• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Boeing nær avgjørelse om motordiameter ..

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Boeing nær avgjørelse om motordiameter ..

.. og det ser ut til at de velger en løsning som unngår at understellet må heves. De velger trolig også å videreføre maskinene som 737-7/8/900 og det kommer neppe som noe sjokk at 600 er droppet.

As the airframer moves closer to a vote by the board of directors later this month, a 167cm (66in) CFM International Leap-X fan is gaining consensus internally as the final configuration of the re-engined jet, which is likely to enter service in 2016 or 2017.

Further, the updated aircraft is expected harmonise the type's brand in line with the 787 and 747, changing the 737-700/800/900ER to the 737-7, -8 and -9.

Boeing declined official comment on fan size deliberation.

http://www.flightglobal.com/article...lose-to-re-engined-737-fan-size-decision.html
 
Re: Boeing nær avgjørelse om motordiameter ..

Virker umiddelbart som smart av SAS å ikke vente på dette.

Om dette var smart av SAS eller ikke, får vi først svar på når innkjøps- og driftskostnader for NEO og NNG er bevist gjennom operasjon. Alt annet er bare spekulasjon.

Synd Boeing ikke går for en 797 i stedet for 737-X.
 
Last edited:
Re: Boeing nær avgjørelse om motordiameter ..

797 er så langt frem i tid at den vil komme for sent. Man trenger fly før denne (eventuelt...) kommer i trafikk.
 
Re: Boeing nær avgjørelse om motordiameter ..

Jeg synes det er synd at ikke SAS kjører NEO over hele fjøla. Lei inn A320 for DK og B737NG for NO/SE på korte kontrakter og bestill NEO til å erstatte alt og få en helt strømlinjeformet flypark på kortdistanse i stedet for å satse på to hester, en av de forrige generasjon.
 
Re: Boeing nær avgjørelse om motordiameter ..

Jeg synes det er synd at ikke SAS kjører NEO over hele fjøla. Lei inn A320 for DK og B737NG for NO/SE på korte kontrakter og bestill NEO til å erstatte alt og få en helt strømlinjeformet flypark på kortdistanse i stedet for å satse på to hester, en av de forrige generasjon.
Helt enig. Vore bäst i längden och då med A350 på det, men nu handlar tråden om 737REs motordiameter, vilket jag inte har följt förenns nu. Går det att klämma in en såpass hög motor under vingen?
 
Re: Boeing nær avgjørelse om motordiameter ..

Jeg synes det er synd at ikke SAS kjører NEO over hele fjøla. Lei inn A320 for DK og B737NG for NO/SE på korte kontrakter og bestill NEO til å erstatte alt og få en helt strømlinjeformet flypark på kortdistanse i stedet for å satse på to hester, en av de forrige generasjon.

Er du sikker på at NEO er det best egnede flyet for alle SAS sine operasjoner?

SAS er jo dessuten i en økonomisk situasjon som legger litt begrensninger på flykjøp, flåteforenkling osv. Å bytte ut alt mot med NEO frem mot ca 2020 vil gjøre at SAS igjen er i utakt når DY begynner å fase inn neste generasjon fly.

797 er så langt frem i tid at den vil komme for sent. Man trenger fly før denne (eventuelt...) kommer i trafikk.

Ja, men det er synd likevel. Kanskje både A og B har lært den harde måten at å utvikle nye fly fra blanke ark i dag tar mer tid enn de hadde forestilt seg.
 
Last edited:
Re: Boeing nær avgjørelse om motordiameter ..

Jeg synes det er synd at ikke SAS kjører NEO over hele fjøla. Lei inn A320 for DK og B737NG for NO/SE på korte kontrakter og bestill NEO til å erstatte alt og få en helt strømlinjeformet flypark på kortdistanse i stedet for å satse på to hester, en av de forrige generasjon.

Why? Slik som det ser ut, sa vil en 737-8RE ble overlegen pa alle innenlands-sektorer i Norge. NEO er rett og slett litt for tungt for a kunne sla RE pa OSL-BGO... NEO er pa like mate fra forrige generasjon som RE. Begge bruker de samme systemer (engine uttatt) som sine litt eldre familiy members.
 
Re: Boeing nær avgjørelse om motordiameter ..

Why? Slik som det ser ut, sa vil en 737-8RE ble overlegen pa alle innenlands-sektorer i Norge. NEO er rett og slett litt for tungt for a kunne sla RE pa OSL-BGO... NEO er pa like mate fra forrige generasjon som RE. Begge bruker de samme systemer (engine uttatt) som sine litt eldre familiy members.

Kan du gi oss litt linker på dette? Finner utrolig lite info om både NEO og RE...
 
Re: Boeing nær avgjørelse om motordiameter ..

2018-2020 kanske DY börjar fasa in 737-8 som ersättare för 737-800W. DY var en sen 737-800 kund och kommer säkert fortsätta med 737-8 som ersättare.
Enligt artikeln ovan kommer 737-7/8/9 kommer bli 10-12 % mer bränslesnåla jämfört med dagens 737NG. DY kan säkert sänka sina bränslekostnader ganska mycket om de väljer att succesivt ersätta 737-800W med 737-8.

Det vissa här kallar Boeing 797 kan mycket väl skjutas upp till tidsperioden 2025-2030.
De kommande 10-15 åren får vi vänja oss vid Airbus A32XNEO och Boeing 737-7/8/9 när flygbolagen behöver ersätta Boeing 737NG och Airbus A32X.
Jag är övertygad om att 737-8 kommer bli den överlägset bäst säljande 737an, återstå att se om 737-8 kommer sälja lika bra som A320NEO gör.

Det ska bli intressant att se om den version av CFM International Leap-X som ska hänga under vingarna på 737 kommer bullra mer än den större CFM International Leap-X som ska hänga under A32XNEO vingar.
 
Last edited:
Re: Boeing nær avgjørelse om motordiameter ..

Det nye flyet til Boeing er jo ikke presenter offentlig enda, å skulle utvetydig si at det er bedre nå så tidlig for SAS er litt søkt. Airbus har en nyere flykropp og høyere understell som gjør at de nye moderne motorene med større diameter lettere kan festes under vingen til Airbus.

Jeg tror ikke Boeing får ett fly som slår NEO ved å ikke kjøre større motordiameter enn de har idag. Jeg tror heller ikke at DY kjører i utakt med SAS om noen år, begge produsenter har låst seg mot to "nye" single aisle fly som vil bli produsert i en god tid fremover før noe helt nytt kommer på banen.

At NEO har hatt en så stor suksess som den har hatt har tvunget Boeing til å satse på en B737RE som kanskje ikke er så bra som Airbus NEO, det vet vi ikke enda før noe mer konkret blir presentert. Men når en ser at American Airlines har så mange opsjoner og purchase rights at de kan bytte hele B737-800 og -800RE flåten mot NEO om de ønsker det, så tolker jeg det som at AA er litt skeptisk til hva Boeing får til.

I tillegg kan en godt legge til at Bombardier ikke så langt har hanket inn så mange ordre som en skulle tro de klarte med ett helt nytt fly som er tilpasset Pratt & Whitneys nye GTF motorer og en ser heller ikke noe ordrerenn for Comacs C919 eller Russiske MS-21 simpelthen fordi Kina og Russland ikke har overbevist vestlige selskaper om at de kan levere kvalitet og stabil tilgang på reservedeler.

Aldri har vel verden vært mer spennende å følge innenfor single aisle segmentet, men jeg står ved at NEO hadde vært riktig vei å gå for SAS over hele linjen, og husk det har ikke blitt snakket om noen nye B737RE for NO/SE det er gamle -700 og 800 serien som har blitt bestilt.
 
Re: Boeing nær avgjørelse om motordiameter ..

Bloggaren antyder att Airbus A32XNEO förmodligen kommer ha ekonomiska fördelar på flygpatser som eftersträvar lågt buller från motorerna jämfört mot 737RE. Flygplatsavgifterna menar han blir högre för 737RE pga av högre motor buller.

Anledningen sägs vara att den mindre fan diametern i 737 RE= högre motor buller än den betydligt större fan diametern i A32XNEO.

Detta tror jag själv, främst gäller flygplatser i västeuropa där flygbuller ständigt är ett återkommande problem. A32XNEO påstås ska bullra hela 50% mindre än dagens A32X.
Jag tycker en taxande A32X med CFM56-5B motorer bullrar märkbart högre än A32X med IAE V2500-A5 motorer.
En taxande 737NG med CFM56-7B motorer tycker jag bullrar betydligt mer än A32X med CFM56-5B.

Om A32XNEO kommer bullra 50% mindre än dagens A32X utrustad med IAE V2500...då blir jag mycket imponerad.
 
Last edited:
Re: Boeing nær avgjørelse om motordiameter ..

En annen ting å legge merke til er at Airbus sier NEO vil ha en 15% reduksjon i drivstofforbruk i motorene pluss 3% med Sharklets og andre aerodynamiske modifikasjoner for totalt 18% reduksjon i forbruket.

Boeing sier B737RE vil ha en 10-12% reduksjon i forbruk ved å få nye CFM Leap-X motorer.

Når denne bloggeren har "bevist" gjennom produsentenes egne manualer at nåværene B737-800 og A320-200 er bortimot jevngode, så er Airbus NEO overlegen det Boeing klarer å levere.
 
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=85387

Som det framgår av artikkelen i enden av denne lenken, vil 737 og Y1 (797) produseres parallelt. Artikkelen viser til at 737 uansett kommer til å produseres fram til minst 2026, mens y1 i følge artikkelen planlegges lansert ca. 2014.

737RE passer helt fint inn i disse planene, selv om 2014 nok er litt tidlig for Y1.
 
Back
Top