• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Boeingalarm til alle verdens flyselskap

Trety

ScanFlyer Rusty
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=107342

Den amerikanske flyfabrikken Boeing har sendt ut en alarm til alle verdens flyselskap som flyr Boeing 737 om en spesiell cockpit-alarm som er sentral i etterforskningen av Helios-havariet 14. august.
 
Se også denne tråden:
http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=6216&page=3
 
Hmm, spør igjen jeg, fikk ikke noe svar sist: Kommer ikke feilmeldingen opp i klartekst på øvre EICAS på NG modellene?
 
Originally posted by EB
Var det Braathens eller SAS som oppdaget feilen?
Litt usikker osm sagt, menmener i allefall at dette har blitt rapportert fra Braathens side...men mulig SAS gjorde det før Braathens.
...men nå er det jo samme selskap :)
 
Originally posted by EB
Var det Braathens eller SAS som oppdaget feilen?

Fel var/är det väl inte direkt. Den "aural warning" som avses är "intermittent horn" och kommer vid "cabin altitude above 10000 feet / inflight" och/eller vid "unsafe takeoff configuration". Varningen är alltså lika men de flesta vet väl om man är "on ground" eller "in flight". Att varningen är likartad är väl det som påtalats och det som eventuellt ska ändras.
 
Alt for lenge...

Fra sasflightops.com: OCT25 98 was the first day of operation for SAS new Boeing 737-600.

Saturday morning, Sep.19 1998, the first delivery of the new SAS Boeing 737-600 was completed when SE-DNM, Bernt Viking, arrived at Stockholm-Arlanda.
 
SAS har hatt NG i 7 år - da er det vel ikke usannsynelig at det var Braathens som oppdaget dette...
 
Jeg kom over dette i en av rapportene fra HSL (eller hva det nå heter) som LN-BRK la ut linker til etter Helios-ulykken. Hvis man tar seg tid til å lete i de så kommer man nok fram til hvilken hendelse som gjorde at selskapet (altså hvilket) sammen med HSL sendte forslaget over til Boeing og FAA. (med forbehold om dårlig husk)
 
Dette jeg mente å ha lest:
Braathens evaluerer problemet med å bruke samme lydhorn for Takeoff Warning og Cabin Altitude Warning, samt det manglende varsellys for lavt kabintrykk, i samarbeide med Luftfartstilsynet og Boeing (Tilråding nr. 28/2002).
om LN-TUD
Rapport 33/2002
 
Tenk om de hadde valgt Airbus så ville det ikke vært noe problem...;)
 
spørs nok om ikke menneskearten kan være uheldig både hos A og B. Tailstrike med A340 f.eks.. :)
 
Back
Top