Bok om SAS Boeing 747 kommer 2021

Hej flygentusiaster!

I oktober kommer äntligen 747-B: DEN STORA VIKINGEN efter tre års arbete.

Jag konstaterar att det inte var en god idé att försöka producera en bok under pågående pandemi :D men tack vare den extra tiden så har jag funnit mer material i unika arkiv. Det har resulterat i en bok som omfattar ca 250 sidor.

Eftersom flera mycket kompetenta flyghistoriker finns på Flyprat så undrar jag om någon känner till förnamnen på två av SAS första 747-piloter som fick flygutbildning i Moses Lake 1971. Jag har försökt finna ut det i flera andra källor men inte lyckats.

  • L Bøgh (3/P, CPH)
  • R S Rasmussen (2/P, OSL)

Tack på förhand. Jag återkommer med mer information om boken när utgivningen närmar sig till hösten!

Med vänlig hälsning
Hans Jakobsson

huge72b.jpg
 
Forfatteren kommer til Fly & Bok den 15. oktober 2022 for å holde et foredrag om bok. la oss håpe han kan ta med boken.
 
Hi,

La oss håpe boken er ferdig. Det hadde vært flott å kunne presentere den i Oslo. Det er sikkert mye interesse for den.
 
Boken är färdig och är just nu på tryckeriet! I Sverige lanseras den i bokhandeln 15 september, en månad tidigare än planerat. Jag är ingen expert på bokdistribution och vet ännu inte var den kommer att säljas i Norge och Danmark, men jag kan se att den går att bevaka på norska Adlibris.

Boken har 16 kapitel och beskriver inte bara historien om Boeing 747 i SAS, utan också om SAS tillkomst och trafik över Nordatlanten mellan 1946-2019. Scanairs bruk av jumbon har ett eget kapitel, liksom fraktepoken 1996-1999 då 747 gjorde comeback i SAS. De sista kapitlen är av mer kuriös art och tar upp SAS 747 i kulturen och som modellobjekt. Avslutningsvis finns ett kapitel med individuell flygplanshistorik och ett kapitel med exempel på innehåll från flygmanualer och checklistor.

Jag har forskat i flera arkiv och hittat tidigare okänd information som nu publiceras för första gången, inklusive flera överraskningar.

Trots att antalet sidor utökats från 250 till 320 fick inte allt material plats :D därför kommer jag att lägga ut bonusmaterial på en hemsida som lanseras senare i höst.

Med vänlig hälsning
Hans Jakobsson

747dsv-flyprat.jpg
 
Ser spennede ut ja.
Hvorfor tittelen 747-B?
Jeg tror B betegnelsen var før Boeing kalte den neste utgaven -200 og de første -100.
Derfor: Hadde SAS bare 747-200, eller hadde de også noen -100?…
(3 sidevinduer i andre etasjen betyr i mange tilfeller -100, men med unntak)
 
Hadde SAS bare 747-200, eller hadde de også noen -100?

747B var sannsynligvis mer for markedsføring enn en teknisk betegnelse. Det er jo slett ikke uvanlig at markedsføringsavdelingen kommer med sine egne betegnelser som ikke stemmer overens med de teknisk korrekte betegnelsene. Eksempler på dette er Super DC-8 / DC-9 og Dreamliner.

Jeg fant disse utklippene på nettet:

No airplane ever flew designated as a 747B. Instead, this version got the name 747-200B. There was not a standard -200, just the -200B. It raises the question if there were ever marketing materials for a "747A". I am not sure when they decided to call the early models the -100.

There was no real rule for Boeing for series designations. Early 707s were 707-100s (Pan Am got 707-121s for example). Early 727s were just 727s. No series at all. Northwest got 727-51s, for example. They didn't get a series until after the -200s went on the market. Later deliveries did become 727-100s. 720s were -000 series. In other words, Eastern got 720-025s. Bottom line is there was no standard system, and the 747 is the only airplane that had an increase gross weight version marketed as a "B".

The 747-200B is an extended-range passenger version of the basic 747-100 series aircraft. The exterior geometry of the 747-200B is
identical to the 747-100 and aircraft systems are essentially unchanged except for differences resulting from changes outlined below. The
principal differences involve the following:

Increased strength wing structure, local body and empennage changes for increased strength, increased center wing tank fuel capacity,
increased strength landing gear, modified nacelle and engine acoustic treatment, increased gross weight, and modified balance limits.

De to siste avsnittene er hentet fra typesertifikatet.

Som nevnt over, Boeing brukte "B"-betegnelsen litt ymse, tilsynelatende uten noe særlig system. På 707 og 720 ble den brukt på de med fan-motorer, men det var aldri noen 727B, 737B etc. Offisielt fra Boeing var det vel strengt tatt heller aldri noen 747A, men betegnelsen ble brukt internt i PanAm på modifiserte utgaver av de første 747'ene deres. Disse fikk mod'et opp drivstoffsystemet, hydraulikksystemet og dørene, samt at motorene fikk vanninnsprøytning og dermed endret betegnelse fra -3A til -3AW.

Og for virkelig å spikke fliser: Det skal vel strengt tatt ikke være noen bindestrek mellom 747 og B, men SAS brukte i alle fall bindestrek på typebetegnelsen øverst på halen. Den tekniske betegnelsen var 747-283B, så kanskje markedsavdelingen bare tok bort 283 og lot bindestreken stå igjen? HansJ: Noen forklaring på dette?
Kom forresten over et artig bilde av den første Northwest 747'en med "B"-betegnelsen malt på siden.

SAS kjøpte aldri noen-100, men sommeren 1982 leide de inn en ex Alitalia -100.
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=150360
 

Attachments

  • 1024786-large.jpg
    1024786-large.jpg
    104.5 KB · Views: 456
  • 0214675.jpg
    0214675.jpg
    207.9 KB · Views: 460
Last edited:
Ok, da skjønner jeg tegninga.
Jeg gikk kurser på både -100 og -200 serien, fuel systemene og sekvens med å bruke drivstoffet var ganske likt, men forskjellig og man måtte pugge begge systemene og ikke blande dem sammen mår det var klart for muntlig eksamen.
Det var også litt større hjul på -200 og selvfølgelig vekten, de tyngste -200 jeg fløy var 833,000 lbs, de letteste -200 var 775,000 og en vanlig -100 pax versjon var 734,000.
Legg på 3,000 lbs på alle de for taxi fuel.
Også mange andre vekter og utgaver som varierte litt mellom selskapene.
Skal artig å lese den boken, muligens har jeg flydd noen jumboer som begynte sitt liv i SAS flåten.
 
Så kom den ! Tack Hans för den trevliga presentationen av boken idag på klassisk mark , SAS före detta huvudkontor på Bromma. Mycket trevligt att träffa gamla kollegor och flygentusiaster. Hoppas på stor framgång för den praktfulla boken !
 
Så kom den ! Tack Hans för den trevliga presentationen av boken idag på klassisk mark , SAS före detta huvudkontor på Bromma. Mycket trevligt att träffa gamla kollegor och flygentusiaster. Hoppas på stor framgång för den praktfulla boken !

Tack Rolf, det var trevligt att träffa dig också. Boken har redan nått större framgång än jag räknade med, stor succé!

SAS-museet har sagt at de vil ta den inn ...

SAS Museet kommer att sälja den från början av oktober :) Den finns, som nämnts, redan nu på Adlibris i Norge till mycket bra pris.
 
Last edited:
Back
Top