Bok om SAS Boeing 747 kommer 2021

Min kom for et par dager siden. Ut fra det jeg har lest så langt virker dette som et strålende verk. :)

Da har Den Stora Vikingen landet i Georgia også.
2ba44c88d9b67971add39735b843cb3a.jpg

Interessant hvordan den svenske pressen så for seg at maskinen kunne brukes på svensk innenriks for å desentralisere styringen. 490 seter med fem daglige rundturer mellom Norrland og Gøteborg/Malmø .. Her snakker vi Avatar-visjoner. :D

Interessant hvordan den svenske pressen så for seg at maskinen kunne brukes på svensk innenriks for å desentralisere styringen. 490 seter med fem daglige rundturer mellom Norrland og Gøteborg/Malmø .. Her snakker vi Avatar-visjoner. :D

Til en viss grad var det tilsvarende i Norge. Da 747 var ny tidlig på 70-tallet ymtet SAS selv frempå om «747-aktige» fly mellom Oslo og Bergen/Trondheim rundt 1980.
Med daværende monopol FBU-BGO hadde SAS sikkert også klart å fylle f.eks en A300 på noen rundturer, men den gangen var det ikke på langt nær de frekvensene vi har nå. Mener å huske 5-6 t/r FBU-BGO på hverdager?

SAS prøvde seg med en innleid DC-8-63 fra Scanair på strekningen FBU-BGO. Dette var på midten av 80 tallet og maskinen tok 254 passasjer om jeg husker riktig. Dette er ganske grundig diskutert i denne tråden

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=153052&highlight=DC8

For SAS skapte dette mye trøbbel, men for oss som likte å se på fly i Bergen var det jo helt topp å få besøk av åtteren.

Flesland hadde vel relativt bra med besøk av både DC-8 og 747 opp gjennom 1970 og 80-tallet, men det er jo alltid kjærkomment.

Og hvilken bok! Hans J, dette er knallbra.
I tillegg til en særs bra historie om SAS’ 747-operasjoner er det mange godbiter med tilleggsstoff og historien rundt. Velskrevet er det også. Sågar en del nyheter for meg, f.eks misforståelsen rundt «kjøpet» av MD-11 visste jeg ikke om.

En ørliten kommentar, og sikkert bare oss gamle nerder som legger merke til det:
Oversikten på side 263 over Scanairs 747-ruter i 1982-83 er lagt på et nytt kart med grensene etter 1990.

Etter utallige forsøk har jeg endelig kommet meg til SAS-muséet. Under besøket kjøpte jeg det siste eksemplaret de hadde av SAS 747 boken. De sa de skulle få inn flere. Det muséet er veldig hyggelig å besøke, med dedikerte veteraner.

a3afc9493f7ff18944c113548ae1df35.jpg

3328eb3e298b3ca9c45df6ed1334d4a6.jpg

c6957db3eea218d7aa1e5c9e12adab09.jpg

797181bde56aa6bce0be349042e38665.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Etter utallige forsøk har jeg endelig kommet meg til SAS-muséet. Under besøket kjøpte jeg det siste eksemplaret de hadde av SAS 747 boken.

Så det var altså deg..! Jeg var også innom i dag sammen med en bekjent som skulle kjøpe boken, men da var de utsolgt.

Nuvel, det ligger flere og venter et sted nede i Østfold. De må bare få organisert transporten til museet. Forøvrig knallbra bok, anbefales!

Så det var altså deg..! Jeg var også innom i dag sammen med en bekjent som skulle kjøpe boken, men da var de utsolgt.

Nuvel, det ligger flere og venter et sted nede i Østfold. De må bare få organisert transporten til museet. Forøvrig knallbra bok, anbefales!

Må vel få trasket meg avgårde til SAS museet en vakker dag.
Hvor langt unna OSL terminalen er det?

Hehe, «beklager» det. Jeg var der fra ca. 13:30 og i 45 min eller så. Jeg håper du får tak i et eksemplar snart.

Må vel få trasket meg avgårde til SAS museet en vakker dag.
Hvor langt unna OSL terminalen er det?

Det ligger like ved den gamle GEN terminalen, nåværende GA-terminalen. Å gå fra nåværende terminal tar en stund, men det går buss 2 ganger i timen fra rett utenfor ankomst innland (perrong 48) på syv-åtte minutter. Den stopper ved døren til muséet. Stoppet heter sågar SAS muséet.

Last edited:
Vær veldig oppmerksom på åpningstidene. De har åpent bare noen få timer og kun to dager i uken. Men vel verdt et besøk hvis det passer med tidene når du er forbi Gardermoen.

https://www.sasmuseet.net/

Enig, det er vel verdt et besoek. Ettersom det drives av frivillige og det er gratis inngang er det naturlig med begrensede aapningstider. Det kjennes litt som et slags klubbhus med en veldig stor samling "pokaler". Det er artig at det finnes.

En veldig bra og detaljrik bok. Jeg har brukt jule- og nyttårs tiden på å lese boken. Få bøker er så omfattende som denne boken. Gratulerer til forfatteren.
Man må nok tilbake til bøkene som John Wegg produserte over Finnair historien og Caravelle boken for å finne noe tilsvarende.

Back