Bombardier CRJ550 - statustråd

Twin Otter

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Bombardier CRJ550 - statustråd

cq5dam.web.750.750.jpeg


Fra Bombardier.com:

Bombardier Commercial Aircraft is pleased to officially launch the new CRJ550 aircraft, the first triple-class 50-seat aircraft in the world designed to meet the expectations of today’s passengers. The CRJ550 is a new CRJ Series aircraft model, with a new type certificate based on the CRJ700. United Airlines is the launch customer of this new model.

https://www.bombardier.com/en/media...nnovative-50-seater-aircra.bombardiercom.html
 
Last edited:
Re: Bombardier med ny 50-seters regional-jet. (Bombardier CRJ550)

Svært interessant. Ved første øyekast virker dette å være en erstatning til aldrende CRJ200 som det fortsatt flyr en god del av i USA hverfall. Tydelig at det fortsatt er behov/marked for regional-jets i 50 seters-klassen hvertfall i USA.

Leste et annet sted at dette i bunn og grunn handler om en CRJ700 med færre seter. Inkludert premium-produkt (F-seter) og egen snackbar ombord.
 
Last edited:
Re: Bombardier med ny 50-seters regional-jet. (Bombardier CRJ550)

Denne var jo vel så interessant:

The CRJ550 will feature a self-serve beverage and snack station (...)
 
Re: Bombardier med ny 50-seters regional-jet. (Bombardier CRJ550)

Ligger også et interiørbilde i pressemeldingen. Ser ut som en 1-2 konfigurasjon fremme i flyet mens det er 2+2 lenger bak.

cq5dam.web.750.750.jpeg
 
Re: Bombardier med ny 50-seters regional-jet. (Bombardier CRJ550)

Vel, det er jo i bunn og grunn en CRJ-700 med færre seter og et par justeringer

Dette er jo klassisk eksempel på en suboptimal løsning som tvinges frem når det eksisterer kunstige grenser som scope clauses er skyld i her ved at det oppstår et kunstig behov for et produkt men egentlig ikke ønsker, men som man må ha. Da tar man så en modell som ikke selger lenger (CRJ-700) og gjør den om til en modell som ikke finnes eller ville solgt lenger (CRJ-200)

Problemet er samtidig at det egentlig er en nisjobehov for små jetfly på enkelte få ruter, men det egentlig ikke eksisterer et nytt og moderne alternativ i dag.

Men en ting skal de ha, her har Bombardier funnet en kreativ løsning på problemet og det holder ytterligere liv i CRJ serien, hvilket mange trodde var død. Selv om vi her virkelig snakker om å «put lipstick on a pig»


Ikke rart de får plass til en snack bar, når man hiver ut så mange seter så må man jo fylle den ledige plassen til noe. Dessuten med 50 passasjerer holder det med en i kabinen. Vedkommende kan da servere de i front, men det da blir selvbetjening i economy [emoji13]
 
Re: Bombardier med ny 50-seters regional-jet. (Bombardier CRJ550)

Hmmm, lurer på om vi alle faktisk bommer her. Har forsøkt lese litt rundt og det virker som det ikke engang er snakk om nye fly, men at de skal bygge om 50 eksisterende CRJ-700 maskiner til denne konfigurasjonen.

United kan såvidt jeg forstår nærmest ha ubegrenset med fly under 50 seter, men ved å bygge om disse kan de nå fylle på med flere og nye 70-setere?


Ellers er det bilde her av den nye konfigurasjonen

3598647cc594061b3f08cfc176893c1f.jpg


Så her har nok flere av oss blitt lurt
 
Re: Bombardier med ny 50-seters regional-jet. (Bombardier CRJ550)

Om det bara är omkonfigurering, varför behövs nytt typ-cert?
 
Re: Bombardier med ny 50-seters regional-jet. (Bombardier CRJ550)

Hmmm, lurer på om vi alle faktisk bommer her. Har forsøkt lese litt rundt og det virker som det ikke engang er snakk om nye fly, men at de skal bygge om 50 eksisterende CRJ-700 maskiner til denne konfigurasjonen.

Det samme har jeg tenkt etter å ha gravd litt dypere virker det mer som en kraftig kabinoppgradering. Skal bli moro å se hva dette her egentlig ender opp i. Men brukte CRJ700 maskiner lever vel ikke evig de heller...
 
Re: Bombardier med ny 50-seters regional-jet. (Bombardier CRJ550)

Storm i vannglass? Litt fra Reuters:

Under the plan, United will work with Bombardier to use the frame of its current CRJ 70-seat fleet for a new two-cabin, 50-seat configuration with a self-serve beverage and snack station for premium travelers and four storage closets for carry-on bags.

The CRJ 550s will eventually replace United’s current 50-seat regional fleet with a model permitted under its pilots’ contract, which became amenable in January.

https://www.reuters.com/article/us-...s-on-regional-and-mainline-jets-idUSKCN1PV0BF

Ikke rart de får plass til en snack bar, når man hiver ut så mange seter så må man jo fylle den ledige plassen til noe. Dessuten med 50 passasjerer holder det med en i kabinen. Vedkommende kan da servere de i front, men det da blir selvbetjening i economy [emoji13]

Virker som det blir motsatt ref. artikkelen jeg linker til her.
 
Last edited:
Re: Bombardier med ny 50-seters regional-jet. (Bombardier CRJ550)

Jeg gleder meg til å se konfigurasjonen i kabinen på en 777 tilpasset scope clause.
 
Re: Bombardier med ny 50-seters regional-jet. (Bombardier CRJ550)

Det får'n si. Nesten så bizjet-følelsen kan bli påtrengende om bord.
 
Re: Bombardier med ny 50-seters regional-jet. (Bombardier CRJ550)




Men vil fagforeningene godta lave nok lønninger og dårlige nok betingelser for at det skal være noe poeng?

Men sliter jo nok fra før med høye kostnader per sete på disse operasjonene
 
Re: Bombardier med ny 50-seters regional-jet. (Bombardier CRJ550)

Slik jeg forstår det har United (i motsetning til «de» andre store) to Scope Clauses, den som berører disse 50 seter variantene og en 76 seter. Jeg flyr fra tid til annen med UA Express Embrummer 175 og den har 76 seter. Fra hva jeg kan lese meg opp er det maks 253 UA kan ha av Large Regional Jet - resten må være 50 seter ?
 
Re: Bombardier med ny 50-seters regional-jet. (Bombardier CRJ550)

Slik jeg forstår det har United (i motsetning til «de» andre store) to Scope Clauses, den som berører disse 50 seter variantene og en 76 seter. Jeg flyr fra tid til annen med UA Express Embrummer 175 og den har 76 seter. Fra hva jeg kan lese meg opp er det maks 253 UA kan ha av Large Regional Jet - resten må være 50 seter ?



Det varierer vel litt fra selskap til selskap, men Delta har vel 3 kategorier - 76, 70 og 50 setere
 
Re: Bombardier med ny 50-seters regional-jet. (Bombardier CRJ550)

Det varierer vel litt fra selskap til selskap, men Delta har vel 3 kategorier - 76, 70 og 50 setere

Ja de andre har eldre 50 setere, men jeg tenker mer på hva som er på vei inn i flåtene.
 
Back
Top