Bonusbookinger ved alliansebytte og andre billetteringseffekter

SudCaravelle

ScanFlyer Rusty
Medlem
Nå begynner det litt moro der ute. Jeg har heldigvis bare en EuroBonus Star Alliance tur booket i Biz til Miami og da med TAP på returen. Den ble nå kansellert (og det er om bare 5 uker)

Ringte kveldvakten på SAS og der så de i systemet at flightene er der, men alle poeng-turer med EB er borte og/eller kansellerte. Man er jo da på bar Bakke og må finne seg noen kjøpe-billetter.

Tenker da på alle de som har tømt kontoene sine for poeng og booket hotell osv. Har en venn som skal med hele familien sommerferien til Sør Amerika og dette muligens blir ditchet.

Jeg tar det med fin fatning, men tenker mange vil klikke i water som det heter.

Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Nå begynner det litt moro der ute. Jeg har heldigvis bare en EuroBonus Star Alliance tur booket i Biz til Miami og da med TAP på returen. Den ble nå kansellert (og det er om bare 5 uker)

Ringte kveldvakten på SAS og der så de i systemet at flightene er der, men alle poeng-turer med EB er borte og/eller kansellerte. Man er jo da på bar Bakke og må finne seg noen kjøpe-billetter.

Tenker da på alle de som har tømt kontoene sine for poeng og booket hotell osv. Har en venn som skal med hele familien sommerferien til Sør Amerika og dette muligens blir ditchet.

Oi.

*fyllepåmedtekst*

Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ooouch ….hm tror du trenger en session med The Airline Miles Psychiatrist !! Den 18 Januar paa veldig ukjent sted: Someone og Fluxie tar betaling 25 cent (Peanuts - Lucy).

Over til litt alvor tror jeg at jeg skjønner hva som foregår bak kulissene :angry:

Re: Bonusbokkinger ved alliansebytte og andre billetteringseffekter

Blir spennende å se, men enn så lenger "lever" min bonusbooking med Lufthansa, dog er den i economy

Fra Q&A-dokumentet til SAS som de la ut 4. oktober 2023. Så ja, dette blir interessant.

Q: What will happen to my existing Star Alliance award bookings?
A: Existing bookings remain unchanged and will be honored even if you fly after SAS eventually leaves Star Alliance

Q: Can I still use my points to redeem on other Star Alliance carriers?
A: While SAS remains part of Star Alliance, we will allow you to use EuroBonus points to book Star Alliance award trips

https://www.flysas.com/en/customer-service/traffic-information/refund-reimbursements/

Last edited:

Dette høyres jo ikkje bra ut i det heile tatt! Har fleire bookinger med *A, korav disse står for majoriteten av sommerferien -viss de plutselig dropper bookinger kort før avgang, så går jo alt av reservasjoner/kjøp i toalettet -det kan bli dyrt. Er det no det er på tide å sjå seg om etter cash-billetter utelukkande med andre selskap enn SAS?

Før vi krisemaksimerer helt her, er det mulig å få litt mer bakgrunnsinfo? Er det en helt vanlig schedule change og en agent som ikke har fikset biffen f.eks. og kjørt kansellering? Her må man bare kjøre agentrulletten i så fall, og CT telefonen er nå 09-17 hverdager så det man får på kveldstid er av ymse kvalitet.

Jeg har flere Star alliance bookinger som er uberørt, så ingen tegn på noen kanselleringer her så langt.

Fra Q&A-dokumentet til SAS som de la ut 4. oktober 2023. Så ja, dette blir interessant.

https://www.flysas.com/en/customer-service/traffic-information/refund-reimbursements/

Dette høyres jo ikkje bra ut i det heile tatt! Har fleire bookinger med *A, korav disse står for majoriteten av sommerferien -viss de plutselig dropper bookinger kort før avgang, så går jo alt av reservasjoner/kjøp i toalettet -det kan bli dyrt. Er det no det er på tide å sjå seg om etter cash-billetter utelukkande med andre selskap enn SAS?

Nå er vel dette litt utenfor SAS kontroll, hvis SAS partnere velger å kansellere, er det jo lite SAS kan gjøre?

Nå er jo også selskap som TAP og United visst seg å generelt ikke kunne stoles på. :stir

Man har vel uansett rettigheter om billetten blir kansellert av flyselskapets side. En billett er en bindende avtale uavhengig av hva den er betalt med.

Man har vel uansett rettigheter om billetten blir kansellert av flyselskapets side. En billett er en bindende avtale uavhengig av hva den er betalt med.

Rettighetene er jo at man får tilbake penger/poeng ved kansellering før 14 dager.

Er det en flight som fysisk er kansellert, eller en det kun bookingen din?

Er det en flight som fysisk er kansellert, eller en det kun bookingen din?

FLighten er ikke kansellert, men bonusturen. Damen på SAS sa at billettene kan fremdeles kjøpes, men bonus er borte på eksisterende og nybookinger.

Varför skulle du undgå cashbiljetter med andra än SAS? Det är inte SAS som avbokar biljetter i exemplet ovan utan TAP som avbokar en bonusbiljett.

Er det mer enn 14 dager til avreise, består den rettigheten i ytterste fall at de får tilbake pengene (eller poengene), hvis flyselskapet ikke klarer finne en lik type billett. Les: Det ikke vil koste dem noe særlig ekstra. Så i grunn er vel rettighetene her litt begrenset, utover at de ikke kan stjele pengene dine.

FLighten er ikke kansellert, men bonusturen. Damen på SAS sa at billettene kan fremdeles kjøpes, men bonus er borte på eksisterende og nybookinger.

Var det med TAP begge veier, eller SK en av dem?

Har hørt dette skje med flere, men da er alltid minst 1 leg drevet av SK.

Spooky… Har en award booking i C med LH og TG i begynnelsen av mars. Ingen endringer så langt. Krysser fingrene.

Er det slik at det er bookinger med SK i kombinasjon med andre SA selskaper som blir kansellert? Mens boookinger uten SK forblir som de er?

Last edited:

Var det med TAP begge veier, eller SK en av dem?

Har hørt dette skje med flere, men da er alltid minst 1 leg drevet av SK.

Swiss til og TAP hjem - begge i Business.

Har en booking med Swiss om 5 uker og den ser live ut fremdeles.

Merker jeg blir stressa selv. Har booket en tur på sensomeeren med flere selskaper på en tur til New Zealand, med en rundtur i Asia.

Back