Bombardier kutter ut Q200 og Q300

Ja please do. Er jo bare ATR som vil være i stand til å levere nye mindre turboprop, men en ATR 42 har ikke mulighet til å overta rollen en Dash 8-100 har idag.
 
Leste en artikkel i Helgelandsblad i dag der Per Arne Wattle i Widerøe var intervjuet, under et samferdselsmøte for Helgeland i Oslo.
Der sa han at Widerøe ville arbeide for å få billigere flybilletter og større fly inn på rutene på Helgeland, ved neste anbudsrunde;)
Rullebanene i Mosjøen og på Mo i Rana er jo de store hindrene for å sette inn større materiell, mens Sandnessjøen og Brønnøysund har 1199 m. (SSJ til høsten)..
Men slik rutene er i dag så kan man jo egentlig bruke f.eks Q300 når man flyr BOO - SSJ - BNN - TRD og omvendt..
Q300 er jo innom SSJ en skjelden gang.. Skjer vel maks en gang i året?:p

Noen som har forslag til hvilke flytyper som kan erstatte Dash8-100?
 
Twin Otter! :colgate:

Eller kanskje ikke... Men bortsett fra ATR, er det vel ingen andre alternativer som eksisterer i dag slik som jeg ser det.
 
Er ikke det opplagt?

800px-V-22_Osprey_refueling.jpg
 
Leste en artikkel i Helgelandsblad i dag der Per Arne Wattle i Widerøe var intervjuet, under et samferdselsmøte for Helgeland i Oslo.
Der sa han at Widerøe ville arbeide for å få billigere flybilletter og større fly inn på rutene på Helgeland, ved neste anbudsrunde;)
Rullebanene i Mosjøen og på Mo i Rana er jo de store hindrene for å sette inn større materiell, mens Sandnessjøen og Brønnøysund har 1199 m. (SSJ til høsten)..
Men slik rutene er i dag så kan man jo egentlig bruke f.eks Q300 når man flyr BOO - SSJ - BNN - TRD og omvendt..
Q300 er jo innom SSJ en skjelden gang.. Skjer vel maks en gang i året?:p

Noen som har forslag til hvilke flytyper som kan erstatte Dash8-100?

Kommentar til det første avsnitt her. PAW og Helgeland følger nok med hva som skjer i oljesektoren.
For dem som er oppmerksomme når man flyr innenriks med SK så vil man kunne se vår annonsekampanje på baksiden av SAS Norge magasinet sist år og i hele år.
Skarv feltet som er under utbygging vest for Helgeland ute i havet og nord for Åsgårdfeltet - syd for Norne så foregår her Norges nest største feltutbygging for tiden.
Feltet er under planlegging og boring av havbunnsbrønner fra flyterig begynner i juli neste år. Marine operasjoner med installasjon av subsea utstyr og rørledninger mellom installasjonene begynner også til neste sommer.
I 2010 kommer en FPSO som er under bygging i Korea til feltet.
Mannskapsutskiftinger vil foregå over Brønnøysund og materiell over Sandnessjøen.
At trafikken over både Brønnøysund og Sandnessjøen vil ta seg betydelig opp som følge av denne feltutbyggingen er gitt.
I årene fremover fra neste sommer vil det bli en merkbar økning for både for WF og andre aktører i transportbransjen.
Jeg forestiller meg at 8-100 kan bli for liten og at man klart må opp i 8-300 materiell fra 2009 for å klare markedsbehovet. Kanskje også noe større etter hvert.
Å gjette på hva WF har for planer fremover vil nok ha et utgangspunkt i markedsbehov.
Jeg vil tro at en kombinasjon med å oppgradere/modifisere noen 8-100 sammen med anskaffelse av noen nye Q200 ligger nærliggende.
Gradvis økning av Q400 flåten er jo gitt.
Særlig mer oppsiktsvekkende tror jeg ikke det er.
 
OT: ...men det slår meg når jeg ser det bildet, at navlysene ikke roterer for å kompensere for at motorene tiltes opp, og således er vel ikke lanterneføringen i samsvar med regelverket i f.eks situasjonen bildet er tatt i?

Dem om det... :p
 
Kommentar til det første avsnitt her. PAW og Helgeland følger nok med hva som skjer i oljesektoren.
For dem som er oppmerksomme når man flyr innenriks med SK så vil man kunne se vår annonsekampanje på baksiden av SAS Norge magasinet sist år og i hele år.
Skarv feltet som er under utbygging vest for Helgeland ute i havet og nord for Åsgårdfeltet - syd for Norne så foregår her Norges nest største feltutbygging for tiden.
Feltet er under planlegging og boring av havbunnsbrønner fra flyterig begynner i juli neste år. Marine operasjoner med installasjon av subsea utstyr og rørledninger mellom installasjonene begynner også til neste sommer.
I 2010 kommer en FPSO som er under bygging i Korea til feltet.
Mannskapsutskiftinger vil foregå over Brønnøysund og materiell over Sandnessjøen.
At trafikken over både Brønnøysund og Sandnessjøen vil ta seg betydelig opp som følge av denne feltutbyggingen er gitt.
I årene fremover fra neste sommer vil det bli en merkbar økning for både for WF og andre aktører i transportbransjen.
Jeg forestiller meg at 8-100 kan bli for liten og at man klart må opp i 8-300 materiell fra 2009 for å klare markedsbehovet. Kanskje også noe større etter hvert.
Å gjette på hva WF har for planer fremover vil nok ha et utgangspunkt i markedsbehov.
Jeg vil tro at en kombinasjon med å oppgradere/modifisere noen 8-100 sammen med anskaffelse av noen nye Q200 ligger nærliggende.
Gradvis økning av Q400 flåten er jo gitt.
Særlig mer oppsiktsvekkende tror jeg ikke det er.

Helt rett som du skriver:) Trafikken over disse to flyplassene vil ta seg betydelig opp de neste årene.. Det er ikke bare i offshorebransjen at Sandnessjøen og Brønnøysund øker, men i mange andre bransjer også..
Jeg reiser mellom 5 og 10 ganger i året fra SSJ til enten BOO eller TRD, og flyet er nesten alltid helt fullt.. Er helt sikker på at det ikke holder å tilby mellom 4 og 6 avganger daglig enten til TRD eller BOO med en 39-seter, om to år..
 
Ja please do. Er jo bare ATR som vil være i stand til å levere nye mindre turboprop, men en ATR 42 har ikke mulighet til å overta rollen en Dash 8-100 har idag.

Den nye ATR 42-600 vil vel få nye motorer. Vil det hjelpe?

Twin Otter! :colgate:

Eller kanskje ikke... Men bortsett fra ATR, er det vel ingen andre alternativer som eksisterer i dag slik som jeg ser det.

Jeg er sikkert ikke den eneste som vil ønske nye Twin Ottere velkommen tilbake til Norge, men de blir vel litt små for å erstatte 100'ene

Q200 ??

E!

Brukte? Det kryr vel ikke av dem på markedet heller? Så med mindre WF er raske med å legge inn bestilling på nye er jo ikke det noe alternativ.
 
Rullebanene i Mosjøen og på Mo i Rana er jo de store hindrene for å sette inn større materiell, mens Sandnessjøen og Brønnøysund har 1199 m. (SSJ til høsten)..


Finner ikke noe info noe sted om at SSJ er under forlengelse? Anyone?
 
Finner ikke noe info noe sted om at SSJ er under forlengelse? Anyone?

Jeg har selv skrevet dette på forumet ett par ganger i forskjellige temaer, så hvis du søker på "Sandnessjøen" så skulle du ha fått dette opp tenker jeg;)

Siden du ikke vet det, så kan jeg fortelle deg at grunnarbeidene er ferdige, og man venter bare på asfalt og lys så er rullebanen ferdig:)
Håper og tror at arbeidet med dette er ferdig til høsten..
 
Den nye ATR 42-600 vil vel få nye motorer. Vil det hjelpe?

Det vil det ikke. Som KennethGS skriver over så er det bare 5% ekstra power ut av den.

Ifølge ATR så trenger en ATR 42-500, 990m for T/O (ved 300nm (rundt 55 mil) range og 48 pax på 95 kg hver) og 1040m for landing. På de kortbanene som WF flyr på vil ikke det være nok, da de er rundt 800m lange. På de som er lengre (1200m) vil det gå. Disse tallene er basert på ISA og sealevel.

Tror ikke det blir så mye bedre med -600en. Ikke uten at de forbedrer vingen og flap ihvertfall. Eller hvis WF får disp til å bruke dem der med forskjellige forutsetninger. Men å få slike disp'er vil jeg tro kan bli vanskelig i disse dager.

De kan selvfølgelig ta med seg færre pax, men hvor mye innvirkning det har vet jeg ikke.
 
Ikke hvis det skal fraktes like mange pax. Du har da maskiner som kan lande og ta av på 800m, men de tar ikke 39 pax slik som WFs -100.
 
Tiltrotor-maskiner hadde vært tingen - og de hadde jo gjort hele kortbanenettet overflødig (trengs vel bare en stor parkeringsplass?), men det finnes pt ingen sivile maskiner som er store nok og selv om Bell-Boeing har jobbet med V-22 siden 80tallet, er vel typen fremdeles bare i begrenset bruk hos US Marines, og det har jo vært en del teknike problemer med den. Dyre er de vel også?
 
Back
Top