Enda et plaster på såret, kanskje?
Orker dere en historie til?
Jeg skulle fra IAH til SIN. Var booket på business class på United hele veien. Alt gikk etter planen til vi var over El Paso... Kapteinen kom på høyttaleren og kunne fortelle at man hadde mistet halvparten av instrumentene og måtte returnere til Houston. LAX var intet alternativ pga fare for tåke. Etter to timer på bakken i Houston fikk vi thumbs up, og så var det på 'n igjen. Ved ankomst LAX så det mørkt ut. United hadde ingen flere avganger til Asia den dagen, og jeg hadde et møte i Singapore neste dag som jeg MÅTTE være med på. What to do? I business lounge på LAX var der ingen hjelp å få, men United helpdesk levde i sannhet opp til navnet og var hjelpsomheten selv. De fikk kranglet meg ombord på Singapore Airlines direkte avgang til SIN. En Airbus A-340 med bare business class! 1-2-1 konfigurasjon, og en service av en annen verden! Setene (eller sengene, om du vil) er utrolige, og jeg landet i SIN ved femtiden om morgenen, frisk og uthvilt. Rask tur innom hotellet (som jeg uansett hadde betalt for) og en dusj, og så var jeg klar til dyst.
I skrivende stund er jeg i Kina, bl.a. etter å ha testet ANA flight 5 fra LAX til NAR. Første gang på ANA, og jeg må innrømme at jeg er imponert! Ruten ble dessverre ikke fløyet med en 787, men alternativet var ikke verst, det heller. De brukte en 777-300 ER- eller 77W som ANA kaller den. De har "staggered seats" på business class, slik at alle har midtgangsete i en slags 1-2-1 konfigurasjon. Beste setet jeg har hatt noen gang, og service og servering var helt på topp! Jeg skal villig innrømme at det nesten blir i meste laget med bukke, nikke, neie når kabinpersonalet skal henvende seg til en, men man venner seg sikker til denslags også. Mat og vin var upåklagelig, og jeg kom frem tilendelig bestemmelsessted både uthvilt og klar til dyst. Slik det skal være. Samme flytype (og samme sete hjem igjen til helgen).